Targa 27.1

Robust og allsidig

Targa er kjent for sin skuddsikre kvalitet og sjøegenskaper. Hvordan står det til med den populære 27-foteren?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Robust konstruksjon

+ Sterke sjøegenskaper

+ Stor dørkplass

+ God totaløkonomi

- Noe gammelmodig innvendig design

- Snau overnattingsplass

Konsept

Det er en god del som har endret seg på Targa 27.1 i 2007-utgave i forhold til forgjengeren Targa 27 fra Oy Botnia Marin i 1992. Blant annet har styrehuset blitt 10 centimeter lengre og fem centimeter bredere, og det tredelte vinduet foran er byttet ut med én buet "frontrute". Videre har batteriene blitt flyttet opp til akterdekket, vannlinjen er blitt lengre, V-bunnen i forskipet er blitt dypere, badeplattformen har fått massiv gummi rundt hele kanten og friskluftsinnsuget til motoren er flyttet innenbords, for å nevne noe.

Sjøegenskaper: 6

Både båt og fører koser seg fra første omdreining. Skarpere V-bunn i forskipet har i gitte situasjoner noe for seg, og i teorien skal det gjøre ferden gjennom vannet enda smidigere. I praksis vil det ha mest for seg i grov sjø, ettersom dette fartøyet skjærer seg lett gjennom hva det skal være, lik en torpedobåt.

Videre kan vi slå fast at Targa 27.1 har et ekstremt kompakt og beregnelig skrog med godt grep i sjøen, og den er også stillegående. Båten skårer høyt på kjøreegenskaper; vi noterer "kjøreglede" med tre streker under på blokka.

Førerplass: 4

Under tak er det lett å se at dette er Targa. Her kan du godt bedrive både sittende og stående kjøring, og du har god sikt, utenom blindsonene akter. Selve utformingen av sete og førerplass ser litt umoderne ut, men i praksis fungerer viktige ting som sittestilling og tilpasning til ratt og gasspak helt fint.

Uteplass: 5

Stor og praktisk dørkplass er en av styrkene til Targa-konseptet. På fordekket i Targa 27.1 finner vi tradisjonen tro benker med mulighet for å sette opp bord via hull i dørken. Toalettet som entres fra utsiden er like ved; her får du gjort det du skal uten nevneverdige ulemper. Fra akterdekket kommer du deg til jagerbrua som rommer tre sitteplasser. Her har du sikt nok til behagelig cruising, men vindskjermingen er så som så. I motorrommet er plassen godt utnyttet og alle inspeksjonspunkter nås lett. Pent ledningsopplegg og system for slanger forsterker kvalitetsinntrykket.

Inneplass: 3

Som følge av styrehusforlengningen i Targa 27.1, har akterbenken i hytta blitt rommeligere. Dermed får du også plass til beina bak kapteinen. Bordet senkes ned fra taket via stolpen. Dette er også et sentralt og viktig gripepunkt for alle som er med. Midtpartiet i akterbenken kan vippes opp og gir adgang til kabinen, hvor det er to langsgående køyer på hver side; ikke akkurat det mest romantiske stedet å ta kvelden, men det duger. Pantryet finner du under kartbordet foran passasjerplassen på babord.

Motor: 4

Volvo Penta har lenge vært hoffleverandør til Targa, men de tekniske problemene med D6-motorene har ført til en viss slitasje i samarbeidet. Mange Targa-kunder bruker båten på en måte som setter store krav til driftssikkerhet. Targa 27.1 leveres med D4 260 og 300, noe som kan være gode alternativ til de ulike D6-versjonene.

Fart og støy: 5

Vi kjørte Targa 27.1 med Volvo Penta D6-350. Det gir en toppfart på 38 knop. Båten har et bredt økonomisk fartsområde mellom 20 og 30 knop, der forbruket holder seg på snaut 1,4 l/nm - noe som er pent for en båt av denne typen. Støynivået er beskjedent, 77 dBA på full fart plager ingen, og 74-76 dBA i marsjfartområdet er bra sammenliknet med typiske konkurrenter.

Økonomi: 4

Det er ikke billig å kjøpe Targa 27.1. Prisen starter på drøyt 1,3 millioner (desember 2007). Men om du studerer hva selv gamle Targa-modeller går for i bruktmarkedet, skjønner du også at faren for verditap er relativt beskjeden. Robust konstruksjon og bra kvalitetsrykte skulle borge for lite feil og mangler på båten. Drivstofforbruket er relativt lavt gjennom et bredt fartsområde.

Targa 27.1 er en allsidig bruksbåt, med høy kvalitet og svært robuste sjøegenskaper. De praktiske egenskapene står sentralt, men noen ordentlig turbåt er ikke 27-foteren. Til det blir plassen i hytta og under dekk i snaueste laget. Vi har respekt for Targas behov til å holde på originalresepten, men synes man godt kunne ha modernisert interiørdesignet.

Pris: 1335000 m/ D6-350 A/DPH Volvo Penta. Thor R. Nilsen AS: www.trn.no

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Targa 27.1 er klassikeren blant de finske styrehusbåtene. De robuste egenskapene er fortsatt modellens styrke.

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Targa
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag