Test: Nordkapp Noblesse 830

Denne daycruiseren byr på et deilig motordilemma

En ny daycruiser med flott kombinasjon av uteplass og overnattingsmulighet.
Men enda bedre blir det når du skal velge motor:
Vi har testet Nordkapp Noblesse 830 med både V8- og V10-motor på hekken.

Pluss ikon
<b>LANGTUR:</b> Både sjøegenskaper og plassforhold frister til å dra på overnattingstur. 
LANGTUR: Både sjøegenskaper og plassforhold frister til å dra på overnattingstur.  Foto: Nordkapp
Sist oppdatert

Det har kommet mange fine båter fra Nordkapp de siste årene, og det har ligget i kortene at verftet etter RIB-satsinger, mindre daycruisere, og stor kabinbåt ville fylle et viktig hull i modellprogrammet: Flere av de viktige konkurrentene – eksempelvis Ibiza og Askeladden – har hatt store daycruiser-versjoner og solgt mange slike de siste årene.

Da snakker vi ikke om en båt i første rekke myntet på dagsturer, men en med plass og utstyr for overnattingsturer. Ikke bare for en natt, men helst en langhelg og litt til.

Nordkapps svar foreligger nå i form av den nye 2023-modellen Noblesse 830. Den er et solid steg opp fra Noblesse 720, den hittil største daycruiseren i Nordkapps nye modellserie.

Med lengde på 8,3 meter og bredde på 2,92 meter er den 1,16 meter lengre og 29 centimeter bredere enn 720. Sistnevnte er imidlertid rigget som dagsturbåt, og skillet mellom de to kunne knapt vært tydeligere.

<b>UTEPLASS:</b> Selv om byssa tar noe plass, er båten stor nok til at det blir gode sitteforhold i cockpit. 
UTEPLASS: Selv om byssa tar noe plass, er båten stor nok til at det blir gode sitteforhold i cockpit.  Foto: Nordkapp

Merketypiske trekk

Ser man på to av hovedutfordrerne – Ibiza Touring 811 og Askeladden C83 – er det imidlertid mange likheter i konseptet. Det er tross alt ikke en million måter å lage daycruiser for overnattingsturer på.

Les også: Vi Menn Båts test av Ibiza Touring 811

Les også: Vi Menn Båts test av Askeladden C80 Cruiser

Så her finner du en stor, rommelig cockpit med bysse og overnattingsmulighet under dekk, både i V-køye forut og stikkøye under cockpit-dørken.

<b>FINT LIV:</b> Solsengen forut blir nok populær på varme sommerdager. 
FINT LIV: Solsengen forut blir nok populær på varme sommerdager.  Foto: Nordkapp

Men tross at de tre deler det grunnleggende, er det store forskjeller i detaljer og utførelse. Alle har sine merketypiske trekk, og Nordkapp gjør tingene slik du forventer av en båt med det navnet på skrogsiden.

Lett gjenkjennelig

Utseendemessig er det nemlig ingen tvil om hvilket båtmerke du ser på sjøen. Aller tydeligst er det med de lett gjenkjennbare skrogvinduene, men også profilen, utformingen av vindskjermen og dekalene er med på å gi båten en klar identitet.

Enda tydeligere blir Nordkapp-preget når du setter føttene på dørken i den rommelige cockpiten. Puter og detaljer ellers er i typisk Nordkapp-stil, og planløsningen er en sedvanlig blanding av komfort og praktisk tankegang.

Når en bysseløsning skal på plass i cockpit, slik den må om båten skal ha kredibilitet som overnattingsbåt i uthavn, går det nødvendigvis noe utover sitteplassen.

<b>EKSTRA PLASS:</b> Stikkøye i akterkant av kabinen. Fungerer også som bagasjeplass hvis to er på langtur. Sittepute på siden for omkledning.
EKSTRA PLASS: Stikkøye i akterkant av kabinen. Fungerer også som bagasjeplass hvis to er på langtur. Sittepute på siden for omkledning. Foto: Nordkapp

Det finnes flere måter å løse det på, men verftet har valgt en ganske vanlig metode med kokemulighet og vask på styrbord side i bakkant av førerstolen. Dermed blir selve sittegruppen akter en L-sofa, med et dobbeltsete med vipperygg som copilotplass.

Fungerer bra

I en mindre båt kunne det blitt kamp om sitteplassene, men her kommer god lengde og bredde til sin rett, og sørger for at alle blir fornøyd.

Det er utgang akter gjennom en liten port, og du entrer fordekket gjennom en trapp skjøvet helt ut på babord side.

