Test: AMT 230 BR og AMT 230 DC

Forskjellene er ikke store, men de er betydningsfulle for hvilken versjon du bør velge

Det er ikke mye som skiller AMT 230 BR og AMT 230 DC. Soveplass og toalett eller flest mulig sitteplasser? Det er de avgjørende aspektene. 

Pluss ikon
<b>STØRST:</b> 230-utgavene er de største AMT-modellene.
STØRST: 230-utgavene er de største AMT-modellene. Foto: Joakim Hermansson
Publisert

Det blir stadig vanligere at småbåtprodusentene effektiviserer modellprogrammet, for eksempel ved å utvikle skrog som kan brukes til flere ulike konfigurasjoner.

Når konkurransen hardner til, har produsentene ganske enkelt ikke råd til å gå igjennom en full, kompleks utviklingsprosess for å kunne lansere enda en båtmodell.

I stedet er det blitt omtrent slik som det er i bilindustrien, med plattformer som det kan utvikles en lang rekke bilmodeller på – til og med for ulike produsenter.

Advanced Marine Tech, AMT, ble grunnlagt med dette i tankene allerede i 1987, men de første to tiårene gikk med til å utvikle og produsere båter for andre merker.

Først etter at AMT hadde bygd 30 000 båter, kom de første modellene under eget navn i 2006. Siden den gang har fabrikken i Kontiolahti i finske Nord-Karelen bygd mange tusen båter til.

<b>BOWRIDER:</b> AMT 230 BR har åpent fordekk med plass til både bagasje og gjester. Tilgang til sitteområdet får du gjennom en dør og en luke i vindskjermen. 
BOWRIDER: AMT 230 BR har åpent fordekk med plass til både bagasje og gjester. Tilgang til sitteområdet får du gjennom en dør og en luke i vindskjermen.  Foto: Joakim Hermansson
<b>DAYCRUISER:</b> På AMT 230 DC må man i stedet balansere over fordekket, og deretter ned en trapp bak vindskjermen.
DAYCRUISER: På AMT 230 DC må man i stedet balansere over fordekket, og deretter ned en trapp bak vindskjermen. Foto: Joakim Hermansson

De største båtene

AMT 230 BR og AMT 230 DC er de hittil største båtene fra den finske produsenten. De er bygd på samme skrog og har sittegrupper som er ganske like. Forskjellene kommer fremover på båtene.

Bowrider-versjonen har et helt åpent fordekk som entres via et par trappetrinn mellom de kraftige rørene i pulpiten. Her er det god plass til både gjester og bagasje. Passasje videre til sittegruppen går via en dør og en åpning i vindskjermen.

Åpningen støttes av en kraftig, rustfri gassfjær som holder luken oppe også i litt vind. Den grå laminatdørken er standard, mens du må ut med rundt 35 000 kroner for å få teak i stedet.

<b>DEMPING:</b> En kraftig gassfjær i rustfritt metall demper midtdelen på vind­skjermen og holder luken åpen også i litt vind. Bildet er fra DC-utgaven, men samme løsning finnes på BR også.
DEMPING: En kraftig gassfjær i rustfritt metall demper midtdelen på vind­skjermen og holder luken åpen også i litt vind. Bildet er fra DC-utgaven, men samme løsning finnes på BR også. Foto: Joakim Hermansson

Toalett er standard

Prisen er den samme for teak i søster­modellen også. I daycruiser-utgaven er fordekket forhøyet. For å komme til sittegruppen må du gå over fordekket og ta trappen ned bak åpningen i vindskjermen.

<b>LIKT:</b> Sitteområdet bak skjermen er i all hovedsak likt på BR og DC. Bowrideren har i tillegg sitteplasser foran. 
LIKT: Sitteområdet bak skjermen er i all hovedsak likt på BR og DC. Bowrideren har i tillegg sitteplasser foran.  Foto: Joakim Hermansson
<b>SOFA:</b> Begge har en U-formet sofa lengst akter, pluss to svingbare stoler foran.
SOFA: Begge har en U-formet sofa lengst akter, pluss to svingbare stoler foran. Foto: Joakim Hermansson

Hele trappen kan skyves til babord – en praktisk og velfungerende løsning som åpner nedgangen til den lille lugaren under fordekket. Her kan to voksne sove under enkle forhold.

Et porselenstoalett med vannspyling er en del av standardutstyret i DC-utgaven, men det er ikke enkelt å finne en grei sittestilling: Toalettet er langsstilt, men for å få plass til beina, må du sitte på tvers.

Langs skrogsidene er det hyller til personlige eiendeler, og et par ovale vinduer slipper inn litt lys og kan åpnes for å få ventilasjon. Vi savner likevel en ordentlig luke i dekket.

Mye standardutstyr

AMTs konsept er å tilby båter med nok utstyr til at kundene skal kunne ta i bruk båten uten å måtte legge til mye ekstrautstyr. Standardutstyret på begge modeller omfatter derfor blant annet anker, fendere, fortøyningstau, Garmins nitommersskjerm, bunnstoff og dobbeltsidige vindskjermdefrostere.

