TEST AV Nordiske turbåter: Axopar 37 Cabin

Moderne design til overkommelig pris: – Her har de truffet blink

Trenden er at flere båtkunder vil ha en stor, velkjørende båt uten at man nødvendigvis skal på lang ferietur. Der har Axopar truffet midt i blinken.

Pluss ikon
<b>AXOPAR 37:</b> Kanskje ikke det første du tenker på som en turbåt. Men det moderne konseptet fungerer faktisk til overnattingsturer. 
AXOPAR 37: Kanskje ikke det første du tenker på som en turbåt. Men det moderne konseptet fungerer faktisk til overnattingsturer. 
Sist oppdatert

Axopar har de siste årene vært et stjerneskudd på båt­himmelen. En suksesskombinasjon av moderne design, til­talende egenskaper og et hyggelig prisnivå.

I vår testbåt med akterkabin behøver man ikke frykte for å bli om bord en natt eller to. Selv om Axopar 37 Cabin har lavere profil enn typiske turbåter i denne størrelsen er det fortsatt nok plass for fire under dekk. Forut en avlang kabin med sitteplass, marinetoalett ved inngangen og dobbeltkøye i baugen.

Akter er det to soveplasser, perfekt for et vennepar eller to barn. Vinduer og lysslisser sørger for en luftig følelse begge steder. Største hinder for lang ferie om bord, er at båten ikke har separat toalett/dusjrom.

Cockpit-området mellom de to kabinene kan konfigureres med eller uten bysse. Uten får du en stor L-sofa, med blir den langs­gående sofaputen erstattet med kokemulighet og vask. Førerplassen på styrbord side har to store Garmin-skjermer side om side og to sportsstoler med kjøleskap under. Disse kan vendes mot bord og sofagruppe.

Tekniske data

Axopar 37 Cabin

Lengde, m: 11,2

Bredde, m: 3,3

Vekt tom, kg: 3770

Vekt med motor, kg: ca. 4200

Drivstoff, l: 730

Personer: 10

Soveplasser: 4

Kabiner: 2

Anbefalt motor: 425–700 hk

Pris, testbåt:  1 645 000

Ute i fjorden sørger en frisk bris for en krappsjø Axopar 37 Cabin er skreddersydd for å takle. Noen større utfordringer byr ikke vær og bølger på. Det slanke twin-step skroget med 20 graders V-bunn ordner sannsynligvis opp i sakene når forholdene blir noe røffere.

Yamahas bamsemotor på 425 hk bidrar til et bredt fartsregister. Ingen merkbar planingsterskel, båten sklir lett av gårde fra 10 knop opp til topp­farten på drøyt 40 knop. Det gir lavere forbruk mellom 10 til 20 knop enn 20 til 30 knop. Og sikrer at du kan gå effektivt selv om bølgeforholdene gjør at du må ned i «halvplanerfart».

<b>HOVEDLUGAR:</b> Lyst under dekk i Axopar 37. God dobbeltkøye forut, moderat takhøyde og bra dørkplass. 
HOVEDLUGAR: Lyst under dekk i Axopar 37. God dobbeltkøye forut, moderat takhøyde og bra dørkplass. 

Motoren summer lett i bakgrunnen på 4500 o/m og GPS-en viser 28 knop. Det er ikke vanskelig å forestille seg noen fine timer på førerplass i denne atmosfæren. Forbruket i denne farten (2,7 liter per nautisk mil, 74 liter i timen) holder seg også innen rimelighetens grenser, særlig når vi ser på hvilken båtstørrelse vi snakker om. Slakker du av til 23–24 knop nøyer den seg med 2,5 l/Nm og 58 l/time.

Selv om du sitter lunt i den lukkede cockpiten, er det fortsatt gode mulig­heter til å nyte fine dager. Det store stofftaket åpner opp i cockpit, mens fine solsenger forut og akter frister når sommertemperaturene melder seg. Velger du båten uten akterkabin, får du stort akterdekk og flere alternative innrednings­løsninger.

Denne testen er en del av en samletest av nordiske turbåter. Les om de andre båtene i testen her.

<b>EKSTRA:</b> Med akterkabin på plass får du to gode køye­plasser. Fint for barna. 
EKSTRA: Med akterkabin på plass får du to gode køye­plasser. Fint for barna. 

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2020, og sist oppdatert 17/06 2020.

Les også