Begge løsninger fungerer bra. Solsengen forut blir nok en suksessfaktor på fine dager. Særlig når du vipper opp ryggstøtten blir det et snev av middelhavsluksus der fremme.

Passe mørkt

Under dekk er det gode boforhold, med stor, fast dobbeltkøye i baugen og en ganske luftig stikkøye i bakkant. En slank, men etter alle solemerker solid trapp fra cockpit gjør det relativt enkelt å komme seg inn og ut.

Det separate toalettrommet er slik du forventer i en daycruiser av denne størrelsen, og fungerer helt fint etter formålet.

<b>GOD LØSNING:</b> Hovedkøya er i baugen. Luke i taket, god LED-belysning og gardiner til skrogvinduer gir fine soveforhold. 
GOD LØSNING: Hovedkøya er i baugen. Luke i taket, god LED-belysning og gardiner til skrogvinduer gir fine soveforhold.  Foto: Nordkapp

Lyse farger i matchende toner gir interiøret et hyggelig preg, og Nordkapp har heldigvis valgt å droppe det meste av lysslisser i taket.

Moderne LED-lamper gir mer enn nok lys på kveldstid, og du slipper å bli vekket i 04-tiden i lyse, nordiske sommernetter.

Utmerket kontroll

Når vi snakker om merkeidentitet er det gledelig at Nordkapp har beholdt sin sportslige, underholdende kjørefølelse selv i en såpass stor og tung båt.

Du sitter behagelig i sportsstolen på førerplass, og layouten gir utmerket kontroll på alle elementer under kjøringen.

Vi liker at du kan justere sitteposisjonen og sitter tett og stødig på ratt og fotplate, slik at du ikke slingrer rundt under kjøring i bølger.

<b>SEPARAT:</b> Ingen dansesal, men toalettrom som holder på overnattingstur.
SEPARAT: Ingen dansesal, men toalettrom som holder på overnattingstur. Foto: Nordkapp

For bølger og vind er tydeligvis blitt en tradisjon når vi kjører nye Nordkapp-modeller på senhøsten. Etter å ha blitt pisket i stiv kuling og kraftig regn i 905 Gran Coupe V12 og Airborne 6 dagen før, har heldigvis regnet tatt en pause og vinden løyet til en liten kuling.

Les også: Vi Menn Båts test av Nordkapp Gran Coupe 905 V12

Les også: Vi Menn Båts test av Nordkapp Airborne 6

Sammen med gammel sjø fra dagen før sørger det for utfordrende kjøreforhold i fjorden mellom Strømstad og Koster. De fikser Noblesse 830 uten å mukke, med nettopp den tyngden og komforten du skal forlange av en stor daycruiser.

I tillegg går den relativt tørt med lite skvett fra bølgene. Skroget ruller fint unna også med vind og sjø inn fra siden.

Stillegående

På hekken sitter basismotoren, Mercury Verado V8 med 300 hk, og det gir nok kraft for de aller fleste.

Vi finner brukbar le bak noen holmer, og fartsmålingene viser et snitt på 41 knop i toppfart.

Vi begynner kanskje å trette deg med stadig berømmelse av hvor stillegående og harmonisk den 4,4-liters V8-motoren er, men plassert langt bak og relativt dypt, er vind og bølger mer dominerende enn motorlyd ved rolig kjøring. Støynivå rundt 60 dBA er ikke daglig kost, for å si det slik.

<b>MER KRAFT:</b> Mercurys V10-motor på 350 eller 400 hk er et perfekt valg for denne båten.
MER KRAFT: Mercurys V10-motor på 350 eller 400 hk er et perfekt valg for denne båten. Foto: Terje Bjørnsen

Det samme gjør seg gjeldende også i det beste marsjfartområdet mellom 26–30 knop, der både forbruket på 1,5-1,6 liter per nautisk mil og støynivå rundt 76 dBA er godt inne i grønn sone.

Motorens autotrim gjør en svært god jobb, det samme gjelder også automatiske trimflaps, som riktignok kunne hatt mer autoritet når det blåser som mest fra siden. En detalj Nordkapp skal se nærmere på.

Valgets kvaler

Som de mest motorinteresserte båtentusiastene skjønner, er Noblesse 830 etter alt å dømme en perfekt partner for Mercurys nye 5,7-liters V10-motorer på 350 eller 400 hester.

Uansett er disse motorene nå listet i Nordkapps båtkonfigurator på nett, og legger til 74 900 og 115 400 kroner i basisprisen på 1,8 millioner.

Høsten 2023, et snaut år etter at vi kjørte båten med V8-motor, fikk vi anledning til å teste Noblesse 830 med V10-motoren på 400 hk. Kortversjonen er enkel og grei: Denne motoren kler båten enda bedre enn V8-maskinen.

