Porsche 911 – viktig bil i motorsport:

40 ÅR MED SEIRE

I en mannsalder har den vekket oppsikt på veien, og også på banen har Porsche 911 alltid vært en vinner.

IMG_3f3b3b1059bbd.jpg

IMG_3f3b3b1059bbd.jpg

Publisert Oppdatert
img

Porsche 935

Porsche 911 har helt fra den kom vært en viktig bil i internasjonal motorsport - like til i dag. Den har utmerket seg mest på bane, men har også har vært brukt i rally. Porsche har vunnet hele åtte verdensmesterskap i langdistanseracing, tre VM-titler i Formel 1 og har gått av med seieren i 24-timersløpet på Le Mans hele 16 ganger. Porsche har også vunnet store løp, blant annet på Sebring og Targa Florio. Alt i alt har Porsche over 23 000 seire i internasjonal racing!

 

Porsche 935 "Baby" fra 1977 ble brukt med stor suksess i verdensmesterskapet i langdistanseracing, og hadde over 600 hester under panseret. Blant førerne var storheter som Jacky Ickx og Jochen Mass. Porsche vant også konstruktørmesterskapet med denne bilen.

 

img

Paris-Dakar 1986

At Porsche har deltatt i rally og i Paris-Dakar, er det ikke mange som vet. Med sin Porsche 959 deltok Porsche i det tøffe ørkenløpet flere ganger. Porsche har faktisk vunnet Paris-Dakar to ganger og Monte Carlo rally fire ganger. Også i rallycross ble Porsche brukt, men de klarte som regel ikke å kjøre fra Martin Schanche i Ford Escort

Også aktive i dag

En av de råeste Porschene er 911 GT1 fra 1998. Denne bilen vant de 24-timersløpet på Le Mans med det året. En av førerne var Allan McNish, som senere gikk til Formel 1. 911 GT1 er fortsatt aktiv i amerikansk motorsport, men på Le Mans er det de åpne prototypene som går raskest nå.

 

img

Porsche GT1

I dag er Porsche mindre aktive i motorsport enn tidligere. Foran alle Formel 1-løp i Europa kjøres Porsche Supercup, og det kjøres mesterskap med tilsvarende biler i mange andre land også. I GT-racing er Porsche til stede i den minste klassen med sin GT3-RS, der de kjemper mot erkerivalen Ferrari 360 Modena.

 

Hva fremtiden byr på, vil ikke Porsche ut med. Trolig er det for dyrt å gjøre comeback i Formel 1, og rally er nok også uaktuelt. Men en ny vinnerbil til Le Mans kan nok komme før vi vet ordet av det fra den tyske bilfabrikken.

 

LES OGSÅ:

- Glamorøs support

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning