Det finnes mange historier om godt erfarne båtfolk som har vurdert å prøve seg som seilbåtreder.

Men de finner gjerne ut at det blir for komplisert, når selve seilingen blir tema - sammenlignet med motorbåten. Du må naturlig nok først ta hensyn til vinden når du skal komme deg fram med seilbåt.

Men vind er ikke bare vind. Den har både fart, retning og vinkel. Og dette endrer seg når båten er i bevegelse.

Legger vi til en liten strømfaktor, og påfølgende avdrift, blir det gjerne i meste laget å holde styr på om du skal ut på en koselig helgetur med litt lite vind i seilene.

Og siden seilbåten ikke kan gå rett mot vinden, må det gjøres noen beregninger for å vite når du kan komme deg fra A til B, eller om du bare skal fyre opp dieselen under dekk.

Det er her elektronikken kommer inn i bildet. For om du vil fra A til B, mens vinden kommer en retning og strømmen i en annen, kan den mest optimale kursen i teorien regnes ut med litt hoderegning, eventuelt en passer, linjal og kalkulator. Men det blir litt som å bytte ut spillkonsollen med klinkekuler i våre dager.

Tekniske data Zeus Touch

  • Skjerm: Berøringsskjerm, LED LCD, 1200 nits, fungerer i regnvær
  • Betjening: Skjerm og knapp
  • GPS: Innebygget
  • Kommunikasjon: 1 x NMEA 0183/2000/SimNet, Ethernet
  • Kartografi: Navionics eller C-Map
  • Pris, fra: 14 375
  • www.pronav.no

Arven fra proffene

Når det gjelder selve navigeringen finnes det like mange alternativer for seilbåt som for motorbåt. Mens du i motorbåten har blitt fortrolig med å få relevante motordata som rekkevidde, forbruk og andre indikatorer somsier noe om hvor langt du kan komme, har de på seilsiden ikke kunne glede seg over tilsvarende før nå.

Navico-gruppen har de siste årene nemlig satset mye på produktutvikling, og under et av disse området finner vi plotterne som går under navnet B&G.

I proffe seilkretser (Volvo Ocean Race og lignende) har dette merketlenge hatt en høy stjerne, nettopp grunnet den meget spesialiserte programvaren for taktisk seiling brukt i store internasjonale konkurranser.

Men for vanlige båteiere har prisen så langt forhindret mange fra å kunne forsvare en slik investering, i tillegg til at de fleste av oss forbinder tiden på sjøen med alt annet enn konkurranse.

Navico=

FOTO: Terje Haugen

Fritidspraksis

Vi tok oss derfor tid til noen dager på sjøen for å finne ut hva disse nyhetene innebærer i praksis, om bord i normalt riggede seilbåter på rundt 40 fot og plass til en stor familie. For er det ikke tross alt bare å bruke hodet, rable litt i kartet og nappe litt i skjøtene?

Vel, i praksis fungerer det nok ikke slik for de fleste fritidsskipperesom, som vil ha det så makelig som mulig, når dyrbar fritid skal nytes til sjøs.

Om du samtidig skal underholde resten av mannskapet om bord, altså familie eller venner, mens du tar ansvaret for at skuta holder stø kurs på riktig side av staken, så blir det gjerne lite til overs for å bedrive vektorutregninger i hodet for å finne ut når gjestehavna kan anløpes.

Men det finnes, som du sikkert har skjønt, håp.

Navico=

TOUCH: Med trykkfølsom dagslysskjerm passer B&G Touch fint inn i de fleste cockpiter. Brukergrensesnittet er bygget opp slik at du kommer til målet via både skjermen og knapper. FOTO: Terje Haugen

=

«Sail-Steer» er navnet på det nye skjermbildet som gir deg den viktigste seilinformasjonen der og da (se faktaramme), som en slags moderne utgave av kompassrosa. FOTO: Terje Haugen

Rimeligere oppfølger

Det er her Zeus Touch kommer inn i bildet, som en rimelig oppfølger til Zeus uten touchfunksjoner (Zeus 8 og 12). Selve hjernen i dette systemet er en Zeus Touch 7, 8 eller 12 fra B&G, med en prislapp fra 15 000 kroner og oppover. Dette er på mange måter de samme multifunksjonsenhetene vi kjenner fra tilsvarende Simrad NSS-modellene fra Navico, men med viktige forskjeller når temaet er seil.

Dette er så å si skuddsikker maskinvare med en lyssterk skjerm, men med et meget lavt strømforbruk. Samtidig finnes det en tilnærmet uendelig liste med utvidingsmuligheter om bord via NMEA 2000-standarden.

Men her er det basisgivere som logg (fart gjennom vannet), vindmåler og innebygget GPS som står for de viktigste dataene maskinen har å jobbe med.

I tillegg kan både autopilot, ekkolodd og radar inngå i instrumentfloraen om bord, om du mener dette er det som skal til for at systemet skal jobbe mer optimalt over tid.

