Test: Bavaria SR33

Smarte løsninger i herlig feriebåt

Bavaria har lansert en helt ny turbåt for 2023-sesongen. Pris- og størrelsesmessig går den rett inn i en svært populær båtklasse her i Norge. 

Pluss ikon
<b>FIN STØRRELSE:</b> Bavaria SR33 er litt lengre enn fot-betegnelsen tyder på. Det gir mye plass om bord og et fint utvendig design.
FIN STØRRELSE: Bavaria SR33 er litt lengre enn fot-betegnelsen tyder på. Det gir mye plass om bord og et fint utvendig design. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Bavaria SR33 er den tredje og foreløpig minste modellen i serien av nye feriebåter fra den tyske storprodusenten. Tidligere har vi fått både SR41 og SR36, og nå i 2023 er det altså tid for en ny minstemann.

Les også: Vi Menn Båts førsteinntrykk av Bavaria SR36

Skjønt akkurat det med «minst» gjelder i liten grad SR-modellene, der Bavaria heller er litt beskjedne når de setter fot-betegnelse på disse. Fra baug til badeplattform måler SR33 nemlig over 35 fot. Med bredde på nesten 3,5 meter blir det altså godt med plass om bord.

Det merkes straks du setter føttene på den store badeplattformen og går videre inn i cockpitområdet. Her har Bavaria fått plass til mange viktige elementer. En av løsningene vi liker aller best er organiseringen av sitteområdet akter.

<b>FLEKSIBEL:</b> Den bakre delen av aktersofaen kan innrettes på ulike måter. Her som en hyggelig uteplass med utsikt til en forhåpentlig vakker solnedgang.
FLEKSIBEL: Den bakre delen av aktersofaen kan innrettes på ulike måter. Her som en hyggelig uteplass med utsikt til en forhåpentlig vakker solnedgang. Foto: Rolf Nachbar Fotografie

Aktersofaen er todelt, slik at den fremre delen er trukket delvis inn under hardtoptaket, mens den bakre er utstyrt med en vippbar ryggstøtte.

Hvis man prioriterer solplassen akter, kan den rigges med bord og sitteplass for tre–fire personer, eller bordet kan felles ned å være basis for en ekstra pute og dermed bli en deilig loungeplass.

<b>DELVIS I LE:</b> Hardtopen gjør at du sitter lunt og tørt i den fremre 2/3-delen av sofaen. På den bakerste benken kan det bli litt vind og vann i ruskevær. Det er et greit kompromiss for mer sol akter på fine dager.
DELVIS I LE: Hardtopen gjør at du sitter lunt og tørt i den fremre 2/3-delen av sofaen. På den bakerste benken kan det bli litt vind og vann i ruskevær. Det er et greit kompromiss for mer sol akter på fine dager. Foto: Terje Bjørnsen

Og vipper du ryggputen for bedre sittekomfort i den fremre delen, er det fortsatt plass til å sole seg akter. I tillegg er det mulighet for solseng på fordekket.

Eksemplarisk førerplass

Hardtopen kan fås enten med kanvas- eller glassfiberluke for åpning på fine dager. Selve taket slutter akkurat tidsnok til at solen ikke stenges helt ute i akterdelen av cockpit, og du kan sette opp en relativt lettkneppet akterkalesje hvis værforholdene tilsier det.

Den fremre delen av cockpitområdet har en rommelig bysseløsning med kjøleskap, vask og to bluss for matlaging. På babord finner du en klassisk Bavaria-løsning med loungesete. Der kan du sitte med god ryggstøtte og bena rett frem i fartsretningen, eller snu deg rundt og bruke solsengvarianten.

UTEKJØKKEN: Byssa har plass på styrbord side bak førerplassen. Her finner du de viktigste tingene for å tilberede kalde og varme måltider.
UTEKJØKKEN: Byssa har plass på styrbord side bak førerplassen. Her finner du de viktigste tingene for å tilberede kalde og varme måltider. Foto: Terje Bjørnsen

Sistnevnte passer best ved rolig kjøring og solskinn gjennom takluken. Ved siden av er det en liten sittebenk for en mer tradisjonell copilotposisjon.

I vår topputstyrte testbåt er det montert to 12-tommers Simrad-skjermer side om side, satt opp med full motorinstrumentering på den ene og kartplotterfunksjon på den andre.

