Test Finnmaster F11 og Grandezza 30 CA

De to båtene er tilsynelatende helt like, men motorvalget gir svært forskjellige egenskaper

De nye modellene fra Finnmaster og Grandezza er like i det aller meste. Men den ene kommer med to utenbordsmotorer og den andre med hekkaggregat. Velkommen til duell mellom bensinmotor og dieselmotor.

Pluss ikon
<b>TO SIDER AV SAMME SAK:</b> Finnmaster F11 (til venstre) har to utenbordsmotorer, mens Grandezza 30 CA kommer med en dieselmotor. Det gir de to nesten like båtene ganske forskjellige egenskaper.
TO SIDER AV SAMME SAK: Finnmaster F11 (til venstre) har to utenbordsmotorer, mens Grandezza 30 CA kommer med en dieselmotor. Det gir de to nesten like båtene ganske forskjellige egenskaper. Foto: Produsenten
Sist oppdatert

En av årets viktigste nyheter på båtfronten er Finnmaster F11. Den største Finnmaster til nå og en stor hardtopbåt som passer både til dagsturer og lange overnattingsturer. Litt mindre kjent her i Norge er Grandezza, et mer eksklusivt søstermerke til Finnmaster, og som fortsatt satser på hekkaggregat med dieselmotor. Mens det på Finnmaster handler om utenbordsmotorer fra Yamaha.

I havna ved Grebbestad i Sverige ligger de to hardtoptvillingene side om side. Finnmaster F11 er utstyrt med to Yamaha F300, mens Grandezza 30 CA har en Volvo Penta D6-380 under akterdekket. Dermed er det duket for en aldri så liten drivlinjeduell, i tillegg til at vi skal se nærmere på de to relativt like innredningsløsningene.

De siste årene har det vært en trend i retning av stadig større båter med utenbordsmotorer, også her i Norge. Vi nøysomme nordboere synes kanskje det er litt rart, men kaster vi blikket i retning USA er store båter med en hel haug utenbordsmotorer på hekken normalen, og i Middelhavet er båter over 30 fot med to store utenbordsmotorer heller ingen sjeldenhet.

<b>FINE I SJØEN:</b> Grandezza 30 CA (øverst) og Finnmaster F11 går behagelig og ganske likt i sjøen.
FINE I SJØEN: Grandezza 30 CA (øverst) og Finnmaster F11 går behagelig og ganske likt i sjøen. Foto: Produsenten

Utenbords utfordrer diesel

Tradisjonelt har vi vært et dieselelskende folk når båten drar seg over 30 fot. Her spiller sikkert flere faktorer inn; en kystlinje med lange avstander, på Vestlandet og i Nord-Norge er diesel lettere tilgjengelig enn bensin, mens avgiftsfri diesel og bedre drivstofføkonomi har vært tungen på vektskålen for mange.

Les mer: Test Finnmaster T9 - stor daycruiser med 2x300 hk

Inntoget av stadig kraftigere, mer effektive utenbordsmotorer har utfordret dieselhegemoniet. Prismessig kommer de i mange tilfelle gunstigere ut enn diesel, dessuten frister enklere og rimeligere vedlikehold.

Båtbruken er tilsynelatende også i endring. Veldig forenklet kan vi si at store båter nå brukes mer på dags- og helgeturer, og dermed ikke kjøres langt nok eller i områder der dieselen virkelig kan spille ut sine fortrinn.

To helt ulike drivlinjene i nesten like båter får virkelig fram forskjellene i opplevelsen mellom utenbordsmotor og hekkaggregat. Og hva som er «best» avhenger helt hva du skal bruke båten til.

<b>FINNMASTER F11:</b> Målingene viser at båten går mest effektivt i 25-30 knop. Høy toppfart koster i form av bensinforbruk.
FINNMASTER F11: Målingene viser at båten går mest effektivt i 25-30 knop. Høy toppfart koster i form av bensinforbruk. Foto: Vi Menn Båt
<b>Grandezza 30 CA:</b> Vesentlig lavere drivstofforbruk og -pris. Går 10 knop saktere, men behagelig marsjfartområde teller mer.
Grandezza 30 CA: Vesentlig lavere drivstofforbruk og -pris. Går 10 knop saktere, men behagelig marsjfartområde teller mer. Foto: Vi Menn Båt

Yamahas to 4,2-liters V6 300-hestere i Finnmaster kjenner vi svært godt fra tidligere og har en fin, dyp gange på lave turtall. Utstyrt med Helm Master joystickstyring er det uproblematisk å manøvrere båten presist ut og inn til brygga. Det krever litt tilvenning, men straks du har det i fingrene er det som om du ikke har gjort annet hele livet.