<b>KLATRE:</b> Du må klatre over sitteplassene for å komme til området ved motoren, men nedfellbar stige og håndtak hjelper deg å stige om bord igjen etter badingen.
KLATRE: Du må klatre over sitteplassene for å komme til området ved motoren, men nedfellbar stige og håndtak hjelper deg å stige om bord igjen etter badingen. Foto: Joakim Hermansson
<b>SKJULT:</b> Smart oppbevaring for kalesjen i et halvsirkelformet rom under et plastpanel.
SKJULT: Smart oppbevaring for kalesjen i et halvsirkelformet rom under et plastpanel. Foto: Joakim Hermansson

På styrbord side, mellom førerstolen og U-sofaen, er det en liten vask med ferskvannssystem, inkludert 40-liters tank og trykkvann.

En 20-liters kjøleboks fra Domestics kan dras ut fra babord side av U-sofaen, og under sitteputene er det god plass til fendere og bagasje.

Bunnen i benkeluken akter kan åpnes, og her finnes et startbatteri og et forbruksbatteri med tilhørende hovedstrømsbryter og automatsikringer. Strømkildene er med andre ord godt beskyttet, og samtidig enkle å nå.

Også på styrbord side er det godt med stuerom under sitteplassene. Her er ferskvannspåfyllingen og lensepumpen likt plassert i begge båter. I 230 DC går noe av plassen bort til avløpspumpen til toalettet.

Alle stuerom har pen og blank innerliner, og de fleste av dem har lukelås fra Abloy med én og samme nøkkel til hele båten.

<b>KJØLEBOKS:</b> På babord side kan en kjøleboks fra Domestics på 20 liter dras ut. Dette inngår i standard­utstyret.
KJØLEBOKS: På babord side kan en kjøleboks fra Domestics på 20 liter dras ut. Dette inngår i standard­utstyret. Foto: Joakim Hermansson
<b>UTFORDRENDE:</b> Porselens­toalett med vannspyling er standard på AMT 230 DC. Det er en utfordring å finne en grei sittestilling.
UTFORDRENDE: Porselens­toalett med vannspyling er standard på AMT 230 DC. Det er en utfordring å finne en grei sittestilling. Foto: Joakim Hermansson

Forbausende stort

Der det står en trapp i AMT 230 DC, er det i stedet et stort oppbevaringsrom i BR-modellen. Her er det i tillegg stuerom bak vanntette luker i både fører- og passasjerkonsollen.

Sitteområdet er ellers identisk i de to båtene. Det har selvlensende hull, men du kan sette i propper i hullene for å unngå vanninntrengning ved mye last.

Sitteområdet er trivelig, og legger du til noen tusenlapper, kan du få et bord og en solseng. Kalesjen oppbevares trygt i det halvsirkelformede rommet under et plastpanel bak rygglenet. Du må klatre litt om du skal stupe fra trinnene ved motoren, men en nedfellbar stige og et rustfritt håndtak hjelper deg opp igjen etter badingen.

På babord side av motoren finnes et forbausende stort stuerom med drenering – perfekt for eksempelvis anker og tauverk.

<b>RASK:</b> Med 225 hester når BR-modellen en toppfart på 45,9 knop.
RASK: Med 225 hester når BR-modellen en toppfart på 45,9 knop. Foto: Joakim Hermansson
<b>RASK:</b> Med 300-hester på hekken bikker toppfarten 50 knop i DC-utgaven. 
RASK: Med 300-hester på hekken bikker toppfarten 50 knop i DC-utgaven.  Foto: Joakim Hermansson

Nyttige fotbrett

Vindskjermen er stabil og har herdet sikkerhetsglass. Den smalner av bakover på sidene og beskytter alle som er om bord mot vind og vannsprut. Sitteputen på stolene til fører og passasjer kan løftes opp slik at det blir lettere å reise seg og stå. Begge stoler er svingbare.

<b>FENDER:</b> Under aktersofaen er det mye plass til for eksempel fendere.
FENDER: Under aktersofaen er det mye plass til for eksempel fendere. Foto: Joakim Hermansson
<b>STJELER PLASS:</b> Stuerommet på babord side av sitteområdet er rommelig, selv om avløpspumpen stjeler litt plass i DC-utgaven. Ferskvannspåfyllingen og lensepumpen er lik i begge båter.
STJELER PLASS: Stuerommet på babord side av sitteområdet er rommelig, selv om avløpspumpen stjeler litt plass i DC-utgaven. Ferskvannspåfyllingen og lensepumpen er lik i begge båter. Foto: Joakim Hermansson

De har også velplasserte fotbrett som en kan spenne imot på om sjøen er grov. Vi hadde god nytte av fotbrettene da vi testet båtene i krapp sjø ved Kallhäll nordvest for Stockholm.

