Testduell: Ny mot gammel capelli

Sommer-tvillingene

Det skiller 16 år mellom de to skjærgårdsjeepene fra Capelli, som viser at fine sommeropplevelser på sjøen ikke må koste en formue. 

Pluss ikon
<b>STRANDHUGG:</b> Den nye Capelli 520 (til venstre) og den gamle 500 er begge godt egnet for fine sommerdager i skjærgården. 
STRANDHUGG: Den nye Capelli 520 (til venstre) og den gamle 500 er begge godt egnet for fine sommerdager i skjærgården.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Konsollbåter, eller skjærgårdsjeeper på 5 til 5,5 meter er gode og anvendelige båter i sommerhalvåret. De finnes i et vell av varianter med små og store spesialiteter på innredning og funksjoner.

Når båtlengden blir over 5 meter har de fleste flyttet førerplassen og konsoll/vindskjerm frem fra akterbenken og plassert dette mer midt i båten.

Konsollplasseringen midt i gir også flere muligheter; sidekonsoll skjøvet ut mot skrogsiden, midtplassert som her, eller en populær løsning de senere årene: To konsoller på hver side og passasje i midten.

De har alle sine fordeler og ulemper, men på nordiske båtmodeller er det stort sett enighet om at området foran konsollen er avsatt til ekstra sittebenker og en passasje gjennom båten og opp i baugen for i land- og ombordstigning.

<b>GÅR FINT:</b> Capelli 520 er kjapp med sin 80-hester på hekken, går lett i vannet og gir masse kjøreglede. 
GÅR FINT: Capelli 520 er kjapp med sin 80-hester på hekken, går lett i vannet og gir masse kjøreglede.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>SOLID:</b> Den 16 år gamle 500-modellen er fortsatt svært stum og kompakt i skrog og innredning. 
SOLID: Den 16 år gamle 500-modellen er fortsatt svært stum og kompakt i skrog og innredning.  Foto: Terje Bjørnsen

Sydenstemning forut

Den gamle og den nye Capelli, 500 og 520 Open fra henholdsvis 2006 og 2022, følger på mange måter samme mønster. Men legger til en liten middelhavsvri på konsollbåt-konseptet. Ikke overraskende går den i retning godvær og varme soldager. Sundeckbåter er populære varianter av walkaround og daycruiser, men du må gjerne opp i 6–7 meter før de får det opphøyde fordekket med kabin under.

Men ingen sol- og varmekjære båtbrukere skal avspises med dårlige soldekkløsninger selv om båten er mindre. Selv disse femmeters Capelli-modellene har løsningen klar: I stedet for sittebenk og baugtrinn forut i båten er det et større, litt nedsenket dekk med et svært stuerom under.

Dermed trengs det bare en ileggsplate med ekstra pute, og vipps har du en svær sammenhengende solseng foran konsollen, til glede for mor, far og i særdeleshet et par-tre barn.

Det er nemlig forbløffende hvor bra denne sammenleggbare soldekkløsningen fungerer når du skal på hygge- eller badetur i skjærgården. Tar du med deg et par ekstra puter for å støtte ryggen mot konsollen eller den lave rekka, er det bare å lene seg behagelig tilbake, lukke øynene og drømme seg opp en båtstørrelse eller to.

Den norske innfallsvinkelen er jo å fortøye og rigge seg til på svaberget, mens du her lettere tar det på middelhavsvis: Hiver ut en dregg forut og ligger på svai i badevika. Annerledes, men slett ikke dumt er vår erfaring fra både gammel og ny Capelli.

<b>PRAKTISK:</b> De vippbare seteryggene i gir god fleksibilitet og den beige fargen i den nye modellen bør stå seg bra mot slitasje. 
PRAKTISK: De vippbare seteryggene i gir god fleksibilitet og den beige fargen i den nye modellen bør stå seg bra mot slitasje.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>IKKE HELT LIK:</b> Putene i 2006-modellen har holdt seg godt og virker solide. En viktig forskjell er bedre selvlense­kapasitet i den nye versjonen. 
IKKE HELT LIK: Putene i 2006-modellen har holdt seg godt og virker solide. En viktig forskjell er bedre selvlense­kapasitet i den nye versjonen.  Foto: Terje Bjørnsen

Mer enn bare et ansiktsløft

Ved første øyekast er det tilsynelatende lite forskjell mellom den gamle 500 Open og den nye 520 Open. Men selv om konseptet er det samme, snakker vi om mer enn en ansiktsløftning.

Den nye båten er både litt bredere, lengre og har høyere skrogsider. Og den gamle versjonen er fortsatt i produksjon, men nå som en del av serien Freedom-line, der båtene er noe enklere og rimeligere enn Cap-serien 520 er en del av.

<b>LIKE, MEN ULIKE:</b> Små justeringer har gitt viktige resultater – blant annet er det merkbart mer plass til å bevege seg rundt konsollen i 520-modellen til høyre, og soldekket er større. 
LIKE, MEN ULIKE: Små justeringer har gitt viktige resultater – blant annet er det merkbart mer plass til å bevege seg rundt konsollen i 520-modellen til høyre, og soldekket er større.  Foto: Terje Bjørnsen

Uansett oppfører de seg temmelig likt i sjøen. Begge går lett i plan og krever ikke mye jobb med trimknappen for å få det beste ut av skroget. Det er fint å trimme litt ned i motsjø og litt ut når du nærmer deg toppfart, men ellers kan du la den være rundt nøytral posisjon.

