vannscooter regler

8 KM/T: «One-touch 5 mph Mode» (blå knapp) begrenser hastigheten til 5 knop.

Jet Ski er navnet på vannscooter-serien som produseres av Kawasaki, og tre av modellene i 310-serien har 300 hestekrefter og har et dreiemoment på 277 Nm. I USA, Canada og Australia som ikke har samme reglement som Europa, leveres 310-serien med 310 hk og 286 Nm. De kompressormatede modellene med intercooler gjør 65 knop (elektronisk begrenset), akselerer som de råeste snøscooterne og drar lett flere personer på vannski. Alle modellene i 310-serien har samme motorisering. Det som skiller dem fra hverandre er instrumentering og seteløsning. Den absolutte toppmodellen heter 310LX, og har et Jetsound lydanlegg som er kompatibelt med iPad, iPhone og andre smarttelefoner. Du kan også spille musikk rett fra en USB-stick. Den er også utstyrt med seter med varmeavvisende trekk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vannscooter regler

JETSOUND: Ultra 310LX er utstyrt med et Jetsound-lydanlegg.

Vil droppe forbudet

I 2013 ble forbudet mot bruk av vannscooter erstattet med en ny ordning der vannscootere kan kjøre utenfor definerte områder langs land. Fra neste år kan  disse begrensningene forsvinne. Regjeringen har sendt et forslag på høring som avvikler hele regelverket og sidestiller vannscootere med annen motorisert ferdsel til sjøs. Det vil etter alt å dømme tre i kraft fra sommeren 2017. Kilde: NTB

Cruisekontroll

Alle 310-modellene har elektronisk cruisekontroll, samt et system som Kawasaki kaller «One-touch 5 mph Mode». Ved å trykke på en knapp på styret holde vannscooteren farten rett under 5 knop. Det kan være en nyttig funksjon i «forbudsbeltet» og andre 5-knopssoner. Skal du ha toppmodellen Ultra 310LX må du punge ut med 220 990 kroner. Kan du nøye deg med en 152-hester STX-modell er prisen 118 900 kroner.

Tekniske data

Jet Ski Ultra 310LX

Motor:4-takt rekkemotor, DOHC, 16 ventiler

Volum: 1,498 cm³

Ytelse: 300 hk/277 Nm

L/B/H: 3,370 x 1,195 x 1,150 mm

Vekt: 462

Tank: 78 liter

Antall seter: 3

Jet Ski importeres av Kawaski Norge ved Norsk Motor Import AS

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!