<b>TYSK ORDEN:</b> Bavaria har laget en velordnet førerplass med logisk betjening. To 12-tommers skjermer fra Simrad passer flott inn.
TYSK ORDEN: Bavaria har laget en velordnet førerplass med logisk betjening. To 12-tommers skjermer fra Simrad passer flott inn. Foto: Rolf Nachbar Fotografie

Godt organisert

Båten er utstyrt med 2x Volvo Penta D4-300 og har i tillegg en egen skjerm for motorinstrumenter foran rattet, slik at den andre kartplotterskjermen ved behov kan vise andre ting enn motordata.

Bavaria skal ha skryt for måten førerplassen er organisert. Konsollen på cockpitveggen har joystick og gir/gass fint plassert, og rett i forkant finner du kontroll for baugpropell og trimflaps lett tilgjengelig.

<b>BRYTERE:</b> Godt merket panel gjør det til en lek å holde orden på sekundærfunksjonene om bord.
BRYTERE: Godt merket panel gjør det til en lek å holde orden på sekundærfunksjonene om bord. Foto: Terje Bjørnsen

På den andre siden av rattet er det et tydelig og velsortert bryterpanel for sekundærfunksjoner, og et panel med lettbetjente knapper for de to kraftige vindusviskerne.

Behagelig i bølgene

De får vi nemlig god bruk får da vi går ut fra Ancora Marina i Neustadt, rett nord for Lübeck. Det blåser nordøstlig frisk bris til liten kuling, omtrent den eneste vindretningen som lar det danne seg bølger av betydning i den ellers godt beskyttede bukta på utsiden av Travemünde.

KOMFORT: Bavaria SR33 håndterer fint den røffe sjøen.
KOMFORT: Bavaria SR33 håndterer fint den røffe sjøen. Foto: Terje Bjørnsen

Sjøen trykker opp mot grunt vann og lange sandstrender, slik at bølgene på rundt 1,5 meter også blir temmelig krappe.

Men det passer bedre enn vindstille og flat sjø når man skal sjekke hva en feriebåt i denne klassen kan by på. Kravet til innvendig plass i en båt på 30–35 fot lar seg ikke alltid kombinere like lett med behagelig gange i bølger.

Men her kan vi kjapt fastslå at Bavaria har sitt på det tørre. Etter litt herjing i bølgene setter vi kursen for Timmendorfer Strand lenger sør i bukta for å smake på sildespesialitetene hos Klüvers Hafenräucherei.

Turen dit og tilbake hadde man normalt ikke tatt en dag som dette, om det ikke hadde vært for trygge og behagelige sjøegenskaper. Vi må avpasse farten en smule, og med vinden skrått inn forfra på returen mot Neustadt får hardtopen vasket seg i ny og ne.

KALESJE: En enkel måte å stenge elementene ute når det trengs. Det går kjapt og kneppe av og på, og har åpninger for passasje ut og inn på begge sider.
KALESJE: En enkel måte å stenge elementene ute når det trengs. Det går kjapt og kneppe av og på, og har åpninger for passasje ut og inn på begge sider. Foto: Terje Bjørnsen

Det som imponerer er at du nesten aldri opplever harde slag og at båten, tross sin høyde og rette sider, ikke trenger overdrevent mye trimflaps for å holde seg rett i sidevinden.

Italiensk design

Det er to italienere som står bak båt- og skrogdesign på SR33, samt flere andre Bavaria-modeller. Marco Casali har ansvaret for utseendet og interiørløsningene, mens Amedeo Migali står bak skroget.

Sistnevnte er professor på «fast hulls» og dermed en viktig bidragsyter til den gode kjørefølelsen. Casali har på sin side gjort en fin jobb med å kombinere den store plassen om bord, samtidig som SR33 fortsatt har ganske smidige linjer på vannet.

Vi går med 15 til 20 knop, og det eneste vi merker er at baugen reiser seg en del når farten synker. To D4-300 i motorrommet bidrar nok til det, og for det norske markedet planlegger Bavaria å levere båten med en D6-440.

