Test: Sea Ray Sundancer 320 x 2

Hvilken motor velger du?

Sea Ray er en av flere produsenter som nå tilbyr samme båt med enten innenbords- eller utenbordsmotorer. Vi har testet Sundancer 320 i to versjoner med samme motoreffekt og gir deg faktaene du trenger for å velge.

Pluss ikon
<b>VALG:</b> Stor badeplattform eller gigantisk stuerom? Velg motoralternativ etter det som passer deg best.
VALG: Stor badeplattform eller gigantisk stuerom? Velg motoralternativ etter det som passer deg best. Foto: Produsent
Publisert

Utenbordsmotorer er på sterk fremmarsj. Flere og flere båtprodusenter tilbyr dem nå også til store båter som tidligere nærmest uten unntak var drevet av innenbordsmotor.

Amerikanske Sea Ray har lenge levert utenbordsmotorer til sine mindre båter, men de siste årene har de også tilbudt båter på ti meter og mer med utenbordsmotorer.

Apropos amerikansk: Sea Ray har selvsagt sin opprinnelse «over there» (merket er over 60 år gammelt), men de fleste båtene som går til Norden, bygges i dag av underleverandører i Polen.

Enkel konstruksjon

Sundancer 320 er en av disse. Den er en enkel konstruksjon av glassfiberarmert polyesterplast lagt for hånd i både skrog og dekk.

<b>VALGETS KVAL:</b> Sea Ray Sundancer 320 med utenbordsmotor eller innenbords­motor? Begge løsningene har fordeler og ulemper.
VALGETS KVAL: Sea Ray Sundancer 320 med utenbordsmotor eller innenbords­motor? Begge løsningene har fordeler og ulemper. Foto: Produsenten

Dette er en båt som passer til turer med venner på solrike sommerdager. Både CE-merkingen og arkitekturen gir rom for at inntil ti personer kan oppholde seg ute i det fri.

Det utbygde forskipet gir sjenerøs bredde oppe på fordekket, med plass til tre solbadere i bredden. Et lite, rundt bord til drinkene passer perfekt, og når det ikke er i bruk, oppbevares det innfelt i innsiden av fribordet.

De rustfrie rekkene er solide og bidrar til trygghetsfølelse. Svai-ankring på middelhavsvis er en enkel foreteelse om båten utstyres med ankervinsj lengst forut.

<b>OVERSIKTLIG:</b> Ingenting blender deg på fører­plassen. God oversikt med to tolvtommers­skjermer fra Simrad og fint plasserte taster og instrumenter.
OVERSIKTLIG: Ingenting blender deg på fører­plassen. God oversikt med to tolvtommers­skjermer fra Simrad og fint plasserte taster og instrumenter. Foto: Joakim Hermansson
<b>TILSTREKKELIG:</b> Gangpassasjen mellom for- og akterdekket er tilstrekkelig bred, og med høyt fribord og solide rekker føles den trygg. Sjøvann som måtte skylle inn, dreneres ut.
TILSTREKKELIG: Gangpassasjen mellom for- og akterdekket er tilstrekkelig bred, og med høyt fribord og solide rekker føles den trygg. Sjøvann som måtte skylle inn, dreneres ut. Foto: Joakim Hermansson

Det går også fint å hoppe i land fra fordekket, men det hadde naturligvis vært enklere om det hadde vært et fremspring her. Gangpassasjen fra for- til akterdekk er tilstrekkelig bred og trygg, takket være høyden på fri­bordet og rekkene.

Åpen løsning

Under dekk er det enkeltsenger i kabinen bak trappen. Disse sengeplassene kan gjøres om til en stor dobbeltseng ved hjelp av en innleggsplate og ekstra pute.

Forut kan det bli enda et par soveplasser i en dobbeltseng ved å senke bordet mellom v-benkene og fylle i en pute. Herfra er det utsikt gjennom de asymmetriske vinduene i skroget.

Den åpne løsningen betyr at det ikke er mulig stenge av rundt soveplassene. Den eneste døren her nede leder inn til toalettet på styrbord side.

<b>MIKROBØLGE:</b> Til babord for trappen står en mikrobølgeovn <br/>og et kjøleskap plassert på toppen av en skaprekke. Oppvaskkum og grill eller kokeplate finnes på akterdekket.
MIKROBØLGE: Til babord for trappen står en mikrobølgeovn
og et kjøleskap plassert på toppen av en skaprekke. Oppvaskkum og grill eller kokeplate finnes på akterdekket.
Foto: Joakim Hermansson
<b>FORVANDLING:</b> I kabinen akter om trappen kan de to enkeltsengene gjøres om til en stor dobbelt­seng ved hjelp av innleggsplate og ekstra pute.
FORVANDLING: I kabinen akter om trappen kan de to enkeltsengene gjøres om til en stor dobbelt­seng ved hjelp av innleggsplate og ekstra pute. Foto: Joakim Hermansson

Toalettet er forbausende rommelig tatt i betraktning at vi er i en timetersbåt. Her er det både full ståhøyde og lyst, takket være vindu i skroget og hvit innerliner.