Begge modellene oppførte seg fint i sjøen, men det skramlet litt fra løse lokk på noen av lukene. DC-­modellens nedstigningsluke slamret i tillegg en hel del, men dette er trolig en justeringssak.

<b>KABIN:</b> To personer kan overnatte under enkle forhold under fordekket til AMT 230 DC. Det kommer litt lys fra de små vinduene i skroget, men vi savner en luke i dekket.
KABIN: To personer kan overnatte under enkle forhold under fordekket til AMT 230 DC. Det kommer litt lys fra de små vinduene i skroget, men vi savner en luke i dekket. Foto: Joakim Hermansson

Raske søsken

Alle båter fra Advanced Marine Tech kommer nå med utenbordsmotor fra Yamaha. For både AMT 230 DC og BR er det motorer fra 150 til 300 hestekrefter det handler om.

Standardmotor i begge tilfeller er 225 hestekrefter. Med to personer om bord i BR-modellen nådde vi en toppfart på 45,9 knop ved 5750 omdreininger i minuttet under vår prøvekjøring. Forbruket lå da på 1,8 liter per nautisk mil.

Langt mer økonomisk går båten ved en marsjfart på 22,8 knop og 3000 omdreininger i minuttet: kun 1,0 liter per nautisk mil. Akselerasjonen fra null til 30 knop tok 6,7 sekunder.

Alle målingene kommer fra Yamahas multifunksjonsdisplay, som er montert under solskjermen på det mattgrå instrumentpanelet (likt på begge båter). Sentralt plassert på panelet er også Garmin-plotteren, som er standard­utstyr.

<b>VANNTETT:</b> Bak vanntette luker i både fører- og passasjer­konsollen er det plass til masse utstyr.
VANNTETT: Bak vanntette luker i både fører- og passasjer­konsollen er det plass til masse utstyr. Foto: Joakim Hermansson
<b>GODT UTNYTTET:</b> Også under terskelen mot fordekket er det plass til mangt og mye i BR-versjonen.
GODT UTNYTTET: Også under terskelen mot fordekket er det plass til mangt og mye i BR-versjonen. Foto: Joakim Hermansson

Over 50 knop

AMT 230 DC veier 100 kg mer uten motor enn søsterbåten BR, men på testbåten var dette kompensert med toppmotoren på 300 hestekrefter.

DC-modellen trengte 6,6 sekunder i akselerasjonstesten med sin 300-hester – en ubetydelig forskjell sammenlignet med BR-utgaven med 225 hestekrefter. Derimot økte toppfarten til 51,5 knop ved 5600 omdreininger i minuttet. Forbruket var da 1,98 liter per nautisk mil.

Mest økonomisk marsjfart fant vi ved 25,4 knop, der forbruket lå på 1,03 liter per nautisk mil. Den største motoren gir med andre ord bedre ytelser både hva gjelder toppfart og marsjfart, uten at forbruket øker særlig mye.

AMT 230 BR

PLUSS: Mye standard­utstyr. God plass til bagasje foran. Beskyttet sitteområde.

MINUS: Ingen spesielle

AMT 230 BC

PLUSS: Mye standardutstyr. Overnatting for et par. Beskyttet sitteområde

MINUS: En del ulyder under kjøring

Vi Menn Båt mener:

Valget er egentlig ganske enkelt. Ønsker du muligheten til å overnatte under tak, så velger du daycruiseren. Er flest sitteplasser det viktigste, er bowrideren valget.

Tekniske data

AMT 230 BR

Lengde:  6,9 meter

Bredde:  2,6 meter

Vekt:  1250 kg (uten motor)

Skrogvinkel:  20 grader

Motor:  150–300 hk

Drivstofftank:  220 liter

Kapasitet:  Godkjent for 8 personer i CE C

Pris, fra:  700 000 kroner
 (hentet fra viamarine.no)

Testdata

Last:  To personer

Motor:  Yamaha 225 hk

Toppfart:  45,9 knop ved 5750 o/min og forbruk på 1,8 l/nautisk mil

Marsjfart:  22,8 knop ved 3000 o/min og forbruk på 1,0 l/nautisk mil

Akselerasjon:  0–30 knop på 6,7 sekunder

Tekniske data

AMT 230 DC

Lengde:  6,9 meter

Bredde:  2,6 meter

Vekt:  1350 kg (uten motor)

Skrogvinkel:  20 grader

Motor:  150–300 hk

Drivstofftank:  220 liter

Kapasitet:  Godkjent for åtte personer i CE C

Pris, fra:  754 000 kroner
 (hentet fra viamarine.no)

Testdata:

Last:  To personer

Motor:  Yamaha 300 hk

Toppfart:  51,5 knop ved 5600 o/min og forbruk på 1,98 l/nautisk mil

Marsjfart:  25,4 knop ved 3000 o/min og forbruk på 1,03 l/nautisk mil

Akselerasjon:  0–30 knop på 6,6 sekunder

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022

Denne saken ble første gang publisert 07/07 2022.

Les også