Prøvekjørt: Silver Viper

Sporty praktiker med mange smarte løsninger

Viper deler navn med en muskelbil, men ikke legg vekt på det. Båten fra finske Silver er rett nok sportslig, men fremfor alt er den en praktisk dagsturbåt med mange smarte løsninger.

Pluss ikon
<b>HOGGORM:</b> Viper er det engelske ordet for hoggorm, men Silver Viper er ikke giftig, ikke hogger den til i sjøen heller. Derimot er den en praktisk og sportslig dagsturbåt.
HOGGORM: Viper er det engelske ordet for hoggorm, men Silver Viper er ikke giftig, ikke hogger den til i sjøen heller. Derimot er den en praktisk og sportslig dagsturbåt. Foto: Joakim Hermansson
Sist oppdatert

Toseteren Viper fra Dodge er et ikonisk modellnavn for dem som liker amerikanske muskelbiler med potent motor. Båtverdenens Viper bygges av Silver.

Båtbyggeriet startet på 1990-tallet, da en kvintett som jobbet hos en av de større aluminiumsbåtprodusentene bestemte seg for å starte for seg selv med en helt ny båtkonstruksjon: Skrog i aluminium kombinert med interiør av glassfiberarmert plast.

Metoden brukes fortsatt i Silvers Y-serie, mens X-serien bygges helt og holdent av aluminium.

I den nyeste Z-serien er det derimot tradisjonell polyesterplast som gjelder. Til denne serien hører både nyheten Silver Viper, lillesøsteren Tiger og storesøsteren Raptor. Alle tre er tegnet av norske Eker Design, som også står bak Hydrolift.

<b>SMARTE LØSNINGER:</b> Trinn med kompositteak ned til begge badeplattformer. På babord side kan båten fås med anker, på styrbord side er det teleskopstige.
SMARTE LØSNINGER: Trinn med kompositteak ned til begge badeplattformer. På babord side kan båten fås med anker, på styrbord side er det teleskopstige. Foto: Joakim Hermansson

Klassisk og elsket

Z-trioen består i første rekke av daycruisere eller DC-båter. Det er et klassisk og elsket konsept som har eksistert nesten like lenge som vi har hatt båter til fritidsbruk. '

Båttypen har et ganske langt fordekk med et par enkle soveplasser under – i starten var dette rommet åpent, men nå finnes både dør og langt mer komfort.

Vindskjermen strekker seg over hele båtens bredde, og bak den kommer et par stoler eller en hel sittebenk. Akter stå enda en sittebenk i full bredde, før vi kommer til det viktigste av alt: En kraftig motor med ressurser nok til kvikke dagsutflukter eller sportslige aktiviteter.

Praktiske detaljer

<b>OMBORDSTIGNING:</b> Nedfellbar stige og kraftige rekker gjør det lett å ta seg om bord. Kompositteaken er sklisikret og leder over fordekket til åpningen i midten av vindskjermen.
OMBORDSTIGNING: Nedfellbar stige og kraftige rekker gjør det lett å ta seg om bord. Kompositteaken er sklisikret og leder over fordekket til åpningen i midten av vindskjermen. Foto: Joakim Hermansson
<b>FREKT:</b> Fremparten med støtfanger (standard) gir Viper et røffere utseende. Lykten fra Zaurac er ekstrautstyr.
FREKT: Fremparten med støtfanger (standard) gir Viper et røffere utseende. Lykten fra Zaurac er ekstrautstyr. Foto: Joakim Hermansson

Akkurat slik er også Silver Viper utformet, men i tillegg har den mange praktiske detaljer som høyner opplevelsen om bord. Det begynner allerede når vi går om bord foran og finner en finurlig utfellbar stige som ligger flatt nedfelt i dekket.

Sammen med de kraftige, rustfrie rekkene gjør stigen det til en lek å ta seg om bord i båten, også for farmor. Derfra går en bred passasje med sklisikker kompositteak over fordekket frem til åpningen i midten i den stødig forankrede vindskjermen.