Et skikkelig pentry finner vi ikke under dekk, bare en mikrobølgeovn og et kjøleskap plassert oppå oppbevaringsskapene på styrbord side av trappen. Pentryet ute på akterdekket har derimot elektrisk grillbord, eller to elektriske eller spritdrevne kokeplater.

Ved siden av er det en liten oppvaskkum. Under dette finnes enda et kjøleskap, slik at veien til avkjølende drikke ikke blir for lang fra båtens store og innbydende sittegruppe.

Her kan en enten sole seg eller slappe av i skyggen av kalesjen, som dras ut av hard-top-en og har kraftige teleskopstenger.

<b>GRILL:</b> Utepentry med elektrisk grillbord eller to kokeplater som enten er elektrisk drevet eller fyres med sprit. Liten oppvask­kum til venstre. Dessuten enda et kjøleskap – veien til drinkene er kort.
GRILL: Utepentry med elektrisk grillbord eller to kokeplater som enten er elektrisk drevet eller fyres med sprit. Liten oppvask­kum til venstre. Dessuten enda et kjøleskap – veien til drinkene er kort. Foto: Joakim Hermansson
<b>FORBAUSENDE:</b> Toalettet på styrbord side er forbausende rommelig til at båten kun er rundt ti meter. Her er det full ståhøyde, dagslys fra vinduet og hvit innerliner som tåler dusjvann.
FORBAUSENDE: Toalettet på styrbord side er forbausende rommelig til at båten kun er rundt ti meter. Her er det full ståhøyde, dagslys fra vinduet og hvit innerliner som tåler dusjvann. Foto: Joakim Hermansson
<b>PENT:</b> Under fordekket har Sea Ray plassert en god hjørnesofa, med utsikt gjennom pent designede vinduer. Fell ned bordet og fyll inn en pute, og du får en komfortabel dobbeltseng.
PENT: Under fordekket har Sea Ray plassert en god hjørnesofa, med utsikt gjennom pent designede vinduer. Fell ned bordet og fyll inn en pute, og du får en komfortabel dobbeltseng. Foto: Joakim Hermansson

Digert rom

Først når du nærmer deg hekken, blir forskjellene mellom Sundancer 320 med innenbordsmotorer og utenbordsmotorer tydelige.

En av fordelene med utenbordsmotorer er at du får et kjempestort stuerom der innenbordsmotorene ellers hadde vært montert.

Du kommer ned til rommet via en luke i akterdekket, og her er det rikelig med plass til oppblåsbare vannleker, en sammenpakket gummijolle, vannski, wakeboard og annen moro.

I Sundancer 320 med to innenbordsmotorer er det nødvendigvis trangere om saligheten i det som nå har blitt et motorrom.

To 6,2-­litersmotorer gir ikke plass til mye annet, særlig ikke om man ønsker å opprettholde tilgjengelighet og nødvendig lufting.

<b>RUSTFRITT:</b> Bredt fordekk med ikke mindre enn tre komfortable sitte- eller liggeplasser. Stabilt rekkverk i rustfritt stål bidrar til at det føles trygt å være her.
RUSTFRITT: Bredt fordekk med ikke mindre enn tre komfortable sitte- eller liggeplasser. Stabilt rekkverk i rustfritt stål bidrar til at det føles trygt å være her. Foto: Joakim Hermansson
<b>BLIR SOLSENG:</b> Rygglenet i akter­sofaen kan svinges rundt, og sofa blir til solseng. I versjonen med utenbords­motorer er sengen litt mindre enn i utgaven med innenbords­motorer.
BLIR SOLSENG: Rygglenet i akter­sofaen kan svinges rundt, og sofa blir til solseng. I versjonen med utenbords­motorer er sengen litt mindre enn i utgaven med innenbords­motorer. Foto: Joakim Hermansson

Badeplattform eller ikke

På akterdekket er den flotte aktersofaen temmelig lik i de to versjonene. Rygglenet kan svinges ut akterover, og da blir sofaen til en god solseng. Med utenbordsmotorer er imidlertid putene litt kortere.

Badeplattformen blir uvegerlig mindre når det skal gjøres plass til to 350-hestere som på testeksemplaret, eller tre 250-hestere side om side i toppmodellen. Da forsvinner også muligheten til å ha en nedsenkbar del av badeplattformen.