=

LAYLINES: Maskinen viser ved å bruke laylines (grønn/rød strek i kartet) ganske nøyaktig hva som de beste kursene for å komme til målet. FOTO: Terje Haugen

Navico=

TRITON: Triton-serien består nå av flere varianter av lettleste skjermer, slik at du også kan ha blikket litt andre steder enn på skjermen. Den minste utgaven kan konfigureres til å vise mer data enn den store på masten. FOTO: Terje Haugen

Grunnleggende seildata

De viktigste og mest grunnleggende dataene du trenger i en seilbåt har mye til felles med motorbåten, men det er noen viktige forskjeller som er greie å huske på når det er snakk om praktisk seiling og instrumentering om bord. Alle data rundt vind kan sees på som seilbåtens svar på motordataene.I tillegg til tidevann og vær er det greit å ha kontroll på følgende i en større seilbåt:

  • Dybde (under kjølen)
  • Heading (den veien baugen peker - som ikke er helt det samme som kursen over grunn - COG)
  • Fart (Log - gjennom vannet)
  • Sann vind (True Wind), fart og vinkel - ikke avhengig av båten
  • Relativ/opplevd vind (Apparent Wind), fart og vinkel - avhengig av båten

Ikke alt er like relevant hele tiden. Er du midt i Atlanteren spiller dybden liten rolle. Den viktigste forskjellen å merke seg her er at du for eksempel ikke bør bruke kurs over grunn (COG) og fart over grunn (SOG) for å kalkulere sann vind. Dette er fordi du da overser tidevannet eller strøm, som i seilbåtsammeheng har noe å si. Retningen på sann vind (TWA) oppgis i grader i forhold til retning på baugen. Er retningen 240 grader og sann vind på 280 blir TWA 40 grader. Ut av dette får vi også VMG-komponenten (Velocity Made Good), som viser farten i forhold til sann vindretning basert på kursen. Alt dette er det naturlig nok fult mulig å finne ut manuelt, det tar bare litt tid. Derfor er det ofte en fordel å ha dette fremstilt grafisk fra en plotter eller andre instrumenter.

Spesialfunksjoner

Så om vi går rett på sak her: «Sail-Steer» er navnet på det nye skjermbildet som gir deg den viktigste seilinformasjonen der og da (se faktaramme), som en slags moderne utgave av kompassrosa.

Selv med svært begrenset seilkunnskap vil du her få fasiten på seilingen din, og det jo nettopp de vi trenger for å beholde roen om bord.

Men i tillegg kommer også funksjoner som «SailTime», som er en måte å gi deg en solid pekepinn på når du befinner deg på et gitt sted framover i tid, basert på nåværende værforhold. Videre er systemet også krydret med flere spesielle funksjoner.

«Laylines» er navnet på en annen viktig funksjon som viste seg å fungere godt i praksis. Dette er en seilingslinje eller en grafisk framstilling av estimert best seilerute til neste punkt på ruta, og så forteller den deg når du bør jibbe eller slå.

Videre har de lagt til mulighet til å få værdata inn skjermen, via GRIB-filer, som er en vanlig internasjonal filstandard for værdata. Disse kan du enten laste ned direkte via mobilen (fra yr.no) eller overføre via minnebrikke. Det hele toppes med funksjonen «WindPlot» og «TimePlot». Dette er grafiske framstillinger av trendene. I tillegg får du også tidevannstabellene lagt inn.

Velg kart og app selv

Nå har det også blitt store endringer på kartsiden i siste. Disse maskinene kommer som før med kartene installert på forhånd, men nå trenger du ikke ta stilling til om du vil ha Navioncs eller C-Map. Du kan velge begge, om du mener noen har bedre dekning i ditt område.

Men som nevnt er det flere muligheter til å utvide systemet. Et av de viktigste tilleggene er GoFree-modulen. Dette er rett og slett et Wi-Fi-tilgangspunkt som gjør at du kan styre hele stasen via nettbrett eller bruke en smarttelefon som ekstra skjerm (for numeriske data).

Dermed åpner det seg nye muligheter fra kartbordet også, om du vil ha komplett kontroll på navigeringen. I tillegg kan iPaden også fungere som en ren ekstra skjerm. Vi testet ut systemet under rolige forhold med en vannsikret iPad.

Bortsett fra at disse er generelt ganske lyssvake i direkte sollys fungerte det helt ypperlig i cockpiten under disse forholdene. Selve appen er gratis og finnes i nettbutikken iTunes under navnet GoFree.

Andre tillegg

Siden vi først er inne på utvidelsesmuligheter kan vi også ta med Triton-instrumentene.

Dette er elektroniske varianter av mer tradisjonelle instrumenter. Her kan du selv velge hva som mest relevant informasjon for øyeblikket. Rent teknisk snakker vi om en 4,1-tommer fargeskjerm med bondet display.

Dette betyr at det ikke vil dukke opp dugg mellom skjerm og innmat. Strømforbruket er beskjedent.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!