Fiskebåter

Ti favorittbåter for fiske

I rekken av styrhyttebåter vi har testet de siste fire sesongene, har vi plukket ut båtene som egner seg best til fiske.

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Foto: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Publisert Oppdatert

Om det er været som lokker flere til å kjøpe båt med tak over hodet vet vi ikke, men det er godt mulig. Styrhyttebåtene har seilt i medvind i de siste fire-fem årene, og interessen er stadig økende.

Folk ser ut til å ha godtatt det litt yrkesbåtaktige preget over designet.

Fordelene båttypen besitter veier opp, og vel så det. Vi kaller ofte båttypen sjøens multiverktøy - et verktøy som egner seg like godt til dagsturer med familien som til rene fisketurer.

Og det beste av alt; den utvider en i mange tilfeller veldig kort båtsesong, og kan i beste fall brukes hele året.

I denne testguiden har vi samlet styrhyttebåtene som egner seg best til fiske. Båter fra fem til åtte meter, som kan trekkes på henger om du er av dem som for eksempel vil ta med båten nordover i jakt etter storfisken.

Les også:

Draco gjør comeback

Slik er fremtidens bobåt

En tøff og hyggelig helårsbåt

Arvor 215

Pluss: Solid førstekjøp, stort akterdekk, lavt forbruk, trygge sjøegenskaper

FOTO: Terje Haugen

FOTO: Terje Haugen

Minus: Enkelt førermiljø, en del støy i hytta, litt trang hytte

Arvor 215 AS framstår som et solid førstekjøp uten for mange forvirrende valgmuligheter. Polskbygde Arvor har et av verdens største fritidsbåtkonsern i ryggen, Brunswick. Dermed vil man trolig ha tilgang på både service og reservedeler i lang tid framover. Vi tipper at selv den minst båtkyndige person lett kan få umiddelbar båtglede her, for konstruksjonen er bunnsolid.

Akterdekket er stort og flatt og egner seg veldig godt til fiske. Båten har faktisk eget rorkult, som egner seg perfekt for de som vil bruke tiden ute. Førermiljøet i Arvor 215 er ikke av den mest komfortable sorten. Her finner vi to vippestoler for stående/sittende kjøring. Førerkrakkene kan brukes for de lengre strekkene, men det blir fort lite luft for kneskålene. Testbåten hadde en Cummins Mercruisers QSD toliter på 115 hester som ved marsjfart på 12 knop nøyde seg med rundt 13 liter i timen. Båten kostet 384 000 kroner. Båten finnes også i kortere og lengre versjon (190 og 230).

AMT 215 PH

Pluss: Bra utstyrt, fin pris, bredt marsjfartsområde

Minus: Noe begrenset dørkareal, mangler benker på akterdekket

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

21-foteren AMT 215 passer flott til helårsbrukeren med allsidig innaskjærsbåtliv på menyen, kanskje spesielt godt for deg med isfrie havner på Vestlandet og nordover. Den stiller i knivskarp konkurranse med flere andre styrehyttebåter, men den hevder seg godt på en rekke trygge detaljer. Den kommer også langt fra ribbet selv om du ikke tar turen innom ekstrautstyrslista. Det drar imidlertid lett på seg, med varmer og komfort. AMT har valgt sin vri med hytte i full bredde og et relativt kraftig forskip, noe som også skiller den fra mengden. Den har en liten planingsterskel og dermed et godt marjfartsområde å rutte med, selv med minste motor og en påfølgende hyggelig prislapp på under 400 000 kroner.

Dolmøy 230 Fisker

Pluss: Lav pris, god stabilitet, god dekksplass, gode fartsressurser med liten motor

Minus: Veldig enkel finish, stamper litt i motsjø, lav terskel inn til hytta.

Vi lot oss overraske positivt over Dolmøy 230 Fisker. Vi satt den skikkelig på test i sitt rette element, og den besto med glans. Det brede og stabile skroget gjør at den oppleves trygg i sjøen og egner seg meget godt til fiske. I denne båten kan man stå fire personer på én side uten at den krenger nevneverdig. Dette gjenspeiler seg også nå man kjører. Den gode bredden er trukket langt fram og gir god stabilitet, men så stamper den også litt i motsjø. 230 Fisker er en praktisk båt med velfungerende løsninger. En perfekt fiskebåt og en helt grei turbåt for familien. Og når prisen er så lav, så må man leve med litt enkel finish og en del enkle løsninger. Prisen starter på 249 900 kroner med 60-hesters Selva, og da får du kartplotter og hydraulisk styring med på kjøpet.

