Bavaria 55r fly

Var nær konkurs - nå kommer deres største motorbåt

Den største motorbåten fra selskapet noensinne.

Pluss ikon
STIL: I stedet for særegne designsprell, har Bavaria R55 klassiske linjer.
STIL: I stedet for særegne designsprell, har Bavaria R55 klassiske linjer. Foto: Bavaria
Sist oppdatert

I 2016 lanserte Bavaria sin nye R-serie med R40 Fly og R40 Coupé. To båter med en litt annen innfallsvinkel enn de øvrige Bavaria-modellene. R-serien sikter mot en mer eksklusiv del av turbåtmarkedet.

Og nå er det klart for Bavarias flaggskip i serien, den 58 fot lange R55. Og den kommer i et turbulent år for en av verdens største produsenter av seilbåter og motorbåter.

40 år gamle Bavaria Yachtbau GmbH var nær konkurs etter at de amerikanske investorene Oaktree Capital og Anchorage Advisors Partners trakk seg ut og Bavaria ble satt under administrasjon.

Men i september ble det klart at det tyske investeringsselskapet CMP Capital Management-Partners GmbH overtok eierskapet av Bavaria Yachtbau GmbH. Den nye eieren har allerede besøkt den norske importøren.

- Vi er svært glade for at eierskiftet nå er gjennomført og ser fram til å videreføre det gode samarbeidet med Bavaria i Tyskland. Det siste året har det blitt utviklet mange nye spennende modeller som markedet har tatt veldig godt imot. Vi har ståltro på merket som tilbyr flotte båter tilpasset nordisk bruk og som stadig utvider sitt kundegrunnlag» sier Lars-Erik Solvang, daglig leder i Bavaria Båt Norge AS.

Og nå er det altså klart for det nye flaggskipet R55 som vi har tatt en nærmere titt på.

Som BMW og Mercedes

Britiske Robert Chaffer er mannen bak R-serie og det er han som viser meg rundt i Bavaria R55. Blant de mange modellene i denne klassen er ikke R55 den med mest utagerende design.

Det er helt bevisst, ifølge Chaffer: – Vi designer ikke for designens skyld, det må først og fremst være funksjonelt. Bavaria skal vise sin tyske tradisjon på samme måte som BMW eller Mercedes, sier Chaffer.

Skroget er blitt til i samarbeid med slovenske J & J-design som også bidro på R40-modellen. Dessuten har Volvo Penta sørget for at de to IPS-podene skal fungere optimalt. – Vi er helt bevisst på at båten kun skal være laget for IPS. Da får vi best mulig effektivitet med tanke på fart, forbruk og sjøegenskaper, forklarer Chaffer.

SOSIALT: Cockpitsalong, stor bysse og akterdekk blir en stor enhet med skyvedørene på vidt gap.
SOSIALT: Cockpitsalong, stor bysse og akterdekk blir en stor enhet med skyvedørene på vidt gap. Foto: Bavaria

Skroget følger de samme prinsippene som i R40. Det betyr et skarpt og høyt forskip med tradisjonell baugdesign. Midt under er V-formen 20 grader og 16,5 grader i hekken – dypere enn mange konkurrenter ifølge Chaffer.

– Som på R40-modellene har vi jobbet mye for å få til korrekt tyngdepunkt. I lengderetning ligger det perfekt i 2/3 av båtens lengde, og vi er stolte av å ha fått det lavt for en flybridgebåt, sier han og peker på luftevinduene på utsiden av eierlugaren. Da blir det mindre rulling og bedre egenskaper ved sving. Båten kommer også med ZipWake interceptorer – både for trim og balanse, men vi bruker dem også for å minimere krengning i svinger, forklarer Chaffer.

Satser på komfort

R55-konseptet baserer seg på at de seks personene som kan bo om bord skal ha maksimal komfort i alle deler av båtturen. Det starter allerede på den store badeplattformen. Her er det integrert gangbro når du ligger med hekken til brygga og plattformen kan løfte inntil 400 kilo, nok til å ta om bord selv tunge vannleker som en vannscooter. I enden av skroget er det stor lagringsplass, som også kan kombineres med en enkel mannskapslugar. – Vi er i en båtstørrelse der en del eiere gjerne vil ha med seg en som kan kjøre, bistå med matlaging eller andre praktiske oppgaver, sier Chaffer.