Solide beslag og gummilister holder sjøsprøyt på riktig side. Nedstigningen har to trinn som sitter sammen med den skyvbare nedgangsluken av røykfarget pleksiglass. Både trinn og luke kan altså skyves til side.

<b>SITTEPLASSENE:</b> CE-godkjenningen gjelder for åtte personer. Alle har gode sitteplasser. Rygglenet på den fremre benken kan vippes rundt
SITTEPLASSENE: CE-godkjenningen gjelder for åtte personer. Alle har gode sitteplasser. Rygglenet på den fremre benken kan vippes rundt Foto: Joakim Hermansson

Småfrekt

Fremst i baugen er en støtfanger standard, og den gir Silver Viper et småfrekt utseende forfra. Lykten fra Zaurac er ekstrautstyr. De mørke rutene i skroget bidrar til et tøft utseende, og de slipper også inn lys i rommet under fordekket.

Her kan to voksne og ett barn sove komfortabelt med hjelp av en ekstra innleggspute i midten.

Bagasjen kan stues inn under sitteplassen akterut. En dekksluke ville ha bidratt til mer lys og ventilasjon, og vi savner også en leselampe på styrbord side.

<b>VÆRSIKRING:</b> Kalesjen får plass under det løftbare rygglenet. Den kan raskt heves på plass om været krever det.
VÆRSIKRING: Kalesjen får plass under det løftbare rygglenet. Den kan raskt heves på plass om været krever det. Foto: Joakim Hermansson

Knapper eller borrelås for å holde den tynne matten i dørken på plass, hadde også vært en fordel.

Derimot er et elektrisk vannklosett standard; dette står under akterenden av soveplassen på styrbord side. Den lille vasken med trykkvann er ekstrautstyr.

Opplegget til vasken plasseres i en ferdig konsoll mellom vindskjermen og den fremste passasjerbenken. Tett inntil vasken er det plass til gassbluss (ekstrautstyr) som duger til enkel matlaging eller oppvarming av mat.

Velordnet indre

Silver Viper er CE-godkjent for åtte personer i område C, som står for kystfarvann og innaskjærs. Det er komfortabel sitteplass til alle åtte.

<b>SOVEPLASSER:</b> Vinduene i skroget gir lys under fordekket. To voksne og ett barn kan sove komfortabelt her med en innleggspute plassert i midten. Et elektrisk vanntoalett plassert til styrbord er standard.
SOVEPLASSER: Vinduene i skroget gir lys under fordekket. To voksne og ett barn kan sove komfortabelt her med en innleggspute plassert i midten. Et elektrisk vanntoalett plassert til styrbord er standard. Foto: Joakim Hermansson

Rygglenet i den fremste passasjerbenken kan vippes rundt, og førerstolen kan snus bakover, slik at alle om bord har sitteplass med øyekontakt med hverandre når båten ligger stille.

Under det forreste passasjersetet er det plass til et praktisk, uttrekkbart kjøleskap på 30 liter (ekstrautstyr), og under soveplassene er det rom til å stue bort personlige eiendeler og utstyr man trenger for et aktivt og sportslig båtliv.

Når vi løfter på luken med gassfjærer, titter vi ned i et velordnet indre med høy finish. Batteriene er godt fastmontert, og hovedstrømsbryteren er lett å nå.

Det samme gjelder pumpen til den hydrauliske styringen, og understellet til bordet har egne holdere. Perfekt for å slippe skramlelyder når bordet ikke er i bruk.

<b>FABRIKK­MONTERT:</b> Som ekstra­utstyr kan du få elektrisk anker på 7,5 kg.
FABRIKK­MONTERT: Som ekstra­utstyr kan du få elektrisk anker på 7,5 kg. Foto: Joakim Hermansson
<b>PLASSUTNYTTELSE:</b> Oppbevaringsrom finnes overalt, ikke bare på de vanlige stedene under sitteplassene. Under lukene helt akter er det plass til fendere.
PLASSUTNYTTELSE: Oppbevaringsrom finnes overalt, ikke bare på de vanlige stedene under sitteplassene. Under lukene helt akter er det plass til fendere. Foto: Joakim Hermansson

Godt utnyttet

Under det løftbare rygglenet til den bakerste sittebenken er det plass til kalesjen, uten at den blafrer i vinden eller er i veien.