Kvaliteten overrasker

Nordmenn har en tendens til å tenke på italienske produkter som sjarmerende, men kanskje ikke alltid med samme kvalitetsstandard som fra andre produsenter med rykte for slikt. I dette tilfellet tar eventuelle forståsegpåere grundig feil, for det er nettopp en bunnsolid kvalitetsfølelse som preger begge båtene.

Det går fra de små detaljene som gjør at luker ikke slamrer, via fjellstø konsoll og solide benker, til et kompakt og stivt skrog uten vibrasjon eller resonans når du dunker inn i skarpe hekksjøer.

<b>NY UTFORMING:</b> Det halvmåneformede dekket er en viktig forandring i den nye 520-modellen. 
NY UTFORMING: Det halvmåneformede dekket er en viktig forandring i den nye 520-modellen.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>TRANGT:</b> Utforming av konsoll og de lange vingene bak fordekket gjør at voksne må smyge seg rundt vindskjermen i den gamle båten. 
TRANGT: Utforming av konsoll og de lange vingene bak fordekket gjør at voksne må smyge seg rundt vindskjermen i den gamle båten.  Foto: Terje Bjørnsen

En ting er at dette er på plass i den helt nye båten, en annen at den fortsatt er til stede i en 16 år gammel småbåt – en med et relativt strevsomt liv som hyttefolkets alt-mulig-båt gjennom mange sesonger.

Vi vet om langt mer bejublede båtmodeller som merker tidens tann lenge før den tid. Til å være såpass små og lette går båtene fint i småbølger, dessuten bidrar stabiliteten og relativt tørr gange til at de tåler en passasje med større bølger også.

Smarte grep

Cockpiten oppleves relativt lik, men et sett praktiske knep gjør den nye modellen bedre: På førerplass er gir/gasspak smartere plassert, og en mekanisme på ryggputen gir bedre støtte når du står under kjøring.

Avrundet utforming av soldekket gir enklere ferd rundt konsollen, mens det på siden av aktersofaen nå er en passasje. Den gjør det enklere å komme til badestigen når det er tid for en dukkert.

<b>MER FUTT:</b> Suzukis 80-hester tilhører en motorserie av firesylindrede 1,5-liter fra 70 til 100 hester, som alle passer til 520-­modellen. Denne er en fin mellomting. 
MER FUTT: Suzukis 80-hester tilhører en motorserie av firesylindrede 1,5-liter fra 70 til 100 hester, som alle passer til 520-­modellen. Denne er en fin mellomting.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>GÅR PENT:</b> Det er fortsatt originalmotoren som sitter på den gamle 500-modellen. Suzukis 60-hester med fire sylindre og 1,3-liters volum tar igjen manglende temperament med lavt støynivå. 
GÅR PENT: Det er fortsatt originalmotoren som sitter på den gamle 500-modellen. Suzukis 60-hester med fire sylindre og 1,3-liters volum tar igjen manglende temperament med lavt støynivå.  Foto: Terje Bjørnsen

Sist, men ikke minst, så fungerer selvlensingen bedre. Den drenerer greit i den gamle 500-modellen, men det er smart å putte propper i lenseåpningene akter under bruk. Da slipper du at det kommer vann inn med flere personer om bord. I den nye ligger dørken høyere over vannlinjen og er ikke noe problem under bruk.

Gammel motor, gode egenskaper

Motormessig har det selvsagt skjedd en del siden 2006, da den firesylindrede firetakterne på 1,3 liter var ny. Den gangen ble Suzukis 60 og 70 hk regnet som en av de mest stillegående og kultiverte motorene for båter i denne klassen.

<b>BEDRE:</b> Svart panel gir mindre blendahvitt inntrykk i solskinn, og gir/gasspak er mer praktisk plassert. 
BEDRE: Svart panel gir mindre blendahvitt inntrykk i solskinn, og gir/gasspak er mer praktisk plassert.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>TIDENS TANN:</b> Du ser at 2006-­<br/>modellen har vært med på mye sommermoro, <br/>men teknisk sett fungerer alt fortsatt fint.
TIDENS TANN: Du ser at 2006-­
modellen har vært med på mye sommermoro,
men teknisk sett fungerer alt fortsatt fint.
Foto: Terje Bjørnsen

Det gjelder fortsatt, for da vi måler støy på førerplassen holder 60-hesteren seg stort sett høflig i bakgrunnen. Faktisk klarer den seg like bra som den helt nye 80-hesteren.

Strengere miljøkrav og ønsket om lavere forbruk gjør nemlig at nye motorer får mer luft og mindre bensin enn de gamle.

Sammen med høyere kompresjon fører det med seg en hardere gange. Noe man bekjemper så godt det lar seg gjøre gjennom utforming av motordeksel og ulike tekniske finesser i motoren.

Resultatet her er i det minste et status quo. Den nye er et par knepp sprekere, og topper 36,5 knop mot gamlefars tross alt respektable 31 knop.

Begge har et behagelig marsjfartområde på mellom 20–25 knop.

Begge er hyggelig priset. Den nye modellen koster rundt 285 000 kroner som utstyrt i testen, mens en brukt 500-versjon vil ligge rundt 60–100 000 kroner avhengig av årsmodell og tilstand.

Vi Menn Båt mener:

Det lages gode båter uten at de oppnår kjendisstatus her i Norge. Av og til kan det lønne seg å lete litt utenom allfarvei etter de gode kjøpene. Både som ny og brukt kan du få slike til en rimeligere pris enn de mest kjente merkenavnene.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022

Denne saken ble første gang publisert 06/07 2022, og sist oppdatert 07/07 2022.

Les også