Test: Capelli Tempest 626

Rimelig RIB-modell

I en verden der ting fort blir dyrere er det hyggelig å presentere noe som fortsatt gir mye for pengene. 

Pluss ikon
RIB: Pongtongene i Hypalon sørger for god stabilitet og har høy bæreevne.
RIB: Pongtongene i Hypalon sørger for god stabilitet og har høy bæreevne. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Mange av innsatsfaktorene for fritidsbåter har vært rammet av alt fra ettervirkninger av korona, via den russiske invasjonen av Ukraina til dagens generelle prisstigning. Men selv om «alt» har blitt dyrere, er det fortsatt mulig å finne båter med en attraktiv kombinasjon av pris og egenskaper.

Et slikt eksempel er RIB-modellen Capelli Tempest 626. Den har vært en av bestselgerne her i Norge fra det italienske Capelli-verftet. Ikke uten grunn, ifølge daglig leder Morten Eikeland, hos Risør Båtsenter:

– Det er to viktige suksessfaktorer jeg vil peke på, sier han. Det ene er at båten med en bredde på 2,6 meter går inn på en normalt bred båtplass, forklarer Eikeland. – Det andre at den er prisgunstig, blant annet fordi den går fint med en rimeligere motor enn litt større modeller.

Mye for lite

Et kjapt søk etter båter i tilsvarende størrelse bekrefter at Capelli 626 framstår som prisgunstig, også i forhold til sin storebror Capelli 650 Nordic som vi har kjørt på test tidligere. Mens 626 koster rundt 475 000 kroner med 140 hk, starter 650 Nordic på ca. 660 000 kroner med 150 hk på hekken.

Det er klart du får mer ved å velge en noe større båt, men det er ikke poenget her. I stedet handler det mer om du faktisk får de egenskapene du trenger om du velger en prisgunstig båt.

Vi kjører noen timer med Capelli Tempest 626 på en fin sommerdag, med laber bris og i kombinasjon av rolig farvann og i småkrappe halvmetersbølger. Det er ganske hjemmebane for en RIB i denne størrelsen, som egner seg godt til transport og utfart i beskyttet farvann, men tåler en tur utaskjærs også.

Gode sitteplasser

Det første vi legger merke til er at det gode kvalitetsinntrykket fra de større Capelli-modellene også er overført til den rimelige 626. Her er det pongtonger i Hypalon, og god kvalitetsfølelse i innredning og detaljer. Layouten er konservativ, men i en båt av denne typen fungerer det bra. Den store solsengen forut kan utvides, eller du kan beholde dørkplassen mellom baug og sitteputen i forkant av konsollen.

Tekniske data:

Lengde, m 6,25
Bredde, m 2,6
Vekt tom, kg 550
Drivstoff, l 135
Personer 12
Anbefalt motor, hk 115–175
Pris fra 460 000,-

Selve styrekonsollen er slankt med kartplotter plassert på bøyle. Rent avlesningsmessig fungerer det bedre enn fast montering i konsollen, siden det er lett å se både når du står eller sitter. Selve førerbenken er smal og i praksis passe for en voksen, mens det på aktersofaen er plass til 2–3 personer, avhengig av alder og størrelse.

Med Suzukis 140-hester på hekken går båten billig og mer enn fort nok. Vi logger en toppfart på 41 knop, og da kjennes ekvipasjen temmelig livlig ut. I 20–25 knop har den et lavt forbruk og med 3500–4000 o/m på turtelleren, støyer det heller ikke for mye. Det er også et hastighetsområde båten takler normal vind- og hekksjø på en trygg måte.

Vi Menn Båt mener

I Capelli Tempest 626 får du et gunstig forhold mellom pris og egenskaper. 5–6 gode sitteplasser er fint i en RIB av denne størrelsen, og båten fungerer godt både med 115 eller 140 hk.

SITTEPLASS: Bak konsollen er det to seterekker med plass til 3-4 personer
SITTEPLASS: Bak konsollen er det to seterekker med plass til 3-4 personer Foto: Terje Bjørnsen
KONSOLL: Det er ganske smalt og har fint plassert kartplotter
KONSOLL: Det er ganske smalt og har fint plassert kartplotter Foto: Terje Bjørnsen
SJØEGENSKAPER: Capelli Tempest 626 kjører trygt og komfortabel, men blir livlig i rundt 40 knop
SJØEGENSKAPER: Capelli Tempest 626 kjører trygt og komfortabel, men blir livlig i rundt 40 knop Foto: Terje Bjørnsen
I BAUGEN: I tillegg til sitteplassene kan du også rigge til en stor solseng forut.
I BAUGEN: I tillegg til sitteplassene kan du også rigge til en stor solseng forut. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 22/06 2023, og sist oppdatert 07/11 2023.

Les også