Askeladden P66 Pilothouse

FOTO: Petter Handeland

FOTO: Petter Handeland

Pluss: Smarte løsninger, godt utstyrt, stort akterdekk, mange sitteplasser

Minus: Liten styrhytte, ikke rendyrket nok for sportsfiskeren

Askeladden P66 er en spennende, ryddig og delikat 22-foter i klassen. Blant de viktigste faktorene i denne båten er god ståhøyde i styrehytta på hele 1,95 m, overnattingsplass under fordekket, spyletoalett med elektrisk saltvannspumpe, et enkelt pantry med propankoker og vask med spring, samt kjøleboks som standard. Akterdekket er hele 4,5 kvadratmeter og har plass til flere hobbyfiskere. Helt akter finnes to permanente seter ved motorbrønnen, men to nedfellbare benker i sidene gir totalt åtte sitteplasser på akterdekket. At Askeladden P66 ikke er noe rendyrket kjørebåt, kommer ikke som noen stor overraskelse. Dette er en båt som skal ut til fiskefeltet og tilbake, uten at du blir oppfordret til å ta noen krumspring på veien. I så måte klarer P66 seg utmerket med en Suzuki DF100 firetakter. Pris med motor var på testtidspunktet i overkant av 440 000 kroner.

Finnmaster Pilot 7.0

Pluss: Praktisk hytte. solid byggekvalitet, lavt forbruk i marsjfart, akterdekk med mange muligheter

FOTO: Terje Haugen

FOTO: Terje Haugen

Minus: Ingen koppholder ved førerplass, mye er ekstrautstyr, overheng skygger for sikt akterover

Som mange andre hyttebåter består også 23-foteren Finnmaster Pilot 7.0 av en lang rekke kompromisser, men vi synes den treffer blink med tanke på allsidig bruk for både familien og litt røffere tur- og fiskebruk. Det ellers stabile skroget stiller, fornuftig motorisert, med gode sjøegenskaper selv om det ikke er havblikk. Dette takket være en liten kjøl forut og 16-graders V-bunn akter. Vår testbåt har fått en 150-hesters Yamaha på hekken. Dette virker som en optimal motorisering, med tanke på støy, ytelse og pris - 550 000 kroner med Yamaha F150. Lettplanende og det hele.

Jeanneau Marlin 6

Pluss: Mye for pengene, sportsfiskerens drøm, godt egnet til trailing, fine sjøegenskaper

Minus: Ergonomi for fører finish og kvalitetsfølelse kunne vært bedre lite gjennomtenkt seteløsning

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Jeanneau Marlin 6 er på mange måter et friskt pust i styrhyttebåtklassen. Som de andre i klassen har den mange gode egenskaper, men også noen mindre gode. Sjøegenskapene er fine og plassen god, men finish, ergonomi og kvalitetsfølelse kunne vært bedre. Prisen på 315.000 kroner med 115 hestekrefter er langt fra skremmende. Ute på dekk lever Marlin 6 opp til sitt navn. Sverdfisken Marlin er sportsfiskerens kronjuvel, og det er ingen tvil om at båten er bygget for å tilfredsstille sportsfiskeren. Plassen på akterdekket er god og det er rigget med fire stangholdere, fiskekum, egen garnrulle og rorkult. Inne i hytta er det god takhøyde og god oversikt, men seteløsningen virker lite gjennomtenkt. En annen ting er at førerplassen er det første som møter deg innenfor døra, dermed er føreren nødt til å flytte seg om folk vil ut eller inn.

