Test: Sargo 28

Robust i ruskevær

Den nye Sargo 28 har ikke bare vokst i bredde og lengde, men er nå like solid og velbygd som verftets øvrige modeller.

Pluss ikon
<b>TØFFING:</b> Sargo 28 virker god i sjøen og er ekstra tøff i Explorer-versjon, med blant annet grått skrog og svarte rekker. 
TØFFING: Sargo 28 virker god i sjøen og er ekstra tøff i Explorer-versjon, med blant annet grått skrog og svarte rekker.  Foto: Joakim Hermansson
Publisert

Skal du utvide sesongen fra ren sommerbruk i vårt nordiske klima, er ulike typer av styrehytte og kabinbåter en trygg vei å gå.

Utvalget blir stadig bedre, både fordi nye modeller med utenbordsmotor dukker opp, og fordi de tradisjonelle produsentene av slike båter også fornyer utvalget.

Les også: Test: Sargo 31 Aftdoor: En liten endring forvandler den til en feriebåt

En av dem som har holdt på aller lengst er finske Sargo, tidligere kjent under navnet Minor. De startet opp allerede på 70-tallet med mindre båter, slik som Minor 650.

Les også: Test: Minor 28: Står til terningkast 6

Det er et enormt sprang fra de enkle båtene fra 70- og 80-tallet, til dagens utgaver av styrehyttebåter. Komfort, sikkerhet og luksus vi i dag tar for gitt, var ukjente størrelser den gangen.

<b>INNEPLASS:</b> To pilotstoler og U-sofa med bord. Inngang til akterluger på babord side ved å fjerne sofapute. 
INNEPLASS: To pilotstoler og U-sofa med bord. Inngang til akterluger på babord side ved å fjerne sofapute.  Foto: Joakim Hermansson

Den nye utgaven av Sargo 28 er et godt eksempel på det. Familien Sarin i Kokkola i den nordlige delen av Østersjøen har bygd båter i snart 50 år, og den nye 28-foteren er noe helt annet enn forgjengeren.

Den hadde sine røtter i Minor 28 Offshore fra 2010. I likhet med de andre modellene fikk den Sargo-navnet da navneendringen fra Minor fant sted i 2014.

Solid konstruksjon

Takket være et helt nytt skrog er nyheten både bredere og lengre enn forgjengeren. Det gir mer volum i hele båten og den har blant annet større skyvedører i siden, samt et forlenget tak over akterdekket.

Konstruksjonen er gedigent utført i glassfiberarmert polyester og håndlamineres i en sandwichkonstruksjon med kraftige langs- og tverrgående bjelker. I tillegg legges det inn støydempende skum i de områdene der bølger kan gi sjenerende støy innvendig.

Skroglengden er økt med 21 centimeter til 8,25 meter (total lengde er 9,21 meter med badeplattform) og skal bidra til bedre gange i sjøen. Designversjonen Explorer har grått skrog og rustfri rekker. Beslag er pulverlakkert i svart. Dessuten følger det med smått og stort som skal øke trivselsverdien.

<b>FIN PLASS:</b> På akterdekket er det bra å være, mot et pristillegg kan hyttetaket forlenges og utstyres med kalesjegardiner. 
FIN PLASS: På akterdekket er det bra å være, mot et pristillegg kan hyttetaket forlenges og utstyres med kalesjegardiner.  Foto: Joakim Hermansson
<b>TRYGT:</b> Høyt fribord, solide rekker og bra dørkplass gir bevegelsesfrihet om bord.
TRYGT: Høyt fribord, solide rekker og bra dørkplass gir bevegelsesfrihet om bord. Foto: Joakim Hermansson

Anelse trege flaps

Vi kjører Sargo 28 hos den svenske forhandleren i Göteborg. Niclas Hammarstrand forteller at en av kundene i 2022-sesongen er en svensk fisker som bruker den til besetningsbytter i Skagen. Det kan vi skjønne, for selv om testturen ikke byr på den tøffe Skagerak-sjøen, byr forholdene i Göteborgsskjærgården på hissig krappsjø.

Her er det mulighet for ubehagelige slag hvis ikke skroget fungerer optimalt. Men Sargo 28 bringer på ingen måte Sarin-familien i forlegenhet, men går behagelig enten vi tar sjøen rett i baugen, kjører i medsjø, eller får den skrått inn fra siden.

Det eneste jeg har litt å utsette på er hvordan Mente Marine-automatikken i trimflapsene fungerer. De reagerer en anelse tregt når vi endrer kurs, slik at det tar tid før innoverleningen mot den friske brisen justeres og båten går vannrett igjen.

Pent forbruk

Det går imidlertid kjapt unna med Volvo Penta D6-380 og hekkaggregat. Det er nest største motoralternativ, og på full gass ser vi i overkant av 37 knop på GPS-en og et lavt forbruk på 2,2 liter per nautisk mil.

<b>KABIN:</b> I forhold til båttypen er det bra plass i bauglugaren. Fint med separat toalettrom. 
KABIN: I forhold til båttypen er det bra plass i bauglugaren. Fint med separat toalettrom.  Foto: Joakim Hermansson
<b>PRAKTISK:</b> Den store badeplattformen har godt dimensjonert inspeksjonsluke ned til drevet. 
PRAKTISK: Den store badeplattformen har godt dimensjonert inspeksjonsluke ned til drevet.  Foto: Joakim Hermansson

Senker vi turtallet fra 3600 til 2700 o/min, treffer vi et perfekt marsjfartsområde på 27 knop. Da kommer du fortsatt raskt frem, mens forbruket er nede på pene 1,6 liter per nautisk mil.