Samtidig kan kalesjen raskt tas opp om det vekslende været her i nord gjør det nødvendig.

Et par sklisikrede trinn – kompositteak går igjen i hele båten – leder på styrbord side ned til den ene av to badeplattformer som stikker ut på hver sin side av motoren.

Også her er plassen godt utnyttet, med plass til fendere under gassfjærene luker.

I et stuerom akter babord kan fabrikken montere et veldimensjonert elektrisk drevet anker på 7,5 kg fra Engbo (ekstrautstyr). Stuerommet er selvsagt drenert.

Den andre badeplattformen har en uttrekkbar bade- og sikkerhetsstige som også kan nås av en person som befinner seg i vannet.

Forbilledlig utformet

<b>FORBILLEDLIG:</b> God sikt og enkelt å nå instrumentene på førerplassen. Plotteren kunne vært plassert mer sentrert. 9-­tommers Raymarine Axiom er standard, tolvtommersskjerm er ekstrautstyr. 
FORBILLEDLIG: God sikt og enkelt å nå instrumentene på førerplassen. Plotteren kunne vært plassert mer sentrert. 9-­tommers Raymarine Axiom er standard, tolvtommersskjerm er ekstrautstyr.  Foto: Joakim Hermansson

Førerplassen er forbilledlig utformet. Stolen er justerbar, sikten er god i alle retninger og det er lett å nå instrumentene.

Plotteren kunne kanskje vært plassert nærmere senter, men slik den er montert, gir den plass til en Fusion-stereo (ekstrautstyr).

Aksiom-plotteren fra Raymarine har nitommers pekeskjerm og er standardutstyr, mens testbåtens tolvtommersskjerm er ekstrautstyr.

Petestep-teknologi

Alle versjoner av Silvers Z-serie har nyutviklede skrog med patentert Petestep-teknologi fra Sverige.

PETESTEP: Noe av konseptet med Petestep er å kanalisere vannstrømmen akterover og løfte skroget.
PETESTEP: Noe av konseptet med Petestep er å kanalisere vannstrømmen akterover og løfte skroget. Foto: Produsent

Step-ene i bunnen strekker seg diagonalt fra kjølen og utover mot sidene.

Sammenlignet med skrog med tradisjonelle, langsgående steg skal denne løsningen ifølge Petestep føre vannmassene bak- og nedover, noe som skal gi mer løft og rette kraften fremover.

Dermed minsker den våte delen av skrogoverflaten, noe som skal senke motstanden fra vannet og drivstofforbruket.

Toppfart

Vi kan ikke bedømme den påståtte effekten etter en prøvekjøring på forholdsvis stille sjø, men vi kan konstatere at Silver Viper har godt bitt i sjøen og rask akselerasjon opp til toppfarten på 47,5 knop.

Da går 250-hesteren fra Honda (i Norge selges båten med motor fra Suzuki) på 6100 o/min., og forbruket ligger på knapt 1,9 liter per nautisk mil.

I marsjfart på 29 knop greier motoren seg med drøyt én liter per nautisk mil.

DOMMEN:

Totalinntrykket vårt er at sjøens Viper både er en praktisk og sportslig dagsturbåt som kan gi mange familier mye glede og nytte på sjøen.

TEKNISKE DATA

Silver Viper

Lengde:  6,72 m

Bredde:  2,42 m

Dyptgående:  0,7 m

Vekt:  1350 kg (uten motor)

Motor:  150–300 hestekrefter

Tankvolum:  140 liter

CE:  C-sertifisert for åtte personer

Last:  Én person

Motor:  Honda 250 hk

Toppfart:  47,5 knop

Pris fra:  784 000 kroner med Suzuki DP 250 APX (fås med 200 hk fra 747 000 kroner)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2021

Denne saken ble første gang publisert 19/05 2021, og sist oppdatert 25/05 2021.

Les også