Targa 41

Sjelden Targa gjør så store endringer

Targa er et av de mest konservative båtmerkene som finnes. Derfor er den nye Targa 41 rene revolusjonen.

<b>TYPISK TARGA:</b> Lett modernisering er resepten, med blant annet større vinduer og skyvedører.
TYPISK TARGA: Lett modernisering er resepten, med blant annet større vinduer og skyvedører. Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Targa er Targa, seg selv lik gjennom mange tiår. Båtene er på mange områder selve essensen av hva en finsk styrehyttebåt skal være, det alle de andre måles opp mot. Spesielt når det kommer til sjøegenskaper og bunnsolid teknisk kvalitet.

<b>SOLID:</b> Gode sjøegenskaper og høy kvalitet lider neppe under moderat modernisering.
SOLID: Gode sjøegenskaper og høy kvalitet lider neppe under moderat modernisering. Foto: Produsenten

Designet og interiørløsninger? Mja, kanskje ikke like mye på disse områdene. Konservatismen har sine fordeler der også, men samtidig har vi vært om bord i konkurrerende merker med mer innovative løsninger.

Når det gjelder utvendig design og innvendig fornyelse har altså Targa skyndet seg langsomt. Og hvis du ser på båtene i dag og de tilsvarende modellene for 10 eller 20 år siden er det altså merkbare forskjeller.

Men ihuga Targa-entusiaster kan ta det helt med ro: Det er enkelt å gjenkjenne den nye 41-foteren som vaskeekte Targa. Riktig nok er det større vindusflater og mer flyt i linjene, men grunnkonseptet kjenner vi igjen fra mange populære modeller opp gjennom årene.

<b>KLASSISK TARGA:</b> Mye plass på akterdekk, gode gangveier og tradisjonell innredning i hytta. To lugarer og en liten flybridge gir stort bruksområde.
KLASSISK TARGA: Mye plass på akterdekk, gode gangveier og tradisjonell innredning i hytta. To lugarer og en liten flybridge gir stort bruksområde. Foto: Produsenten

Tekniske data:

Targa 41
Lengde, m: 13,75
Skroglengde, m: 12,62
Bredde, m: 4,0
Vekt, kg: Ca. 10 000
Drivstoff, l: 1500
Motor: Volvo Penta
– 2xD6-440 (880 hk)
– 2xIPS650 (960 hk)
Toppfart, knop: 36–40
Marsjfart, knop: 22–32
Forbruk 2xD6, l/Nm: Ca. 3,6 @27 knop

Det finske verftet lover oss tekniske forbedringer både på skrog og motorrom.

Båten skal gå lettere i vannet uten å gi avkall på de legendariske egenskapene i bølger.

I maskinrommet skal det bli enda mindre motorstøy enn det allerede er, samt enklere å gjøre vedlikehold.

Ingen overraskelser innvendig, med U-sofa på babord, bysse langs styrbord side og førerplass/copilot-sofa forut. Der finner du også nedgang til bauglugar med dobbeltkøye og toalettrom.

I akterenden av hytta finner du nedgang til midtlugar med en dobbelt- og en enkeltkøye, også dere med separat toalettrom. Dermed vil Targa 41 fungere bra som turbåt for inntil fem personer.

Bedre uteplass

Stort akterdekk med spisemuligheter og sikker gangvei rundt hele båten er selvsagt på plass. Det samme er en flybridge, og selv om du ikke får helt beachclubfølelsen, er den fint utformet for utekjøring når vær og temperatur innbyr til det.

I motorrommet kan du velge mellom to alternativer fra Volvo Penta. 2xIPS650 er den mest høyteknologiske, kostbare og kraftige løsningen. Med 960 hk ligger toppfarten på ca. 40 knop.

Er du tilhenger av tradisjonelt hekkaggregat står 2xD6-440 med til sammen 880 hk for skyvet. Toppfart på ca. 36 knop høres fint ut.

Med så høy toppfart får du ned turtallet betraktelig og fortsatt ligge i området 26-28 knop. Targa sier denne farten er mest drivstofføkonomisk med ca. 3,6 liter diesel per nautisk mil.

Prisen starter rundt 9,3 millioner før avgifter.

<b>TO VALG:</b> Den nye 41-foteren kommer enten i lys eller grå utførelse.
TO VALG: Den nye 41-foteren kommer enten i lys eller grå utførelse. Foto: Produsenten

Denne saken ble første gang publisert 27/03 2024, og sist oppdatert 26/03 2024.

Les også