I vår testbåt er det standardseter, men kjører du mye i urolig farvann kan det være verdt å oppgradere til dempede stoler fra Grammer. Men til vanlig bruk og til testdagers forhold duger originalstolene helt fint, og jeg sitter komfortabelt på førerplassen.

Komfort: To komfortable stoler, som kan fås med Grammer-demping. De fancy glassinnsatsene i førerhusets soltak er standard.
Komfort: To komfortable stoler, som kan fås med Grammer-demping. De fancy glassinnsatsene i førerhusets soltak er standard. Foto: Joakim Hermansson

Den mattgrå finishen på instrumentbordet er en behagelig bakgrunn for brytere, knapper og skjermer. Her er det plass til en enkel 16-tommer eller to 12-tommere, avhengig av hva du trenger. Justerbart ratt sørger for god kontroll på kursen, enten du står eller sitter under kjøring.

Kraftigere defroster

Det er godt utsyn gjennom frontrutene, men på en kjølig og våt dag som dette, klarer verken defroster eller en fire kW dieselvarmer å holde siderutene fri for dugg.

Sannsynligvis ville flere ventilasjonsdyser og en kraftigere vifte gjort susen. At jeg glemte å riste vannet av jakken før jeg tok plass i hytta, får jeg ta på egen kappe.

Kjøkkenkrok: Pentryet er ikke stort, men duger til enkel matlaging.
Kjøkkenkrok: Pentryet er ikke stort, men duger til enkel matlaging. Foto: Joakim Hermansson

På babord side er et lite pentry med kokemuligheter, skapplass og kjøleskap. Nedgangen til kabinen er i midten og der er det bra plass i forhold størrelse og båtkonsept. Fin innerliner og nydelig snekkerarbeid gir høy kvalitetsfølelse.

Dobbeltkøye: I akterlugaren har Sargo sneket på plass en fin sovemulighet for to. Grei luke for lys og ventilasjon.
Dobbeltkøye: I akterlugaren har Sargo sneket på plass en fin sovemulighet for to. Grei luke for lys og ventilasjon. Foto: Joakim Hermansson

Toalettrommet har ståhøyde for personer under 180 cm. I selve styrehytten er det U-sofa i tillegg til fører- og copilotstoler.

Løsner du en del av sofaen gir det tilgang til akterlugaren med dobbeltkøye, slik at fire personer kan overnatte med faste køyeplasser.

Skjønneste orden

I tillegg til større sidedører er også gangveien på begge sider av hytta bredere enn tidligere. Høyt fribord og solide tre cm rekker gjør det trygt å bevege seg, og svartlakkeringen er ikke bare til pynt, men gir også noe bedre grep. Akterdekket virker rommelig med god sitteplass. Det er utstyrt med bord og ekstra benk som ekstrautstyr.

<b>RYDDIG:</b> Slik liker vi at det ser ut i en i helårsbåt til røff bruk. Oversikten er god, lett å komme til viktige komponenter. 
RYDDIG: Slik liker vi at det ser ut i en i helårsbåt til røff bruk. Oversikten er god, lett å komme til viktige komponenter.  Foto: Joakim Hermansson

Du kan bestille lengre tak over akterdekket og komplettere med kalesjeduk for maksimal værbeskyttelse. Under motorluken er alt i sin skjønneste orden, med en ren og lett tilgjengelig utforming.

Den store badeplattformen er praktisk både ved tillegging og om bord/ilandstigning, og har inspeksjonsluke ned til drevet. Praktisk og gjennomtenkt, i likhet med resten av båten.

Vi Menn Båt mener:

Sargo 28 overbeviser med høy byggekvalitet og solid kvalitetsfølelse. Det gjelder både finishen i detaljene om bord, men også at båten kjennes svært robust i bølgene på vår prøvetur. Med de kravene som stilles til utvendig plass og bevegelsesfrihet på begge sider av hytta, synes vi Sargo har gjort en god jobb med plassutnyttelsen innvendig. Fire faste køyeplasser bidrar til at du kan dra på lengre overnattingsturer, i tillegg til transportbruken. Skal vi sette fingeren på noe, må det være at de automatiske trimplanene kunne vært kjappere i reaksjonen, og at defrosterfunksjonen kunne vært kraftigere. Dessuten skal man være klar over at det trengs en god del ekstrautstyr for å få båten opp til testutgavens standard.

Tekniske data

Sargo 28 Explorer

Lengde, m: 9,2

Bredde, m: 2,99

Dypgang, m: 1,05

Vekt, kg: 4 400

Motor: Volvo Penta D4-270 til D6-400

Drivstoff, l: 500

Vann, l: 100

Septik, l: 80

CE-kategori: B-12

Motor, testbåt: VP D6-380

Marsj/toppfart, knop: 37,5/27

Forbruk marsj/toppfart, l/Nm: 2,2/1,6

Pris, fra: Ca. 2,8 millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2023

Denne saken ble første gang publisert 07/11 2023.

Les også