<b>FART OG STØY:</b> Oransje linje er med V10 400 hk. Grønn linje V8 og 300 hk. 75 dBA i rundt 30 knop er behagelig.
FART OG STØY: Oransje linje er med V10 400 hk. Grønn linje V8 og 300 hk. 75 dBA i rundt 30 knop er behagelig. Foto: Terje Bjørnsen

Det er heller ikke vanskelig å forklare hvorfor. V10-motoren veier bare 316 kg mot V8-motorens 272 kg, og når båten veier 2100 kg tom er det for peanøtter å regne. Dermed beholder Noblesse 830 sin flotte vektbalanse, men får til gjengjeld 100 hk og et saftigere dreiemoment i hekken.

En ting er et toppfarten går opp fra 41 til 51 knop og får fram båtens sportslige karakter på en helt annen måte. Viktigere for totalopplevelsen er likevel den massive kraftutviklingen. Den gjør at alt kjennes helt uanstrengt, særlig når du skal opp i plan med mye folk om bord, eller cruiser avgårde i frisk marsjfart.

Vennlig kjempe

Umiddelbart tenker man at V10-motoren blir hissig og brutal, men ingenting er lenger fra sannheten. Den oppfører seg som en vennlig kjempe, støybildet er mykt og gangen smidig fra bunn til topp. Det gir seg utslag i et enda mer behagelig støybilde enn med V8, mens forbruket ligger på tilsvarende nivå som med 300 hk. Det er bare når du utnytter fartsområdet over 40 knop at det blir høyere.

Detaljene kan du kikke på i de to diagrammene med sammenligning av fart/støy og fart/forbruk, men konklusjonen er klar: Sett i lys av båtens totalpris er ikke påslaget i klassen for sjørøveri, og om ikke toppfarten er det viktigste argumentet, gjør den overlegne kjørefølelsen V10-motoren til et høyaktuelt valg.

<b>FART OG FORBRUK:</b> Oransje linje er med V10 400 hk. Grønn linje V8 og 300 hk. Forbruket ligger rundt 1,6 liter per nautisk mil i 30 knop. Det er pent båttype og fartspotensial tatt i betraktning.
FART OG FORBRUK: Oransje linje er med V10 400 hk. Grønn linje V8 og 300 hk. Forbruket ligger rundt 1,6 liter per nautisk mil i 30 knop. Det er pent båttype og fartspotensial tatt i betraktning. Foto: Terje Bjørnsen

Særlig siden du ikke får noen straff i form av høyere forbruk med 1,5-1,6 liter per nautisk mil i marsjfart. Mange vil klare seg fint med utgaven på 350 hk. Da slipper du også et potensielt høyhastighetskurs, siden toppfart med 400 hk ligger i grenseområdet for et slikt sertifikat.

Uansett: Vi sjelden vært stilt overfor et mer behagelig dilemma når det gjelder valg av motor.

Vi Menn Båt mener:

Nordkapp har bygget en flott, stor daycruiser med alle de egenskapene du skal forvente av en slik båt. Det beste er at den er tro mot viktige Nordkapp-egenskaper, og kan by på de beste motoralternativene for denne båttypen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2023. Oppdatert med test av V10 i mars 2024.

Tekniske data

Nordkapp Noblesse 830

Lengde, m: 8,3
Bredde, m: 2,92
Vekt tom, kg: 2100
Drivstoff, l: 325
Vann, l: 45
Septik, l: 45
Personer: 10
Soveplasser: 4
Kabiner: 1
Anbefalt motor, hk: 300–500
Pris, fra kr: 1 600 000

Testdata

Nordkapp Noblesse 830 Mercury V8 300 hk

Turtall, o/m | Fart, knop | Støy, dBA | Forbruk, l/t | Forbruk, l/Nm

1000 | 4,5 | 60,0 | 5,0 | 1,1
1500 | 6,0 | 60,5 | 7,5 | 1,3
2000 | 7,5 | 63,0 | 13,0 | 1,7
2500 | 8,5 | 66,5 | 18,0 | 2,1
3000 | 11,5 | 72,5 | 24,0 | 2,1
3500 | 16,0 | 74,5 | 30,5 | 1,9
4000 | 26,5 | 76,0 | 39,0 | 1,5
4500 | 30,0 | 76,5 | 48,0 | 1,6
5000 | 33,5 | 78,5 | 61,0 | 1,8
5500 | 40,0 | 80,5 | 92,5 | 2,3
5900 | 41,0 | 85,5 | 93,5 | 2,3

Denne saken ble første gang publisert 13/03 2024, og sist oppdatert 22/03 2024.

Les også