I 2005 lanserte Volvo Penta joy-stick-styringen i kombinasjon med IPS-drevene. Neste skritt var å bruke systemet også med DP-drev.

Men det forutsatte at drevene ble montert med litt større avstand i og med at drevene svinger individuelt under havnemanøvre.

Inntil nå har joy-stick-manøvreringen kun fungert i sakte fart og ved havnemanøvre under begrepet "docking".

Nå lanseres "joy-stick driving" hvilket betyr at man kan glemme ratt også i høyere hastigheter. Med den vesle stikka kan man enkelt justere kursen eller raskt parere ved kjøring i større bølger.

Ratt og motorkontroller blir overflødig og det vil være ensbetydende med langt høyere komfort for skipperen. Spesielt på lange etapper. Nå kan man sette seg behaglig til rette i skipperstolen og styre båten med den vesle stikka i hånden - akkurat som på større skip.

=

AUTO: Som en del av systemet lanseres også en integrert autopilot. FOTO: Volvo Penta

joystick 005=

FART: Nå lanseres ¿joy-stick driving¿ hvilket betyr at man kan glemme ratt også i høyere hastigheter. FOTO: Volvo Penta © 123 123

Integrert autopilot

Som en del av systemet lanseres også en integrert autopilot. Både den og "drive"-styringen kobles direkte til EVC-systemet (Elektronic Vessel Contol). Alle systemene passer perfekt sammen i Volvo Pentas nye, elektroniske plattform EVC-E og fordelen er at alt kommer fra en leverandør.

Autopiloten har også såkalt "shadow drive". Om du gjør en manuell manøver med stikka, kobler autopiloten seg automatisk inn igjen i det joy-sticken slippes og legger seg igjen på forhåndsvalgt kurs. Et nytt display er også en del av nyhetspakken. Enklere og mer komfortabel manøvrering under fart er altså det nye og alt dette for å heve skipperens komfort til nye høyder. Det blir kort sagt enklere å kjøre båt - både i fart og ved havnemanøvre.

Som en naturlig konsekvens av dette, kikker Volvo Penta i krystallkula etter helt nye konsepter for hvordan en førerplass i båt kan se ut. Et utviklingsteam er allerede i gang og i dette inngår erfarne ingeniører og andre eksperter fra søsterfirmaene i Volvo-konsernet.

Blant annet fremhever man at Volvo-gruppen har mye kunnskap og tung erfaring fra utviklingen av profesjonelle førerplasser i busser, lastebiler og anleggsmaskiner. Her stilles det strenge krav til funksjon, ergonomi, sikkerhet og ikke minst sikt. Mye av dette kan overføres til førerplassen på båt og her har man allerede de første idekonseptene ferdig.

Som et eksempel kan nevnes at bruk av "joy-stick-drive"-systemet eksempelvis betyr at stikka kan integreres i skipperstolens armlene. Samtidig påpeker Volvo Penta at båter er svært forskjellige og at man ikke kan satse på et konsept til alle båttyper. Men man kan utarbeide ergonomiske og funksjonelle løsninger som designerne av båtene enkelt kan dra nytte av ved utformingen av skipperens arbeidsplass.

Det er en rivende utvikling på disse områdene og en optimal samkjøring av de elektroniske komponentene vil utvilsomt resultere i nye og funksjonsriktige løsninger i løpet av kort tid.

Det som skal bli spennende å se, er når den første fritidsbåten blir lansert kun med en liten joy-stick og uten det tradisjonelle rattet.

Antakelig er det ikke langt unna, for dette konseptet er for lengst hverdagen for styrmenn på moderne skip.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!