Med en del som kan senkes under overflaten, er det mer komfortabelt og bade eller drive andre vannaktiviteter.

<b>SOL ELLER SKYGGE:</b> Sittegruppen har god plass. Her kan en enten sole seg eller slappe av i skyggen under kalesjen, som dras ut av hard-topen og har kraftige teleskopstenger.
SOL ELLER SKYGGE: Sittegruppen har god plass. Her kan en enten sole seg eller slappe av i skyggen under kalesjen, som dras ut av hard-topen og har kraftige teleskopstenger. Foto: Joakim Hermansson

Det er selvsagt fortsatt mulig å oppholde seg her og å ta seg ned i og opp fra vannet på begge sider av motorene, men du får ikke den samme sjenerøse plassopplevelsen som i versjonen med innenbordsmotorer.

<b>SVAI:</b> Plass til ankervinsj lengst forut. Det gjør svai-ankring på middelhavs­vis til en enkel fore­teelse. Herfra er det også nokså enkelt å hoppe i land.
SVAI: Plass til ankervinsj lengst forut. Det gjør svai-ankring på middelhavs­vis til en enkel fore­teelse. Herfra er det også nokså enkelt å hoppe i land. Foto: Joakim Hermansson

Fordeler og ulemper

Plass og funksjonalitet er ett aspekt, men hvordan er det med økonomien? Sundancer 320 med to 350-hesters Mercury Verado koster fra 2 988 000 kroner.

Samme båt med to 6,2-liters Mercruiser innenbordsmotorer med totalt samme antall hestekrefter koster fra 2 690 000 kroner, ifølge forhandleren Bakken Motor AS.

I begge eksemplarer er joystickstyring inkludert. Det gjør det enklere å flytte båten sideveis i lav fart. Med GPS-bistand sørger systemet også for at båtene kan ligge stille på sjøen uten at du kaster ankeret.

<b>TAR PLASS:</b> Utenbordsmotorer krever unektelig en del av plassen helt akter. Badeplattformen blir betydelig mindre, mens solsengene bare krymper litt i lengden.
TAR PLASS: Utenbordsmotorer krever unektelig en del av plassen helt akter. Badeplattformen blir betydelig mindre, mens solsengene bare krymper litt i lengden. Foto: Joakim Hermansson
<b>GIGANTISK:</b> Versjonen med innenbordsmotorer har gigantisk badeplattform. Delen helt akter kan senkes under overflaten ved bading. Solsengene er litt lengre enn i søsterbåten med utenbordsmotorer.
GIGANTISK: Versjonen med innenbordsmotorer har gigantisk badeplattform. Delen helt akter kan senkes under overflaten ved bading. Solsengene er litt lengre enn i søsterbåten med utenbordsmotorer. Foto: Joakim Hermansson

Det er enklere og billigere få tatt service på utenbordsmotorer. Det blir også mindre av vibrasjoner om bord, og du kan tilte opp motorene om du skal inn på grunt vann, men for prispåslaget på tett på 300 000 kroner kan du også kjøpe en hel del servicetjenester.

Dessuten har vi vel alle lest om hvordan påhengsmotorer, også av det store og kraftige slaget, sporløst forsvinner over grensen etter at kjeltringer har besøkt båthavner. Det slipper du også å tenke på med innenbordsmotorer.

Ytelser

Det er også litt forskjell i ytelsene, men mer overraskende er ulikhetene i forbruket. To Verado 350-hestere på akterspeilet gir en toppfart på 40 knop ved 6400 omdreininger i minuttet.

Sea Ray Sundancer 320 med utenbordsmotorer

Pluss: Mindre vibrasjoner, motorene kan tiltes opp der det er grunt, du slipper å beskytte motorene mot groe, lavere servicekostnader og mer stueplass om bord

Minus: Dyrere å kjøpe, økt risiko for motor­tyveri, lavere toppfart, høyere drivstofforbruk og mindre bade­plattform

Sea Ray Sundancer 320 med innenbordsmotorer

Pluss: Lavere pris, mindre risiko for tyveri, større badeplattform
og lavere drivstofforbruk

Minus: Drev må beskyttes mot groe, mer vibrasjon i båten, høyere service­kostnader, mindre stueplass om bord og vanskeligere på grunt vann

Motorparet slurper da i seg 230 liter bensin i timen, eller 5,75 liter per nautisk mil. Om vi senker farten til 21 knop, der turtallet ligger på 4500 omdreininger i minuttet, holder forbruket seg fortsatt såpass høyt som fem liter per nautisk mil.

