BAVARIA R55 FLY

Bavarias nye flaggskip

Bavaria er en av Europas viktigste produsenter for seil- og motorbåter mellom 30 og 60 fot. Nå er nye R55 Fly klar for Norge.

Pluss ikon
<b>FLAGGSKIP:</b> Bavaria R55 Fly koster fra 10 millioner norske kroner.
FLAGGSKIP: Bavaria R55 Fly koster fra 10 millioner norske kroner. Foto: Bavaria Norge
Sist oppdatert

R55 Fly heter Bavarias nye flaggskip som vises på årets Båter i Sjøen. Britiske Robert Chaffer er mannen bak Bavarias R-serie. Skroget er blitt til i samarbeid med slovenske J & J-design, som allerede er blitt kjente for å stå bak lillesøster R40. Blant de mange modellene i denne klassen er ikke R55 den med mest utagerende design.

Det er helt bevisst, ifølge Chaffer: – Vi designer ikke for designens skyld, det må først og fremst være funksjonelt. Bavaria skal vise sin tyske tradisjon på samme måte som BMW eller Mercedes, har Chaffer uttalt til Vi Menn Båt.

LES OGSÅ: Råskinnet Sunnseeker Hawk 38 får verdenspremiere i Norge

<b>DESIGN:</b> Det nye flaggskipet Bavaria R55 Fly er designet av J&amp;J Design, som står bak den mindre. R40.
DESIGN: Det nye flaggskipet Bavaria R55 Fly er designet av J&J Design, som står bak den mindre. R40. Foto: Bavaria Norge

Fremdriften besørges av Volvo Penta IPS (Integrated Propulsion System) med enten 2x600 eller 2x725 hk. Det skal gi en toppfart på 33 knop. Båten kommer også med trimsystemet ZipWake interceptorer.

– Vi er helt bevisst på at båten kun skal være laget for IPS. Da får vi best mulig effektivitet med tanke på fart, forbruk og sjøegenskaper, forklarer Chaffer.

Skroget følger de samme prinsippene som i R40. Det betyr et skarpt og høyt forskip med tradisjonell baugdesign. Midt under er V-formen 20 grader og 16,5 grader i hekken – dypere enn mange konkurrenter ifølge Chaffer.

LES OGSÅ: Dette er Norges raskeste helårsbåt

Maks bokomfort

Det 58 fot lange 55-konseptet baserer seg på at de seks personene som kan bo om bord skal ha maksimal komfort i alle deler av båtturen. Det starter allerede på den store badeplattformen. Her er det integrert gangbro når du ligger med hekken til brygga og plattformen kan løfte inntil 400 kilo, nok til å ta om bord selv tunge vannleker som en vannscooter. I enden av skroget er det stor lagringsplass, som også kan kombineres med en enkel mannskapslugar.

Akterdekket er typisk for en flybridgebåt i denne klassen med rommelig og komfortabel sofa. Det er plass for ekstra styreposisjon på babord og på styrbord er det leider til flybridge samt plass for ismaskin eller et 50 liters kjøleskap under leideren. Hele akterdelen domineres av en stor pantryløsning.

Under dekk er Bavaria R55 en klassisk trekabiners-båt. Men med et viktig poeng: Det er også tre toalett/dusjrom. Dermed har både VIP-lugaren i baugen og den lekre eierlugaren midtskips private områder, mens det tredje rommet har inngang både fra den minste lugaren på styrbord side og nedgangen fra cockpit.

<b>STIL:</b> R55 har tre store lugarer med hvert sitt bad og bysse med hvitevarer fra Miele.
STIL: R55 har tre store lugarer med hvert sitt bad og bysse med hvitevarer fra Miele. Foto: Bavaria Yachts

På flybridge er soldekket plassert foran styreposisjonen på styrbord. Også her med to separate stoler og en vindskjerm du trekker opp i forkant av styrekonsollen. I enden av flybridge finner du en velutstyrt wetbar og sosial sittegruppe. På fordekket er det to store solsenger med Biminitopp og sitteplasser med bord i forkant.

Bavaria R55 koster fra 10 millioner kroner, og du kan ta en nærmere titt på båten på Båter i Sjøen.

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2019, og sist oppdatert 03/09 2019.

Les også