Jeanneau 695 Merry Fisher

Pluss: Gjennomført, tidsriktig design, fin sikt fra førerplass

Minus: Litt treg styring, simpel vindusvisker, mangler håndrekke på hyttetak

Det er helt klart en fordel å ha tonnevis med knowhow når en ny hyttebåt skal utvikles. Jeanneau har bygd enkle båter med styrehytte i lang tid og kan by på en hel serie modeller i ulike størrelser. De rette og firkantede styrehyttene er over i historien. 645 har fått et skrog med bedre kjøreegenskaper takket være skarpere V-bunn i forskipet. Samtidig er god stabilitet, rask planing og fine fartsegenskaper på plass. Ved første øyekast ser interiøret enkelt ut, men her blir man litt lurt. For Jeanneau har plukket med seg alle fikse detaljer opp gjennom årene og sydd det elegant inn i helheten. 645 Merry Fisher dekker begrepet "allround" meget godt, og gjør det til en hyggelig pris: Testbåten kostet 345 000 kroner inklusiv en 100-hesters Yamaha.

Jeanneau Marlin 7.55

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Pluss: Pris, plass, ideell for hobbyfiskeren, fint skrog

Minus: Mye er ekstrautstyr, litt langt fram til rattet

Storebror til Marlin 6, Marlin 7.55, koster kun 449 900 kroner med motor (150 hk). Det er rett og slett billig for en så stor båt med motor. Og har du motor fra før, så faller prisen til 279 000 kroner. 7.55 er ganske moderat utstyrt i standardutførelse, men kokeapparat, kompass, manuell og elektrisk lensepumpe og vask inngår i standardpakken. Har man litt ekstra å svi av på ekstrautstyr anbefaler vi utstyrspakken «Exclusive» til 25 000 kroner, der man får med blant annet dusj på hekken, farget skrog, pulpit akter, skyvbar takluke, et cockpitvindu som kan åpnes, vindusspyler og to vindusviskere. Fra en hobbyfiskers ståsted ligger Marlin 7.55 veldig tett opp mot det ideelle. At den klarer seg så fint med kun 150 hestekrefter gjør dessuten at drømmen er innen rekkevidde for veldig mange. Jeanneau har virkelig fått fart på skrogene sine de siste årene, og 7.55-skroget er ikke et unntak. Skroget føles veldig lettdrevet og skjærer vannet veldig godt

Quicksilver 755 Captur

Pluss: Velgjortakterdekk, plass til komplett utestyring, gode med stuveplass

FOTO: Petter Handeland

FOTO: Petter Handeland

Minus: Tonet glass i sider er en ulempe i mørket, ekstra sitteplass er ekstrautstyr

Quicksilver Captur 755 Pilothouse har fått hytta plassert mot babord, slik at det blir flott passasje til styrbord rundt hytta. Dermed kommer fiskefokuset fram. Her ønsker verftet å kapre den aktive fritidsfiskeren, med et relativt stort og forseggjort akterdekk som viktigste egenskap. Om du vil ta den helt ut, kan båten rigges med egen fiskepakke. På den andre siden fungerer dette ypperlig som en ren turbåt også. Quicksilver Captur 755 Pilothouse er totalt sett en meget gjennomtenkt båt, pepret med smarte finesser og detaljer. Den kjennes også solid og trygg. Prisen er relativ hyggelig om fra-prisen legges til grunn, men i praksis må du legge til noen kryss på utstyrslista. Testbåten med 150-hesters Evinrude kostet 475 000 kroner.

Sea Star 660/720

Pluss: Solide og velkjørende, godt tilrettelagt for fiske, gir god kvalitetsfølelse

Minus: Ikke utpreget billige for størrelsen.

FOTO: Petter Handeland

FOTO: Petter Handeland

660 og 720 er såpass like at vi omtaler de sammen. Det er nær sagt bare størrelsen som skiller dem. Med stort framdekk og et mindre akterdekk er både 660 og 720 som skapt for fiske og ideelle som arbeids- eller fraktbåter. Begge har godt med stuverom og begge har fiskekum i dørken, dessuten har de høye solide rekker å holde seg fast i. Tross litt klossete utseende er dette fine helårsbåter for en aktiv familie, der gode og trygge sjøegenskaper, samt muligheten til å gå inn er viktige trivselselementer. 90 hestekrefter er helt greit på 660, men vi ville nok lagt 12 000 kroner mer i potten for den sterkere 115-hesteren. 720-modellen klarer seg med fint med 135 hestekrefter. 660 har en startpris med 75-hester på 359 900 kroner mens 720 starter på 384 900 kroner med 115-hester.

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FOTO: Petter Handeland

FOTO: Petter Handeland

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag