Test: Pioner 16 Explorer

Det er kanskje årets viktigste båt

Pioner sørger for at de på jakt etter gode, rimelige båter får noe nytt å bite i til 2022-sesongen. 

Pluss ikon
<b>STOR 16-FOTER:</b> Det er god plass i den nye båten, som kan utstyres med ulike konsollvarianter. 
STOR 16-FOTER: Det er god plass i den nye båten, som kan utstyres med ulike konsollvarianter.  Foto: Terje Bjørnsen
Publisert

Det er sjelden slik at de som gjør den viktigste jobben, får oppmerksomhet som fortjent.

Nå er ikke nødvendigvis Pioner det største offeret i en slik sammenheng, for småbåtprodusenten på Bjørkelangen er flink til å skape oppmerksomhet rundt sine produkter.

Men det er nå en gang slik at en ny sportsbåt, en svær daycruiser eller en flott turbåt har større wow-effekt enn en praktisk 16-foter. Selv om den er aldri så appelsinfarget.

De siste årene har Pioner vært travelt opptatt med å fornye de større båtene i modellutvalget. Det til nå ferskeste eksemplet er Pioner 15 Allround, den dukket opp i 2020 og tilførte utvalget av landstedsbåter en høyst tiltrengt vitamininnsprøytning.

<b>DOBBELT:</b> To slanke konsoller med seter og stueplass i forkant. 
DOBBELT: To slanke konsoller med seter og stueplass i forkant.  Foto: Terje Bjørnsen

To størrelser opp

For 2022-sesongen byr Pioner på en enda kraftigere dose i form av den helt nye Pioner 16 Explorer. Og ikke gjør tabben å tro at det dreier seg om en forlenget utgave av 15-foteren, med litt større plattformer akter og et ekstra nebb i baugen.

Niks, her snakker vi om en helt annen båt – ikke minst fordi bredden har økt nesten like mye som lengden sammenlignet med 15 Allround: Her snakker vi 37 cm i lengderetning og 30 cm i bredden.

<b>REKKE:</b> Fin pulpit og håndrekke, innstøpt hull til fortøyning. 
REKKE: Fin pulpit og håndrekke, innstøpt hull til fortøyning.  Foto: Terje Bjørnsen

Dermed passerer Pioner 16 Explorer grensen mellom en typisk landstedsbåt og småbåt, og plasserer seg med tyngde blant de mindre konsollbåtene og skjærgårdsjeepene.

Det er selvsagt meningen fra Pioners side, for selv om de to største båtene i programmet – Multi III og 17 Sport – har sine sterke sider, dekker de andre behov enn det store publikumet Explorer 16 sikter seg mot.

<b>GREP:</b> Bøylen rundt vindskjermen gir sikkert grep når du skal bevege deg i båten. 
GREP: Bøylen rundt vindskjermen gir sikkert grep når du skal bevege deg i båten.  Foto: Terje Bjørnsen

Tre versjoner

Etter min mening har Pioner gjort noe smart når de tilbyr 16 Explorer i tre hovedversjoner. Den enkleste har en smal konsoll på siden, den andre to slanke konsoller på hver side, og den tredje en bred, midtplassert konsoll.

Dermed dekker de ganske ulike bruksmønstre og treffer enda bredere enn om Pioner hadde gått for den ene eller andre løsningen.

<b>PEN:</b> Designmessig den fineste Pioner-modellen. Her i utgaven med en bred midtkonsoll. 
PEN: Designmessig den fineste Pioner-modellen. Her i utgaven med en bred midtkonsoll.  Foto: Terje Bjørnsen

I tillegg fortjener verftet honnør for linjeføringen: En mer sportslig vinkel på baugpartiet og en elegant bue i den øvre delen av skroget gjør at 16 Explorer enkelt kan kåres som den peneste Pioner-modellen til nå.

<b>PLASS:</b> God vindbeskyttelse og bred passasje på begge sider av midtkonsollen. 
PLASS: God vindbeskyttelse og bred passasje på begge sider av midtkonsollen.  Foto: Terje Bjørnsen

Behagelig overflater

Mine to testbåter er utstyrt med dobbeltkonsoll og den brede enkeltkonsollen. Førstnevnte i frisk oransje farge, sistnevnte i mer stillfaren gråfarge. Oransje må bestilles spesielt, mens hvit og grå er standardfarger.

