Test: Capelli Tempest 570

Mestrer balansegangen

I testene av våre tre rimelige familiebåter står denne modellen i en liten særstilling. Det er nemlig ikke så lett for en RIB å matche glassfiberbåtene på gode sitteplasser.

Pluss ikon
<b>KJØREGLAD:</b> Dette er en morsom og lettkjørt båt. Den minste motoren gir mer enn nok fart. 
KJØREGLAD: Dette er en morsom og lettkjørt båt. Den minste motoren gir mer enn nok fart.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Normalt har RIB-modeller på 5,5 til seks meter noen utfordringer når det kommer til sitteplasser og dermed turegenskaper.

Pongtongene – som gir båten mange andre gode egenskaper – har en tendens til å stjele såpass mye av den innvendige bredden, noe som går ut over plassen om bord.

Det er noe Capelli har gått offensivt til verks mot i sin Tempest 570. I stedet for å liste seg inn i problemstillingen med enkle innredningsdetaljer, er det i stedet fullt motangrep.

Her er det konsoller, sittebenker og solseng som om vi hadde med en sundeck- eller konsollmodell i glassfiber å gjøre.

Mye innredning i en relativt slank RIB kan fort gå utover muligheten til å bevege seg rundt i båten, uten å dulte borti innredning eller andre personer.

<b>PÅ RAD:</b> Førersete og en ganske bred sittebenk akter bak midtkonsollet. Båten har samme høye kvalitetsfølelse som de større Capelli-utgavene. 
PÅ RAD: Førersete og en ganske bred sittebenk akter bak midtkonsollet. Båten har samme høye kvalitetsfølelse som de større Capelli-utgavene.  Foto: Terje Bjørnsen

Capelli har delvis løst det ved å trekke styrekonsollen og førersetet ut mot styrbord side, slik at man beholder en akseptabel gangvei på babord side mellom baugområdet og aktersofaen. Vi snakker ikke om promenadestandard, men en helt fin passasje for en person å bevege seg gjennom båten på.

Likevel får man plass til de sju personene båten er godkjent for, selvsagt noe avhengig av alder og kroppsbygning. Men ser man for seg en typisk familie på tur i skjærgården, bør det ikke bli veldig mye krangling om sitteplassene.

<b>INTEGRERT:</b> Måten setet foran i midtkonsollet er lurt inn på, vitner om smarte detaljer i plassutnyttelsen. 
INTEGRERT: Måten setet foran i midtkonsollet er lurt inn på, vitner om smarte detaljer i plassutnyttelsen.  Foto: Terje Bjørnsen

Reddes av smarte løsninger

Aktersofaen går så langt den kan i hele båtens bredde, og har plass til to-tre personer. Sittebenken bak konsollen er et typisk 1,5-personers sete, der en voksen og et barn går greit, mens det for to voksne blir i trangeste laget.

En kjapp vippeløsning på seteryggen gjør at du får bedre støtte om du vil stå under kjøring, noe mange mellomeuropeiske RIB-modeller er rigget for.

Når du runder styrekonsollen, har Capelli lurt inn et fint ekstrasete i forkant.

Vi tipper det fort kan bli yndlingsplassen til en av familiens yngre medlemmer, som liker å sitte med vinden i fjeset på en solskinnsdag.

På typisk RIB-maner har du en stor solsenglignende løsning som åpner for muligheten til å slange seg i baugen med pongtongen som ryggstøtte. En smart utstikker på babord side gir en sideveis sitteplass i tillegg.

Rikelig med stueplass

Innleggspute mellom konsoll og baugområde er standard, slik at det hele blir en stor, sammenhengende sollounge. Alt dette og mer til får du plass til i det store oppbevaringsrommet under plattingen forut.

De støpte benkene til aktersofaen og førerplassen bidrar også til at båten har rikelig med stueplass, størrelsen tatt i betraktning. Det reduserer sjansen for at du må ha turbagasjen stående på den relativt begrensede dørkplassen.

Dashbordet er enkelt, men har alt det du trenger i en slik båt. Motorinstrumentene er plassert lengst mot styrbord foran føreren, mens kartplotteren er felt inn slik at den synes godt og kan betjenes både av en eventuell co-pilot samt skipperen selv.

De få knappene du trenger er plassert under kartplotteren, mens gass/girspak er montert på konsollens styrbord side, og kommer ikke i konflikt med ratt eller andre betjeningselementer.