Les mer: Joystick aktuelt for stadig flere båtmodeller

Noen joystick finner du ikke i Grandezza, men trykket fra Volvos sekssylindrete 5,5-liters turbodiesel er formidabelt på lav fart. Med grepet fra duopropdrevet har du mer enn nok manøvreringsautoritet til og fra brygga, selv om du ikke kan styre sidelengs inn med skrogsiden som med joystick i F11.

Bakvegg mot støy

Akselerasjon opp i planingsfart går kjapt nok med begge motortypene, men de 600 hestene i Finnmaster gjør at du må tøyle gasspådraget om du ikke skal sende alle om bord rett i aktersofaen. Det viser seg også i toppfarten, der utenbordsversjonen går hele 46 knop.

Det er selvsagt Grandezza et godt stykke unna med sine 35,5 knop, men her er det også en diskusjon om hvor fort du egentlig ønsker eller trenger å kjøre med en båt av denne typen.

«Ikke så fort så veldig lenge» er inntrykket i Finnmaster. En ting er at båten og skroget klarer det forbløffende bra, en annen at to motorer på hekken og en hardtop som «samler» noe av motorlyden i cockpit sørger for formidable 91 dBA med 5000 o/min i 39 knop.

Det blir ubehagelig i mer enn et par minutter av gangen. Da er følelsen helt annerledes i Grandezza. Den dype bassen fra D6-maskinen plassert langt nede i skroget er mindre intens. Ved toppfart og 3500 o/m måler vi 81 dBA.

Les mer: Dieselduellen - Volvo Penta 2xD4-300 og 1xD6-370

<b>BAKVEGG:</b> I Grandezza holder en solid dørløsning både vær og motorlyd på avstand. Den kan også leveres til Finnmaster. 
BAKVEGG: I Grandezza holder en solid dørløsning både vær og motorlyd på avstand. Den kan også leveres til Finnmaster.  Foto: Produsenten

Dessuten har Grandezza en stor fordel med sin glassdør mellom cockpit og akterdekk. Med den stengt forsvinner 6 dBA ved 1500 o/m og 8 knop. Da ligger lydnivået ved førerplass på 76 dBA (åpen) og 70 dBA (lukket). For Finnmaster er lydnivået 73 dBA ved 1500 o/m og 7 knop, så ved rolig kjøring er utenbords helt fint.

Det er når farten øker at forskjellene dukker opp. I marsjfart ligger støynivået på 85 dBA for Finnmaster og 78 i Grandezza. Turtall og fart er da henholdsvis 3500 o/m og 26 knop, samt 3000 o/m og 28,5 knop.

Konklusjonen på akkurat denne delen er klar: Kjører du lange etapper er hekkaggregat og bakvegg langt å foretrekke. Heldigvis kan du bestille bakvegg også til F11 om du ønsker en mer stillegående opplevelse oppe i fart.

Les mer: Bensinduellen - innenbords eller utenbords?

Det kommer heller ikke som noen stor overraskelse at en dieselmotor går billigere enn to bensinmotorer. Likevel har F11 et effektivt område rundt 25-26 knop der bensinmotorene klarer seg fint. Se tabellen for testdata med nærmere detaljer.