Allerede fra utsiden gir 16 Explorer mer storbåtfølelse enn 15 Allround, og når du går om bord trenger du ikke målebånd for å fastslå at 16-foteren er et par klasser større enn lillebror.

<b>EKSTRA:</b> Moduler som benken foran konsollen kan kjøpes som tilleggsutstyr, eller del av en pakkeløsning. 
EKSTRA: Moduler som benken foran konsollen kan kjøpes som tilleggsutstyr, eller del av en pakkeløsning.  Foto: Terje Bjørnsen

Pioners rotasjonsstøpte mykplast gir en helt annen karakter innvendig enn en tilsvarende stor glassfiber- eller aluminiumsbåt. Myke, behagelige overflater og det slitesterke materialet er de første tingene du legger merke til.

God plassutnyttelse

Innredningselementene er modulbaserte og gjør det enkelt for Pioner å tilby de ulike versjonene. Felles for begge båtene er den store plassen, der smale, rette skrogsider og godt utnyttet bredde i hele båtens lengde er viktige bidragsytere – både faktisk og følelsesmessig.

<b>FØRERPLASS:</b> Bred akterbenk med plass til tre personer. Sitte- og ryggpute må du ta deg råd til, ellers blir det så som så med sittekomforten. 
FØRERPLASS: Bred akterbenk med plass til tre personer. Sitte- og ryggpute må du ta deg råd til, ellers blir det så som så med sittekomforten.  Foto: Terje Bjørnsen

Det er masse dørkplass mellom den brede baugtofta og sittebenkene foran konsollen. To sitteplasser på hver side i dobbeltkonsollbåten, og en litt bredere med den midtstilte konsollen.

Begge versjonene har styreposisjon på akterbenken, men med en fornuftig avstand til ratt og gir/gass. Dessuten er passasjen til og fra førerposisjonen bred nok til at du slipper å smyge deg inn og ut, mens solide bøyler gir godt grep ved behov.

<b>BRED:</b> Båtens bredde er utnyttet helt frem til baugen. Her er det sitteplass og rom til fortøyningsutstyr.
BRED: Båtens bredde er utnyttet helt frem til baugen. Her er det sitteplass og rom til fortøyningsutstyr. Foto: Terje Bjørnsen

Rask med 60 hester

Dermed er det ikke noe problem å få plass til de seks personene båten er godkjent for. Med egenvekt på snaut 400 kilo er den ikke spesielt tung, og kan derfor nøye seg med motorer på 40 til 60 hester.

De to testbåtene er begge utstyrt med største motor. Det viser seg å være mer enn tilstrekkelig, med toppfart på henholdsvis 29 og 30,5 knop. Dermed kan du også dra gassen godt tilbake, mens du fortsatt har en mer behagelig støy- og forbruksmessig marsjfart rundt 20–23 knop.

Selv om du sitter tett på motoren, bikker ikke støymåleren så mye over 80 dBA og forbruket ligger på snille 0,5 liter per nautisk mil.

God stabilitet

Det blåser en lett sommerbris over innsjøen jeg kjører på, og det må leking i egne hekksjøer til for å kjenne nærmere på egenskapene i bølger. Det takler Pioner 16 Explorer fint, med den komforten man kan forvente seg av en båt på rundt fem meter.

Den er lettmanøvrert inn og ut fra brygga, mens den solide bredden sørger for høy stabilitet både i sakte fart og oppe i plan. Jeg prøver også båten en runde med fire personer om bord.

Den kommer fortsatt lett i plan og reduksjonen i toppfart er moderat: 26,5 knop mot 29 knop med en person om bord viser at en 60-hester er et smart valg dersom du skal ha en del folk og last med på turen.

Vi Menn Båt mener

Nye 16 Explorer passer perfekt inn i Pioners modellprogram. Det er en praktisk og allsidig konsollbåt som fyller et stort bruksområde, uten å tappe bankkontoen mer enn nødvendig. Vi liker spesielt den store plassen om bord, og at den både er rask og nøysom med en 60-hester.

Tekniske data

Pioner 16 Explorer

Lengde, m:  5,07

Bredde, m: 2,10

Vekt, kg: 393

Personer: 6

Anbefalt motor, hk: 40–60

Stamme: Lang

Separat tank, l: 25

Pris: Fra ca. 210 000 kroner (40 hk)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2022

Denne saken ble første gang publisert 07/04 2022.

Les også