Kort sagt:

+ Rommelig akterlugar

+ Dokkingsystem

+ Lys salong


- Litt trangt ved rattene

- Mye er ekstrautstyr

Vi starter med litt undring: Hvorfor har 40-fotsstørrelsen blitt så populær?

- Vi har stor tro på at også vår nye Sun Odyssey kommer til å bli en populær seilbåt i Norge, sier produktutvikler Erik Stromerg fra Jeanneau.

Importøren Heitman Marin i Drøbak bekrefter at 40-foteren er blant de mest solgte størrelsene.

Før vi går om bord viser Stromberg til tidligere gode leveranser til de nordiske landene. Franskmannen med det svensk-klingende navnet er selv en ivrig seiler og kjenner de nordiske forholdene godt.

Vel, da er det bare til å kaste loss for å finne ut mer.

Like, men ulike

Nye Jeanneau har fått navnet Sun Odyssey 41 DS. For videre å rydde litt opp i modellbetegnelsene deres, kan vi først som sist skyte inn at den litt lettere båten, men ellers identiske Jeanneau 409, ble lansert i 2010 som første modell ut i den nye Sun Odysseyserien.

Senere kom det en 37-,43- og 50-foter, og i høst også en ny 46-foter. I fjor ble Sun Odyssey 44 DS lansert, og den har det samme skroget som Sun Odyssey 439.

Poenget er at båtene er svært like, men hvor DS-serien er mer rigget for komfort, langtur og familiebruk.

Jeanneau SO 41 DS=

LYS: Salongen får inn veldig mye lys, noe som gjør det trivelig å oppholde seg under dekk. © Terje Haugen

FOTO: Terje Haugen

Komfortabel turbåt

Verftet har altså brukt det eksisterende skroget fra 409, som kjennetegnes lett ved knekkspantet og det brede akterskipet.

Her har de nemlig utnyttet plassen til en rommelig og lekker akterkabin, som er tilknyttet et forseggjort bad og dusj.

Gjestelugaren forut har også fått ei skikkelig køye, med lett tilgang på bad og dusj, men naturlig nok mindre enn det rederen har til disposisjon akter.

Salongen imellom har fått mange smarte bekvemmeligheter. En skikkelig U-benk til styrbord side sammen med bysse og kortbord ved leideren.

Her er det lett å komme seg fram, mye stuveplass innfelt i skottene, og det er i tillegg mye lys som slipper inn.

Rikelig med plass for en voksen familie med andre ord, og dermed en ypperlig ferieplattform.

Tekniske data Jeanneau 41 DS

  • Lengde (LOA): 12,34 m/40,49 fot
  • Bredde: 3.99 m
  • Deplasement, lett: 7 860 kg
  • Standardkjøl: 2,1 m
  • Drivstoffkapasitet: 200 l
  • Vannkapasitet: 330 l
  • Motor: Yanmar 40 hk
  • Konstruksjonskategori (CE): A7/B8/C10 (under arbeid)
  • Design: Philippe Briand - Jeanneau Design
  • Seilareal, standard: 66.7 m²
  • Pris, basisversjon: 1,3 millioner kroner
  • www.heitmannmarin.no

Lettseilt

Så, hvordan seiler hun? I brisen kan du under optimale kurser regne med å logge fra 5 til 7 fine knop gjennom vannet med standardriggen på plass.

Basisriggen består av et rullestorseil og selvslående fokk, med en 2,1-meters kjøl under. Dette gir ikke skremmende mye trykk i riggen, men det er fort gjort å slenge på mer duk i form av en asymmetrisk genakker for mer fart i lite vind, noe vi fikk prøvd under testen.

Men det blir samtidig mer å holde styr på for oss som liker ukomplisert turseiling med storseilet rullet på plass i masta med noen raske knappetrykk.

Sportslige tillegg kler kanskje søsterbåtene med talletternavnet bedre.

Uansett er båten laget slik at får du rikelig med muligheter til å utvide rigg og seil senere, om behovet skulle oppstå.

Båten kommer med rullestorseil som standard, doble ratt og med tyskerskjøte ledet bak i cockpit for enkel håndtering av storseilskjøte fra styreposisjon.

Jeanneau SO 41 DS=

SMIDIG: Kjenner du forholdene godt, er hun smidig nok til kunne ta seg fram i lekre naturhavner. FOTO: Terje Haugen

Jeanneau SO 41 DS=

KOMFORT: Akterlugaren er trolig klassens rommeligste, og byr på overlegen komfort. FOTO: Terje Haugen

Orden i sysakene

Motorvinsjene gjør den praktiske turseilingen overkommelig, med lett kontroll på de andre skjøtene i den store cockpiten. Dekket er stort sett fritt for tauverk, ettersom øvrige skjøter og fall er trukket gjennom integrerte kanaler i overdekket. Den lille Yanmaren på 40 hk holder grei styrefart på skuta, og byr ellers på tilstrekkelig med motorkraft for de vanligste havnemanøvrene.

Rosinen i pølsa er 360 dokkingsystemet som gjør at du kan styre båten med en joystick. Det fungerer tilnærmet perfekt for manøvrering av stor seilbåt i trang havn. Dette er imidlertid ikke standard. Lista over tilleggs- og ekstrautstyr bør for øvrig studeres nøye, om du ikke går for en pakkeløsning.

Les hele saken
Her er Sagas beste
  • Askeladden i aluminium
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Jeanneau
    Pris 1300000

    Konklusjon

    Vurderer du en komfortabel og lettseilt turbåt på rundt 12 meter eller 40 fot fra de virkelig store produsentene, så er dette noe av det bedre i markedet, særlig prisen tatt i betraktning. Båten i basisversjon er ikke et helt godt utgangspunkt, og noen kryss på tilleggsutstyrslista anbefales.

    LES OGSÅ:

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!