Annonse

Testdata Yamaha F250 på Buster Magnum

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/t

Forbruk, l/nm

1000

5,2

64,8

4,9

0,93

1300

6,4

64,9

7,1

1,10

1600

7,2

68,6

8,9

1,25

1900

10,1

71,8

11,7

1,16

2200

15,0

74,5

14,5

0,97

2500

20,6

75,0

17,9

0,87

2800

24,8

77,1

22,2

0,89

3100

27,5

78,1

24,6

0,90

3400

30,7

79,8

29,7

0,97

3700

33,8

82,6

35,4

1,05

4000

36,6

83,3

42,8

1,17

4300

39,3

85,7

48,1

1,22

4600

41,9

83,5

55,9

1,34

4900

45,1

86,0

66,0

1,46

5200

47,7

86,3

75,6

1,59

5800

51,7

88,0

92,4

1,79

Kort sagt:

+ Rask akselerasjon

+ Fint lydbilde

+ Høy toppfart

+ Moderat forbruk


- Relativt kostbar

Yamaha lanserte en ny serie med store V6-motorer i 2011. F225, F250 og F300 stiller alle med samme 4,2-liters motorblokk og sylindre i 60-graders V-form. Vi kjørte den mellomste av de tre variantene to måneder sommeren 2011 og skaffet oss et bredt erfaringsgrunnlag. Vi var spesielt interessert i å se hvordan forbruket utviklet seg.

Lettere enn diesel

Motorer i denne effektklassen passer nemlig til båtstørrelser som også kan være aktuelle for hekkaggregat og diesel. Med vekt på 260-268 kilo er Yamaha F225-300 betydelig lettere enn eksempelvis Volvo Penta D3 (360 kilo) og D4 (660 kilo) som dekker samme ytelsesspekter. I tillegg til en hyggeligere pris er service- og vedlikeholdskostnader lavere.

Mange forbinder store V6-bensinmotorer med høyt forbruk. Det er i første rekke noe gamle totaktere fortsatt må ta skylden for, siden moderne firetaktere med samme teknologi som avanserte bilmotorer slett ikke er spesielt tørste. Vår Yamaha F250 satt på en Buster Magnum, en relativt lettdrevet båt som ga gode forutsetninger for lave forbrukstall og solid fartspotensial.

Da vi kjørte våre testmålinger i midten av august hadde båten vært på sjøen i fire måneder, men toppet fortsatt imponerende 52 knop.

Kan kjøres rimelig

Studerer du testdataene grundigere, ser du at den i fartsområdet 20-30 knop faktisk holder seg mellom 0,87-0,97 liter per nautisk mil.

Det er imponerende når man tar i betraktning hva slags kraftplugg som sitter på hekken. Det er først når du passerer 40 knop og presser på mot 50-tallet at forbruket skyter i været.

At dette er resultater som også lar seg gjenskape i praksis, er loggboken et bevis på. Vi hadde tre langturer med snittfart på mellom 12-19 knop, alle preget av vind og sjø. Straks det blåser og bølger, drives forbruket opp.

Likevel lå det mellom 1,0-1,07 liter per nautisk mil på disse strekkene. I perioder med rolig skjærgårdscruising, vannsport og den udiskutable moroa med en båt som gjør 50 knop varierer forbruket mellom 1,1-1,2 liter per nautisk mil.

Totalt sett brukte motoren 10,5 liter per time. Med en snittfart på 9,1 knop gir det 1,16 liter per nautisk mil for hele perioden. Det synes vi er et meget godt resultat.

Yamaha F250=

FORBRUK: Studerer du testdataene grundigere (tabell), ser du at den i fartsområdet 20¿30 knop faktisk holder seg mellom 0,87¿0,97 liter per nautisk mil. © Terje Bjørnsen

Ikke støy, men godlyd

Også på andre områder gjør Yamaha F250 et solid inntrykk. I Buster Magnum sitter du relativt nær motoren og det er lite som skjermer mot støy. I typisk marsjfartområde holder støynivået seg på behagelige 75-79 dBA og det er først fra 45 knop at motorlyden blir dominerende. Men egentlig blir det feil å snakke om støy, for oss motorentusiaster i mellom er det mer snakk om godlyd.

Fra en hyggelig brumlende bass på lave turtall, til en lett og mekanisk elegant gange i mellomregisteret, ender det opp med et potent V6-vrom når turtallet nærmer seg 5000 o/m.

Det mest imponerende aspektet med Yamaha F250 i kombinasjon med den lette Buster Magnum er likevel den enorme akselerasjonsevnen. Ikke bare fra start, men også godt oppe i fart får du deg et ordentlig spark bak om du legger gasspaken i bunn. Det beviser at moderne teknologi fortsatt formår å underholde, fornuftsoptimering eller ikke.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Som representant for den nye V6-serien til Yamaha, har F250-modellen mye godt å vise frem. Det kommer ikke som noen overraskelse at kraftressursene er potente, ei heller at lydbildet og gangen både er potent og kultivert, avhengig av hvor dypt du øser av kreftene. Desto viktigere er det at motoren i kombinasjon med Buster Magnum kan vise til moderate forbrukstall i de farts- og turtallsområdene som benyttes hyppigst.

Les også:

- Slik kjøper du brukt utenbordsmotor.

Vår karakter

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Lowrance 2014

Gode Lowrance-nyheter

Lowrance stiller med flere gode nyheter til høsten, med blant annet auto-routing.

Suzuki 2014

Gode takter

Suzuki fornyer sine mindre motorer, med godt resultat. Vi har sett nærmere på nykommerne.

Lowrance Elite 7 CHIR P og Simrad NSS 7 evo2

Enklere for fritidsfiskeren

Lowrance kommer med en rykende fersk multifunksjonsskjerm med innebygget CHIRP "superekkolodd". Simrad legger til rette for en mengde nye og nyttige funksjoner om bord.

Yamahas nye joystickstyring

Moro med joystick

Yamaha har fått taket på joystickstyring, i alle fall i de større klassene.

Multiinstrument

Klar med fleksibel instrumentserie

Navico-merket Simrad Yachting har lansert NSS evo2-serien, som skal bli en serie tungvektsplottere designet for fritidsbåter i alle størrelser.