TEST: Nimbus T8

Dette må du vite om nye Nimbus T8

Et grundig arbeid hos Nimbus designavdeling har resultert i tre nye plattformer. Den nye T8-modellen er den kjøreglade og raske arvtageren til de tidligere R-modellene.

Pluss ikon
<b>ÅPEN:</b> Nimbus T8 er en sportslig og elegant konsollbåt. Best for dagsturer, men har også noe plass under konsollen. 
ÅPEN: Nimbus T8 er en sportslig og elegant konsollbåt. Best for dagsturer, men har også noe plass under konsollen.  Foto: Nimbus Boats
Sist oppdatert

For 10–15 år siden var Nimbus R-serie det heteste blant det hete hos de trendy og velstående båtkjøperne. Signert av racingbåtkonstruktøren Ocke Mannerfelt sto modellene 230, 250 og 300 R for sportslighet og eleganse.

Gjerne i kombinasjon med kraftige dieselmotorer, eller klangfulle V8-bensinmotorer. Takket være god kvalitet og allsidige egenskaper er disse modellene blitt bortimot klassikere på bruktmarkedet, og holder seg til dels svært godt i pris.

I 2014 gjorde Nimbus et forsøk på å utvide levetiden for de utgående R-modellene. Da lanserte verftet en basismodell i form av 21 Nova, basert på skroget fra 230 R, men med utenbordsmotor i stedet for hekkaggregat.

Dessverre ble ikke den første utenbordsmodellen i Nimbus-historien noen stor salgssuksess.

Da vi kjørte test av båten med en 300-hester fra Suzuki var det lite å utsette på toppfarten i overkant av 50 knop, derimot fremsto helhetsinntrykket som vel plastaktig og et stykke unna den typiske, gedigne Nimbus-følelsen.

<b>FRISKT:</b> Sitter du foran konsollen, får du testet hårfestet. Under er det en luke ned til kabinen. 
FRISKT: Sitter du foran konsollen, får du testet hårfestet. Under er det en luke ned til kabinen.  Foto: Joakim Hermansson

Har tatt mye inspirasjon fra suksessfulle forgjengere

Dermed viste forsøket på å bygge en innstegsmodell seg som et lite feilgrep, og designavdelingen i Långedrag gikk tilbake til tegnebrettet for nye forsøk. Som vi nå vet, ble den jobben gjort med grundighet og dyktighet.

Resultatet har kommet i form av tre nye båtplattformer på åtte, ni og elleve meters lengde.

På tross av moderne utseende og egenskaper, hentet Nimbus mye inspirasjon fra suksessfulle forgjengere som 22 DC, 26 Epoca og 32 Ballista.

Den første av nyhetene dukket opp på båtutstillingen i Düsseldorf i 2018. Nimbus W9 (W for Weekender) ble raskt etterfulgt av den mer åpne T9 (Tender) og så den lukkede Axopar-konkurrenten C9 (Commuter). 40-foteren T11 ble lansert på Düsseldorf i 2019, mens 2020-utstillingen ble debut­arena for T8-modellen.

Tekniske data

Nimbus T8
Lengde, m: 8,15
Bredde, m: 2,6
Dypgang, m: 0,96
Vekt tom, kg: 2300
Drivstoff, l: 240
Vann, l: 50
Personer: 8
Soveplasser: 2
Kabiner: 1
Anbefalt motor, hk: 200–300
Pris med 300 hk og noe utstyr: Ca. 1 600 000
Toppfart: med 300 hk Ca. 45 knop

Nimbus T8 bygges i enkellaminat, men med sandwichkonstruksjon i spesielt utsatte områder.

<b>SMART DETALJ:</b> Fotplate under passasjersetet gir bedre sittekomfort for kortere personer. 
SMART DETALJ: Fotplate under passasjersetet gir bedre sittekomfort for kortere personer.  Foto: Joakim Hermansson

Siden Nimbus kjøpte det finske båtmerket Bella foregår produksjonen av T8-modellen på Bella-verftet i Finland. Slik som de øvrige 8-, 9- og 11-modellene er også denne modellen utviklet for utenbords­motor allerede fra start. Salgsdirektør i Nimbus, Jonas Göthberg, forklarer hvorfor:

– Utenbordsmotorer er mer stillegående enn hekkaggregat, de kan tiltes helt ut av vannet, og krever heller ikke ekstra støy­-isolering eller tar opp innvendig plass. Dess­uten er installasjon og service enklere.

Les også (+): Muskelbil og superhelt var modell da Kenneth designet og bygde egen båt

Viktig detalj er på plass

<b>UTENBORDS:</b> Nimbus T8 er laget for utenbordsmotor, med badeplattform på styrbord og anker­­vinsj på babord. 
UTENBORDS: Nimbus T8 er laget for utenbordsmotor, med badeplattform på styrbord og anker­­vinsj på babord.  Foto: Joakim Hermansson

Med utenbordsmotor forsvinner muligheten for en stor, sammenhengende badeplattform.

På Nimbus T8 er løsningen to plattformer på hver side av motoren, på babord er anker og tau fra vinsjen plassert, på styrbord finner du en solid badestige med skikkelige håndtak.

Stuerommene for tauverk og fendere har god oppbevaringsplass, et annet pluss er muligheten til å passere mellom motoren og aktersofaen.

