Til det peker kjøreopplevelsen seg for lite ut i positiv retning, og dessuten er særlig innvendig design lite egnet til å pirre "må ha"-følelsen. Mens flere konkurrenter i samme prisklasse har interiør som er både lekkert og funksjonelt, har Mitsubishi holdt seg til svart plast og kjedelig utforming. Utvendig er derimot nye lykter foran og bak, ny grill og nye støtfangere med på å gjøre den friskere enn forgjengeren.

 

Først og fremst er Space Star et alternativ til stasjonsvogner i Focus/Golf-klassen. Men mens stasjonsvognene byr på rommelighet i lengden, satser 405 centimeter korte Space Star på høyden.

 

Derfor sitter føreren oppreist i gode seter, og oversikten er bra. Det er heller intet å si på plassen i baksetet - vel å merke så lenge setet står i den bakerste posisjonen. Med setet i fremre posisjon sitter bare barn godt.

 

Det skyvbare baksetet har sitt å si for bagasjerommet. I bakerste stilling blir det svært grunt, mens du får brukbart med plass når du skyver setet fram. Likevel er dybden atskillig mindre enn i de nevnte stasjonsvognkonkurrentene. Så får du selv tenke på om du er best tjent med å laste innover eller stable oppover hvis du er ute etter en bil i denne prisklassen.

 

Space Star er stillegående i norske hastigheter, men motoren høres godt under pådrag på lavt gir. Vindsuset øker dessuten merkbart i høy hastighet. Fjæringen er forholdsvis komfortabel, uten at bilen krenger mye i svingene. Likevel gjør både chassis og sittestilling at du er mindre fristet til heftig svingkjøring i Space Star enn i de nevnte stasjonsvognkonkurrentene.

 

Mitsubishi har ikke spandert antispinn eller elektronisk stabilisatorprogram på bilen. Det er intet ved oppførselen som gjør at dette er spesielt påkrevd, men havner du i en krisesituasjon, gjør denne elektronikken alt så mye enklere.

 

Space Star er en bil for dem som ikke stiller altfor store krav til kjøreglede, men som derimot setter driftssikkerhet og fem års garanti høyt.

 

Tekniske data

Motor: R4 - 1584 ccm

Ytelse: 98 hk - 5000 o/min

Dreiemoment: 150 Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon: 185/65 R14

Egenvekt: 1185 kg

Bagasjerom: 370/1370 liter

Forbruk EU-mix: 0,72 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 12,0 sek

0-100 km/t, egen: 11,3 sek

50-100 km/t, 4. gir: 13,7 sek

70-100 km/t, 3. gir: 5,4 sek

70-100 km/t, 5. gir: 11,5 sek

Toppfart: 180 km/t

Pris: 219 900 kroner

 

VI MENNS TESTKAVALKADE 2002

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!