EIERSUITE: Midtkabinen i hele båtens bredde sørger for trivelige boforhold på langtur.
EIERSUITE: Midtkabinen i hele båtens bredde sørger for trivelige boforhold på langtur. Foto: Bavaria

Akterdekket er typisk for en flybridgebåt i denne klassen med rommelig og komfortabel sofa. Det er plass for ekstra styreposisjon på babord og på styrbord er det leider til flybridge samt plass for ismaskin eller et 50 liters kjøleskap under leideren.

MESSESTJERNE: R55 var et av de store trekkplastrene på årets Düsseldorf-utstilling.
MESSESTJERNE: R55 var et av de store trekkplastrene på årets Düsseldorf-utstilling. Foto: Produsent

Skyvedøren inn til cockpit virker solid og lett i bevegelsene. Hele akterdelen domineres av en stor pantryløsning og er et av punktene der Chaffer mener Bavaria R55 skiller seg fra andre båter:

– Her har vi fått en fin ordning med oppbevaring på styrbord og tilberedning på babord. Og den slanke benken mot akterdekket fungerer som en hyggelig bardisk når du skyver døren til side.

Backup-knapper

Midtseksjonen av cockpiten er forbeholdt en stor salong med U-sofa på babord og en rett treseter på styrbord. Begge i lekkert Aniline-skinn, en av de dyrere opsjonene på båten. Fargene i interiøret går i elegante bruntoner fra lyst til mørkt, og selv om det er flere individuelle valgmuligheter her enn på de mindre søstermodellene, er Chaffer opptatt av at det skal være en gjennomført stil i alt fra hovedelementer til detaljer.

Førerposisjonen består av to separate stoler, begge med rikelig sidestøtte for kjøring i bølger. Elektronikken er fra Simrad med fullt integrert styring av alle funksjoner om bord.

– Alle viktige funksjoner ligger imidlertid her, sier Chaffer og peker på en knappepanel for vindusviskere, lanterner og andre operative betjeningselementer. Og i panelet under setene har vi backup-knapper for andre viktige ting, slik at du kommer deg hjem selv om skjermsystemet skulle svikte.

BRA BASIS: Standardmotor er 2x IPS 800 med til sammen 1200 hk. Det gir toppfart på 30 knop. Med IPS 950 (1445 hk) øker den til 34 knop.
BRA BASIS: Standardmotor er 2x IPS 800 med til sammen 1200 hk. Det gir toppfart på 30 knop. Med IPS 950 (1445 hk) øker den til 34 knop.

Tre av alt

Under dekk er Bavaria R55 en klassisk trekabiners-båt. Men med et viktig poeng: Det er også tre toalett/dusjrom. Dermed har både VIP-lugaren i baugen og den lekre eierlugaren midtskips private områder, mens det tredje rommet har inngang både fra den minste lugaren på styrbord side og nedgangen fra cockpit. – Dette er en av løsningene vi har fått flest positive tilbakemeldinger på så langt, forteller Chaffer.

Vi avslutter rundturen utvendig. På flybridge er soldekket plassert foran styreposisjonen på styrbord. Også her med to separate stoler og en vindskjerm du trekker opp i forkant av styrekonsollen. I enden av flybridge finner du en velutstyrt wetbar og sosial sittegruppe. På fordekket er det to store solsenger med Biminitopp og sitteplasser med bord i forkant. – Vi har lagt inn lys i toppen, sier Chaffer. Dermed er dette blitt en fin sitteplass også om kvelden.

Daglig leder hos Bavaria Båt Norge, Lars-Erik Solvang er svært godt fornøyd med den nye R55. – Høydepunktet for meg er totalkonseptet, at designteamet har fått med alle elementer uten kompromisser, sier Solvang. Og det slår tydeligvis an ute hos kundene: Allerede i januar var det solgt tre R55.

– Med pris som starter rundt 9 millioner, er det vanskelig å spå et eksakt volum. Men i løpet av en femårsperiode skal vi nok klare å selge en båt per år, kanskje noe flere, avslutter en optimistisk Solvang.

TEKNISKE DATA

Bavaria R55

Lengde, total: 17,69 m

Bredde: 4,66 m

Tørrvekt: 19 500 kg

Drivstoff: 2 000 l

Motor: Volvo Penta IPS 800 eller 950

Pris: Fra ca. 9 millioner

Denne saken ble første gang publisert 14/11 2018, og sist oppdatert 14/11 2018.

Les også