<b>VIKTIG BRIKKE:</b> Her er Bavaria-sjef Marc Diening (til venstre) sammen med designer Marco Casali på lanseringen under Boot 2023. Casali har hatt en vellykket hånd på rattet både med SR33 og flere andre Bavaria-modeller.
VIKTIG BRIKKE: Her er Bavaria-sjef Marc Diening (til venstre) sammen med designer Marco Casali på lanseringen under Boot 2023. Casali har hatt en vellykket hånd på rattet både med SR33 og flere andre Bavaria-modeller. Foto: Bavaria Yachts

Norske båtkunder er nemlig et unntak fra resten av verden i denne sammenheng. I øvrige markeder er to motorer obligatorisk – ikke minst av sikkerhetshensyn. Mens vi på vår værharde kyst altså synes det rekker med en, sikkert fordi det er en rimeligere løsning.

Bavaria Båt Norge har bestilt den første båten med Mercruisers treliters V6-dieseler (2x270 hk), siden de er lettere enn D4-ene. Mye sjø og vind gjør det vanskelig med noen nøyaktig toppfartsmåling, men rundt 33–34 knop er nok alltid innen rekkevidde med 2 xD4-300, og et behagelig marsjfartområde virker å ligge på 25–27 knop.

Bra overnatting for fire

Under dekk følger Bavaria SR33 opp romfølelsen fra uteplassen. En liten sittegruppe på babord og benk med vask og kjøleskap på styrbord, mens det er åpent inn mot den store og permanente dobbeltkøya forut.

<b>ÅPEN LØSNING:</b> Hovedkabinen har ikke dør til dobbeltkøya i baugen. Det gir mer lys og bedre plassutnyttelse, litt mindre privatliv.
ÅPEN LØSNING: Hovedkabinen har ikke dør til dobbeltkøya i baugen. Det gir mer lys og bedre plassutnyttelse, litt mindre privatliv. Foto: Terje Bjørnsen

Fordelen med en åpen løsning er en rommeligere og lysere følelse under dekk. Bordet i sittegruppen gjør at man kan sette seg ned med noe å spise eller drikke. Dermed får båten et lite, men viktig sitteområde under dekk. På lange turer kan det være greit med et sted å trekke seg tilbake, om bare for en kort stund.

På styrbord side finner du også toalettrom med dusj, stort toalett og vask. Midtkabinen er overraskende rommelig, med bra takhøyde i inngangspartiet. Her er det også en sittebenk for omkledning.

<b>TODELT:</b> Dusj- og toalettdelen har dør som skiller rommet fra inngang og vask. Det er praktisk.
TODELT: Dusj- og toalettdelen har dør som skiller rommet fra inngang og vask. Det er praktisk. Foto: Terje Bjørnsen

Dobbeltkøya er snaut to meter lang og 1,6 meter bred med god plass for to voksne. Selv om takhøyden er lavere over køya enn i inngangspartiet, er du langt unna noe klaustrofobianfall. Begge dobbeltkøyene kan utstyres med ekstra komfortable madrasser om man skal overnatte mye i båten.

<b>MIDTKABIN:</b> Tilstrekkelig plass og takhøyde, både over dobbeltkøya og i inngangspartiet.
MIDTKABIN: Tilstrekkelig plass og takhøyde, både over dobbeltkøya og i inngangspartiet. Foto: Rolf Nachbar Fotografie

Vi Menn Båt mener:

Bavaria har fått på plass mye av det en feriebåt skal ha for å fungere i Norge. Hardtop og akterkalesje gir bra balanse mellom uteglede og værbeskyttelse i en norsk sommersesong. Dessuten holder sjøegenskapene mål. Men aller best er den store plassen både ute og inne.

Tekniske data Bavaria 33 SR

Lengde total, m: 11,4

Skroglengde, m: 10,89

Lengde vannlinje, m: 9,71

Bredde, m: 3,46

Dypgang drev opp/ned, m: 0,7/0,86

Vekt tom, kg: 7639

Drivstoff, l: 500

Vann, l: 250

CE-kategori: B8/C10

Soveplasser: 4

Toppfart: 34 knop (2x VP D4-300)

Marsjfart: 25-27 knop

Ca. pris: Fra 4,2-4,95 millioner med to dieselmotorer og ulik grad av utstyr

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2023

Denne saken ble første gang publisert 27/04 2023, og sist oppdatert 01/02 2024.

Les også