Med to Mercruisere i motorrommet er toppfarten høyere – 45 knop – mens forbruket er på 237 liter i timen (ved 5330 omdreininger i minuttet). Det svarer til 5,25 liter per nautisk mil.

Marsjfarten er her på 24 knop, som nås ved 3250 omdreininger i minuttet. Da er forbruket på relativt sett beskjedne 74 liter i timen, eller bare litt over tre liter per nautisk mil.

For testbåtenes del veide eksemplaret med utenbordsmotorer 600 kg mer enn den med innenbordsmotorer. Det bidrar selvsagt til økt forbruk, men det gir ikke en rimelig forklaring på hele forskjellen.

<b>TRANGERE:</b> Desto trangere under dekk i Sundancer 320 med innenbordsmotorer. To bensindrikkende 6,2-liter side om side gir ikke plass til så mye annet.
TRANGERE: Desto trangere under dekk i Sundancer 320 med innenbordsmotorer. To bensindrikkende 6,2-liter side om side gir ikke plass til så mye annet. Foto: Joakim Hermansson
<b>LASTEROM:</b> En fordel med utenbordsmotorer er at du får et enormt stuerom der innenbords­motorene ellers skulle stått montert. Her er det plass til det meste.
LASTEROM: En fordel med utenbordsmotorer er at du får et enormt stuerom der innenbords­motorene ellers skulle stått montert. Her er det plass til det meste. Foto: Joakim Hermansson

God oversikt

Selve kjøringen fungerer fint i begge båter. Jeg synes at det virker som om utenbordsmotorbåten er kvikkere i responsen og akselerasjonen, og det viser seg å stemme med de oppgitte tallene fra Sea Ray også.

På førerplassen er det ingenting som blender eller forstyrrer meg. De to tolvtommersskjermene fra Simrad og de øvrige tastene og målerne gir god oversikt.

En skrogvinkel på 21 grader gir fin gange i smult farvann. Der bølgene er større, hadde det hjulpet med et kvassere skrog for å begrense slag og smell.

<b>OUTBOARD:</b> Sea Ray Sundancer 320 med to Mercury Verado med 350 hestekrefter hver.
OUTBOARD: Sea Ray Sundancer 320 med to Mercury Verado med 350 hestekrefter hver. Foto: Produsent
<b>INBOARD:</b> Sea Ray Sundancer 320 med to stykk 6,2-liters Mercruiser-motorer med 350 hestekrefter hver.
INBOARD: Sea Ray Sundancer 320 med to stykk 6,2-liters Mercruiser-motorer med 350 hestekrefter hver. Foto: Produsent

Vi Menn Båt mener:

Amerikanske Sea Ray Sundancer 320 er en dagsturbåt du kan overnatte i. Båter til det nordiske markedet er bygd i Polen. Tilbys med enten med utenbordsmotor eller med innenbordsmotor. Forskjellene i ytelse er ikke veldig store; det er andre variabler som avgjør. Foretrekker du stort stuerom eller stor bade­plattform? Vil du betale mer når du kjøper den, for deretter å ha lavere servicekostnader? Kanskje testresultatene våre kan hjelpe deg i beslutningsprosessen?

TEKNISKE DATA

Sea Ray Sundancer 320 med innenbordsmotorer

Lengde: 9,83 meter

Bredde: 3,23 meter

Dyptgående: 1,04 meter

Vekt: 6350 kg

Motorer: 2 x Mercruiser 350 hk

Styring: inkl. joystick

Drivstofftank: 600 liter

Vanntank: 121 liter

Avløpstank: 102 liter

CE-godkjenning: Klasse B for 10 personer

Design: Sea Ray Design Team

Pris: fra 2 690 000 kroner

Testresultater:

Båtvekt: 7300 kg

Toppfart: 45 knop ved 5330 o/min, forbruk 237 liter i timen

Marsjfart: 24 knop ved 3250 o/min, forbruk 74 liter i timen

TEKNISKE DATA

Sea Ray Sundancer 320 med utenbordsmotorer

Lengde: 10,59 meter

Bredde: 3,23 meter

Dyptgående: 0,81/1,12 meter

Vekt: 6607 kg

Motorer: 2 x Mercury Verado 350 hk

Styring: inkl. joystick

Drivstofftank: 600 liter

Vanntank: 121 liter

Avløpstank: 102 liter

CE-godkjenning: Klasse B for 10 personer

Design: Sea Ray Design Team

Pris: fra 2 988 000 kroner

Testresultater

Båtvekt: 7900 kg

Toppfart: 40 knop ved 6400 o/min, forbruk 230 liter i timen

Marsjfart: 21 knop ved 4500 o/min, forbruk 105 liter i timen

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2022

Denne saken ble første gang publisert 24/06 2022.

Les også