<b>GODT UTNYTTET:</b> Det slanke konsollet setter krav til effektiv ordning av førerplassen. Det har verftet løst bra. 
GODT UTNYTTET: Det slanke konsollet setter krav til effektiv ordning av førerplassen. Det har verftet løst bra.  Foto: Terje Bjørnsen

Mer enn bare stødig

Vi er vant med Capellis mange RIB-modeller som stødige, lettkjørte og trygge. Også Tempest 570 føyer seg inn i rekken, men med en livlig og kjøreglad oppførsel som bonus.

En av fordelene med RIB er den veldig jevne overgangen mellom sakte fart og planingshastighet. Det gir deg et ekstra fartsregister å spille på mellom 10–15 knop, som er fint dersom det bølger såpass at det blir ukomfortabelt i planingsfart.

Ikke alle glassfiberbåter i samme størrelse kan skryte på seg det samme, siden de mangler den ekstra bæringen fra gummipølsa.

Den samme pølsa kan henge litt igjen i vannet når du kjører fortere, og selv om den virker stabiliserende, kan det også gi en følelse av nesten overdreven stabilitet og tendens til subbing nær toppfart. Det unngår du heldigvis i Capelli Tempest 570, for her har verftet tydeligvis truffet et fint kompromiss mellom stabilitet og fart.

<b>INSTRUMENTER:</b> Kartplotteren er plassert slik at den kan betjenes og leses både av fører og en copilot. 
INSTRUMENTER: Kartplotteren er plassert slik at den kan betjenes og leses både av fører og en copilot.  Foto: Terje Bjørnsen

Støyete toppfart

Vår testbåt har minste motor, men er på ingen måte undermotorisert med Suzukis firesylindrete 100-hester med 1,5-liters sylindervolum. Fordelen er at det er en lett motor på 157 kilo, ulempen at den trenger høyt turtall for å hente ut de siste kreftene.

Til husbruk går ekvipasjen rolig og stødig i 20–25 knop. Når du nærmer deg 30 knop kjenner du at båten løfter seg mer i sjøen og blir livligere å ratte, fortsatt uten at støynivået blir overdrevent.

<b>GÅR BRA:</b> Vi logger 38 knop på topp og fin marsjfart mellom 20-30 knop med testbåtens 100-hester. 
GÅR BRA: Vi logger 38 knop på topp og fin marsjfart mellom 20-30 knop med testbåtens 100-hester.  Foto: Terje Bjørnsen

Men det er mer effekt å hente ut fra Suzukis hissige 100-hester, og toppfarten ender på 38 knop. Da er riktignok turtallet 6400 o/m og støynivået på førerplass skingrende 97 dBA, så det er nok noe du henter ut ved spesielle anledninger og for en kortere periode.

Nå tipper vi at de fleste synes fartsområdet mellom 20–30 knop er mer tilstrekkelig for en RIB i denne størrelsen, men du kan også få båten med en 2,05-liters 115-hester.

Det ekstra sylindervolumet gir kraftigere dreiemoment, og et lavere turtallsområde ved full gass, men motoren er også tyngre med 188 kilo. Prismessig er det ikke store forskjellen, startpris på 431 000 mot 445 000 kroner.

<b>LETT:</b> Suzukis 100 hk er en lett motor i denne effektklassen. Den trenger også mye turtall for å hente ut de siste kreftene. 
LETT: Suzukis 100 hk er en lett motor i denne effektklassen. Den trenger også mye turtall for å hente ut de siste kreftene.  Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Båt mener:

Capelli Tempest 570 klarer seg forbløffende bra i en størrelsesklasse der RIB-modeller ofte kan kjennes trange over skuldrene. Takket være mange smarte løsninger i interiørdesignet, får du nok gode sitteplasser til at dette blir mer enn bare en transportbåt for korte strekninger. Her kan du også dra på lengre skjærgårdsturer med god komfort om bord. Samtidig holder Capelli Tempest 570 seg tro mot de typiske RIB-fordelene, der stabilitet og komfortabel gange i bølger er blant de viktigste. Dessuten kjennes båten sprek og morsom ut når du utnytter kreftene maksimalt.

Tekniske data

Lengde, m 5,6

Bredde, m 2,56

Vekt tom, kg 550

Drivstoff, l 86

Personer 7

Anbefalt motor, hk 100–115

Pris, fra kr 431 000

Testdata

Turtall, o/m Fart, knop Støy, dBA

1000 3,5 59,0

1500 35,0 65,5

2000 6,0 69,5

2500 7,5 72,5

3000 14,0 78,0

3500 18,5 80,5

4000 22,0 80,0

4500 25,5 82,5

5000 29,0 82,0

5500 33,0 89,0

6400 38,0 97,0

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2023

Denne saken ble første gang publisert 07/11 2023, og sist oppdatert 10/11 2023.

Les også