Ryggstøtten her kan vippes fremover, slik at du kan nyte utsikten akterover, eventuelt holde øye med en som henger etter på vannski eller wakeboard.

<b>SALONG:</b> Bordet kan vippes opp og når forstolene svinges rundt, blir det sittegruppe for inntil fem personer. 
SALONG: Bordet kan vippes opp og når forstolene svinges rundt, blir det sittegruppe for inntil fem personer.  Foto: Joakim Hermansson

Sofaløsningen kan også legges ned til en stor solseng.

Under sofaen kan du velge en 30-liters kjøleskuff i tillegg til stuerommet. Fører- og copilotsete kan svinges rundt, dermed får du en hyggelig sittegruppe rundt cockpitbordet.

Det er passasje på begge sider av styrekonsollen med solide rekker å holde fast i. I baugområdet er det også sitteplass for dem som tåler litt fartsvind. I konsollen er det inngang til kabin og toalettrom.

<b>UNDER SOFAEN:</b> Her finner du både stuerom og plass til en 30 liters kjøleboks.
UNDER SOFAEN: Her finner du både stuerom og plass til en 30 liters kjøleboks. Foto: Joakim Hermansson

Med litt godvilje kan to personer overnatte i V-køya.

Slisser i skrogsiden og stofflommer kan brukes som oppbevaringsplass. Viktigst for en båt av denne typen er imidlertid et fullverdig marinetoalett på styrbord side.

Den matte toalettdøren gir lys og tilstrekkelig privatliv, innvendig er det gjort pent med teakpaneler. Vil du ha kokemulighet, får du det med et utfellbart bluss i styrbord side ved nedgangen til kabinen.

Vi hadde kanskje brukt pengene på restaurantbesøk i stedet.

Les også (+): Slik velger du riktig båt til ditt behov

<b>STEPPET:</b> Slissene i skogbunnen skal slippe inn luft og minske vannmotstanden. Det hadde også forgjengerne i R-serien. T-top leveres som ekstrautstyr. 
STEPPET: Slissene i skogbunnen skal slippe inn luft og minske vannmotstanden. Det hadde også forgjengerne i R-serien. T-top leveres som ekstrautstyr.  Foto: Joakim Hermansson

Kler V8-motoren

Nimbus T8 har bra nivå på standardutstyret. På førerplass finner du både en 7-tommers kartplotter fra Simrad, kontrollpanel for baugpropell fra Sleipner og ZipWake automatisk trimsystem.

I tillegg følger det med puter i cockpit og kabin, samt havnepresenning for konsoll og sitteplasser i cockpit. T-toppen i vår testbåt hører med til ekstrautstyret, konstruert med kraftige mattsvarte aluminiumsrør og mørktonet tak i gjennomsiktig polykarbonat over deler av cockpit.

Førerplassen er et eksempel til etterfølgelse både med tanke på planløsning og det mattsvarte, refleksfrie området rundt instrumentene. Dessverre kan kabindøren gi sjenerende reflekser i noen vinkler.

<b>FØRERPLASS:</b> Fin utforming tross kompakte mål. Mattsvart panel rundt instrumenter er bra, men hjelper ikke så mye når det blir reflekser i kabindøren.
FØRERPLASS: Fin utforming tross kompakte mål. Mattsvart panel rundt instrumenter er bra, men hjelper ikke så mye når det blir reflekser i kabindøren. Foto: Joakim Hermansson

Setene og fotstøtten sørger for å gi en stabil og sikker førerposisjon. På passasjersiden kan det i tillegg felles ned en ekstra fotstøtte slik at også mindre personer kan sitte med god komfort.

Den sommerstille fjorden ved Långedrag gir ikke båten de helt store kjøremessige utfordringene.

Mercury Verado 300 virker som en bortimot perfekt kompanjong for Nimbus T8. Den velbalanserte gangen i V8-motoren gir høy komfort, mens en toppfart på 45 knop ikke kjennes anstrengt. Vi leter opp noen solide hekksjøer, der hoppene virker godt kontrollert og landingene myke.

<b>FLEKSIBEL:</b> Ryggstøtten på aktersofaen kan justeres for sitte­plass i farts­retningen eller akter­over. 
FLEKSIBEL: Ryggstøtten på aktersofaen kan justeres for sitte­plass i farts­retningen eller akter­over.  Foto: Nimbus Boats

Det er heller ingen skranglelyder når skroget treffer vannet igjen, bare dempede smell. ZipWake-interceptorene gjør en fin jobb med å holde båten stabil, mens step i skroget fører inn luft og minsker vannmotstanden.

Dermed tar Nimbus T8 opp arven etter de klassiske R-modellene
på en verdig måte.

Vi Menn Båt mener:

Det minste og ferskeste medlemmet i Nimbus nye båtfamilie gjør et helstøpt inntrykk. Den er sportslig, rask og luksuriøs. Akkurat de egenskapene gjør den til en verdig etterfølger for de klassiske R-modellene.

Les også (+): Dette er høstens beste bruktbåter. Sjekk ekspertens 17 anbefalinger.

Denne saken ble første gang publisert 05/10 2020, og sist oppdatert 10/07 2023.

Les også