Nyhet: Askeladden C97

Storbåten skal fikse det meste

Askeladden er på vannet med sin nye toppmodell. Den har mange spennende egenskaper og blir en av hovedattraksjonene på Båter i Sjøen-utstillingen i Oslo.

<b>KOMBILØSNING:</b> Hardtop gir værbeskyttelse, mens elektrisk takluke sørger for sol på fine dager. 
KOMBILØSNING: Hardtop gir værbeskyttelse, mens elektrisk takluke sørger for sol på fine dager. 
Sist oppdatert

Den nye Askeladden C97 skal sørge for den beste kombinasjon av egenskaper hentet fra de eksisterende P- og C-modellene.

Her får du lukkede og godt beskyttede områder som i en styrehyttebåt, samtidig skal C97 ha gode egenskaper i finvær, slik tilfellet er med de mer åpne daycruiser- og bowrider-modellene.

<b>COCKPIT:</b> Velkjent sitteløsning med stor sofa og mange variasjonsmuligheter. 
COCKPIT: Velkjent sitteløsning med stor sofa og mange variasjonsmuligheter.  Foto: Askeladden

Smart løsning

På mange måter er konseptet ganske likt den Beneteau GT32 vi kjørte på test for to år siden. En båt vi likte svært godt, men også med noen svakheter.

Les også: Her finner du Vi Menn Båts test av Beneteau GT32

De håper vi Askeladden har studert godt for ikke å havne i samme fella.

Båttypen er en slags blanding av hardtop- og sundeckbåt, og nettopp der ligger det nye og interessante muligheter. Du går fra cockpit til fordekket gjennom en dør på babord side i vindskjermen, og kommer fram på et flott soldekk med gode sitteplasser. Dermed slipper man dollbordene for å bevege seg fram og tilbake på utsiden av båten, det gir større innvendig bredde.

Den plassen utnyttes på babord side i cockpit til en stor kombisofa slik vi kjenner fra Askeladden største DC-modeller, med bysse og førerplass på styrbord og nedgang i midten til kabin og toalett med separat dusj.

Under dekk er det ståhøyde og to kabiner med plass til fire. Ved behov kan det res opp i cockpit til ytterligere to personer.

<b>FØRERPLASS:</b> Askeladden har som regel god sittekomfort og betjening, det er sannsynligvis også tilfellet i toppmodellen C97.
FØRERPLASS: Askeladden har som regel god sittekomfort og betjening, det er sannsynligvis også tilfellet i toppmodellen C97. Foto: Askeladden

Stenger regnet ute

En elektrisk softtop slipper sol og lys inn i cockpit på de fine dagene. Siden vi bare har sett illustrasjoner av båten er det vanskelig å bedømme hvor åpen akterdelen av båten i virkeligheten er, for det avgjør i stor grad om C97 klarer godværsdelen av programmet.

Askeladden lover i alle fall raskt å stenge eventuelle regnbyger ute. Det skjer ved hjelp av en kalesjegardin rundt akterdelen av båten.

<b>TO KABINER:</b> Båten kan by på to faste kabiner med fire soveplasser.
TO KABINER: Båten kan by på to faste kabiner med fire soveplasser. Foto: Askeladden

På motorsiden er det Suzuki som gjelder. Siden det japanske merket foreløpig ikke har noen motor i størrelse 400–600 hk, slik Mercury og Yamaha kan tilby, handler det om dobbeltinstallasjon av Suzukis velprøvde 250 og 300-hestere.

Askeladden oppgir en toppfart på 44 knop for 2x250 hk, det burde holde lenge i en turorientert modell. Senere skal verftet også teste ut C97 med de kraftigere duoprop-motorene.

<b>FIN LØSNING:</b> Gjennomgang til dekket via sidedør i vindskjermen og gode sitteplasser forut. 
FIN LØSNING: Gjennomgang til dekket via sidedør i vindskjermen og gode sitteplasser forut.  Foto: Askeladden

Båten vises for publikum for første gang på Båter i Sjøen i Oslo. Den flytende båtmessen på Aker Brygge holder åpent fra 31. august til 3. september.

Tekniske data: Askeladden C97

Designkategori: C
Lengde: 9,60 m
Bredde: 3,20 m
Tørrvekt u/motor: Ca. 3.900 kg
Drivstoff: 460 liter
Dieseltank: 25 liter
Ferskvann: 100 liter
Varmtvann: 40 liter
Septiktank: 75 liter
Personer: 10
Anbefalt motor: 2 x Suzuki DF250 APX eller 2 x Suzuki DF300 APX
Fartspotensial, vekt 4,5 tonn: Ca. 44 knop med 2 x Suzuki DF250 APX
Forbruk 25–30 knop: Ca. 3,2 l/Nm

Denne saken ble første gang publisert 09/08 2023, og sist oppdatert 13/02 2024.

Les også