Den har kabin av Windy-klasse, et J&L Marine-lydanlegg på 5000 watt med syv forsterkere og 22 høyttalere som pumper ut massiv lyd og setetrekk i Silvetex med broderier inspirert av Bentley. Men 46 fot lange Predator 447 handler selvsagt først og fremst om skrog og motor.

Byggematerialene som er benyttet er vinylester - en form for hard plast som skal ha bedre holdbarhet og tåle vann bedre enn polyester - hybrid kevlar, karbonfiber og divinycell – et PVC-basert materiale.

Skroget er konstruert av Andree Bakkegaard. Han har gått i lære hos Nor-Tech, den norske båtbyggeren som ble etablert på 80-tallet av kameratene Trond Schou og Nils Johnsen. Tidlig på 90-tallet flyttet powerboat-produsenten til North Fort Myers i Florida. Der jobbet Bakkegaard i flere år med motorbygging, rigging, båtmesser og testkjøringer mens drømmen om å starte selv ble foredlet.

Han dro hjem til Arendal, og på ren hobbybasis ble en Predator 1.0 realisert. Men noen ville kjøpe båten, og plutselig var det som startet med GH 10 med 9,9-hester og drømmer om high performance-båter blitt en forretning med kompisen Preben Sørensen med på laget.

(Artikkelen forsetter under bildet)

ALLE FOTO: Bjørn Øyvind Hoff

TOPPFART: Den er god for rundt 220 km/t. Det er ekstremt raskt på vann.

Finslipte detaljer

Etter å ha bygget 10,36 meter lange Predator 337 og 337 Supersport, var tiden inne for å lage en over 14 meter lang fartsmaskin med v-bunn. Men der 337 enten har to trimmede V10-motorer på til sammen 1250 hk eller to 370-hesters TDI-motorer, har 447 to diagonalt stilte 9.0-liters Mercury Racing-motorer som hver produserer 1350 hk. Nylig ble båten testet av Bakkegaard som nådde 218 km/t.

Da Predator Boats startet arbeidet med 447 i 2014 var planen å sjøsette båten i 2015.

Men etter hvert som arbeidet skred frem, kom stadig nye ideer på bordet, ideer som i bunn handlet om å finslipe detaljnivået. Derfor har 447 lyssatt champagnekjøler slik at man skal kunne se boblene i flasken. 

(Artikkelen forsetter under bildet)

norsk båtbygger

COCKPIT: Alt kan vises digitalt på de tre skjermene om bord - en Raymarine E-165 kartplotter + to mindre skjermen. Men det er noen viktige analoge instrumenter for turtall, GPS speedo, oljetrykk, vanntrykk, vanntemperatur, trimnivå, trimtabs-nivå samt målere for drivstoff og trimtank. Under plotteren ligger en rekke med hurtigknapper.

3300 hk

Etter over 6000 arbeidstimer ble båten sjøsatt i slutten av juli. Bakkegaard var spent på sjøegenskapene, men er svært fornøyd med resultatet.

– Båten er en kjøremaskin, den er superstabil helt opp til toppfart, og skroget tåler enda mer fart. Skroget henger godt med i harde svinger og tåler grov sjø selv i høye hastigheter, hevder Bakkegaard.

– Vi mener dette er den råeste båten som noensinne er bygget i Norge, sier Preben Sørensen, daglig leder i Predator Boats. Sørensen har kjørt båtrace i mange år, og har blant annet kjørt Skagerak Across på to timer med en Predator 337.

447-båten har 2700 hk og skal være god for hastigheter over 118 knop, altså over 218 km/t. Men det stopper ikke der. Båten kan utstyres med vanvittige 3300 hk (2 x 1650 Mercury Racing) – eller 2 x 370 TDI-dieselhester for de mer nøysomme.

(Artikkelen forsetter under bildet)

PREDATOR BOATS

MOTOR: 447 HAR to diagonalt stilte 9.0-liters Mercury Racing-motorer som hver produserer 1350 hk.

Neppe lenge i Norge

De voldsomme ytelsene til tross, 447 beskrives av Arendals-bedriften som en raceinspirert hyggebåt bygget for den ultimate kjøreopplevelse. Komfortelementet er ivaretatt med blant annet fullt utrustet kabin, soveplasser, toalett/bad og pantry.

Sjansene for å se Predator 447 i norske farvann er dessverre ikke spesielt gode. Båten deltok i Smögen Poker Run i begynnelsen av august, men skal etter planen fraktes til Miami der markedet for slike båter er stort. Der skal den også være med på poker run og vises frem på Miami Boat Show. Ifølge Preben Sørensen har de fått et titall henvendelser fra personer som er interessert i å kjøpe båten.

(Artikkelen forsetter under bildet)

KOMFORT: Til tross for voldsomme ytelser er 447 bygget for komfort med blant annet integrert champagnekjøler.

Martin Jansen

RIB-en går i over 100 knop

Norske Goldfish kommer med sin største RIB noensinne, som er god for over 100 knop.

Tekniske data

Lengde: 46 fot (14 meter)

Bredde: 2,78 meter

Vekt: 6950 kg

Motor: 2 x Mercury Racing QC4v-1350

Hk: 2 x 1350 hk

Drev: Mercury racing M8

Propeller: Hering 5-blader

Drivstofftanker: 4 stk., total 1450 liter

Forbruk: Ca 930 liter i timen ved 100 % throttle

Toppfart: 118+ knop/

218+ km/t

Marsjfart: 90+ knop

Trimtank: 350 liter

Ferskvannstank: 50 liter

Septiktank: 50 liter

Pris: Én million dollar (+ moms i Norge)

RASK BÅT: Predator 447 har 2700 hk, men du kan få den vanvittige 3300 hk.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!