<b>TYPISK:</b> Interiørløsnngen under hardtopen følger et velprøvd mønster.
TYPISK: Interiørløsnngen under hardtopen følger et velprøvd mønster. Foto: Produsenten
<b>RYDDIG:</b> Dashbordet (her Finnmaster) byr heller ikke på noen overraskelser og fungerer fint. Godt plasserte motorkontroller med joystick ut til siden. 
RYDDIG: Dashbordet (her Finnmaster) byr heller ikke på noen overraskelser og fungerer fint. Godt plasserte motorkontroller med joystick ut til siden.  Foto: Produsenten
<b>LIKT:</b> Under dekk er de to båtene ganske like. Her fra forkabinen i Finnmaster. 
LIKT: Under dekk er de to båtene ganske like. Her fra forkabinen i Finnmaster.  Foto: Produsenten

Typisk hardtop-konsept

Til å være en båt i 30-fots klassen er skrogbredden på 2,99 cm ganske slank. Det er et bevisst valg fra verftets side grunnet krav fra en del viktige eksportmarkeder, der det er trangere om bryggeplassene enn her i Norge.

Plassmessig har begge modellene kompensert med smale dollbord på hver side av hytta. Likevel er passasjen fram og tilbake godkjent fordi høye og solide rekker gjør at det kjennes trygt. I baugen har du den obligatoriske solsengen, uten at våre testforhold med 4 grader å lavt skydekke gjør at vi utforsker den muligheten mer i detalj.

Under dekk møtes du av en tradisjonell, men velfungerende løsning med dobbeltkøye i baugområdet, kombinert toalett/dusjrom og en ganske luftig stikklugar med dør. Her kan du til en viss grad velge egne løsninger – blant annet vil noen ha dør til lugaren i baugen og åpent inn til stikklugaren. Det lar seg løse, sier Finnmaster.

Vi har ikke all verdens vind og bølger på testdagen, men det vi får prøvd oss på avslører ingen svakheter i noen av båtene. Skroget skjærer fint gjennom hekksjøer, og i noen større dønninger ut mot Skagerak holder vi enkelt 25-30 knop uten at det blir ukomfortabelt.

Båten lener seg merkbart inn i vinden, men de automatiske trimflapsene retter det hele opp relativt raskt. Bruker du de aktivt får du også båten til å gå relativt flatt i området mellom 10-20 knop. Ellers blir det en merkbar planingsterskel her.

Innredningen under hardtopen er lik. Her finner du et hyggelig og praktisk interiør. Førerplassen er velutstyrt og har svært god oversikt gjennom de store vindusflatene. Betjening og layout har vi ingen store ting å utsette på. Et rommelig dobbeltsete på babord er perfekt for små og store copiloter.

Ellers har du en innholdsrik bysse på styrbord og en L-formet sittegruppe for tre-fire voksne. Aktersofa og badeplattform skiller seg naturlig nok. Utenbordsmotorene gjør naturlig nok at plattformen blir mindre her. I F11 er det fast rygg i aktersofaen, mens den i Grandezza er med vipperygg som kan gjøres om til solseng.

Tekniske data

Finnmaster F11 | Grandezza 30 CA

Lengde, m: 10,22 | 9,4
Bredde, m: 2,99 | 2,99
Vekt tom, kg: 3600 | 4600*
Drivstoff, l: 770 | 420
Vann, l: 150 | 150
Septik, l: 140 | 130
Personer: 8 | 8
Soveplasser: 4 | 4
Kabiner: 2 | 2
Anbefalt motor: 2x300 hk | 320-380 hk
Pris Finnmaster: Norsk pris ikke oppgitt
Pris Grandezza: Ca. 4,1 millioner
*Med motor

Vi Menn Båt mener

De to modellene vitner om et storbåtmarked i endring. Det finske verftet har tatt en fornuftig helgardering når de tilbyr to relativt like båter med utenbordsmotor og hekkaggregat under to ulike merkenavn. Da dekker du det det aller meste og gjør det enkelt å være båtkunde. 

Det er nemlig enkelt å skille fordeler og ulemper mellom de to drivlinjene, der dieselutgaven passer flott til de lange turene, mens utenbordsversjonen passer fint til kortere utflukter og overnattingsturer. En bakvegg på Finnmaster vil sannsynligvis sørge for et mer behagelig støynivå i planingsfart.

+ Ryddig hardtopkonsept, velprøvd planløsning, lettkjørt

- Støy uten bakvegg (Finnmaster), noe høyere forbruk (Finnmaster)

Denne saken ble første gang publisert 14/04 2024, og sist oppdatert 29/04 2024.

Les også