Avator 75e og 110e

Nå blir det mer fart i sakene

Mercury har lansert fem elektriske utenbordsmotorer på et år. Dette er de kraftigste til nå.

Pluss ikon
<b>STERKEST:</b> Med 11 kW på propellakselen skal Avator 110e få mindre båter i plan.
STERKEST: Med 11 kW på propellakselen skal Avator 110e få mindre båter i plan. Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Det har bare gått et år siden Mercury lanserte sin første elektriske utenbordsmotor, Avator 7.5e. Siden den gang har den amerikanske båtmotorprodusenten lansert 20e og 35e i august 2023, før de i slutten av januar viste fram de til nå kraftigste modellene på båtutstillingen i Düsseldorf.

De nye modellene heter Avator 75e og 110e, der modellnavnene henspiller på effekten – henholdsvis 7,5 kW/10 hk og 11 kW/15 hk på propellakselen. De er i likhet med sine tre mindre søsken lavvolts-modeller, men det er mer på gang.

Side om side med dagens utvalg på Boot 2024, sto også en konseptutgave av en framtidig høyvolts-motor. Ryktene vil ha det til at vi da snakker om en motor som rundt regnet skal tilsvare en 60 hesters bensinmotor.

<b>EGEN STIL:</b> Kaebon Eins er en båt spesielt utviklet for elmotorer. Den veier bare 90 kg, tar fire personer og er 5,52 meter lang. Slike vil vi nok se flere av. 
EGEN STIL: Kaebon Eins er en båt spesielt utviklet for elmotorer. Den veier bare 90 kg, tar fire personer og er 5,52 meter lang. Slike vil vi nok se flere av.  Foto: Produsenten

I mellomtiden får vi vente på at Avator 20e og 35e blir tilgjengelige i markedet. Storesøsknene 75e og 110e blir først offisielt lansert i midten av 2024, og neppe noe som gjør dem aktuelle i det norske markedet før vi skriver båtsesongen 2025.

<b>INSTALLASJON:</b> Her en typisk montering med to batterier, styringsenhet og motor. 
INSTALLASJON: Her en typisk montering med to batterier, styringsenhet og motor.  Foto: Produsenten

Med de nye og kraftigere motorene er det sannsynligvis duket for planingsfart på lette landstedsbåter, mens de tre minste er best egnet til langsom kjøring. Dessverre blir nok prisen en ganske betydelig barriere for de som har lyst til å sette en elektrisk påhenger på båten. Den minste Avator 7.5e koster rett under 40 000 kroner, mens prisen for 20e og 35e starter rundt 95 000 og 140 000 kroner.

Mercury-sjef John Buelow er fornøyd med at de har holdt tidsplanen for lansering av de fem motorene, og ser for seg at de to nye og sterkeste versjonene kan brukes på en lang rekke båttyper:

– De har et bredt bruksområde, og vil passe til flerskrogsbåter i aluminium og kompositt, fiskebåter i aluminium, hjelpemotorer, mindre glassfiberbåter og i kommersiell sammenheng. Særlig på steder det ikke er lov med forbrenningsmotorer, avslutter Buelow.

<b>KOMPLISERT:</b> Selv om elmotoren i seg selv er enkel, skal det mer til for å få teknikken og ikke minst prisen til å fungere i båtsammenheng. 
KOMPLISERT: Selv om elmotoren i seg selv er enkel, skal det mer til for å få teknikken og ikke minst prisen til å fungere i båtsammenheng.  Foto: Produsenten
<b>MINSTEMANN:</b> 7.5e er minste Avator-motor, har integrert batteri og koster snaut 40 000 kroner. 
MINSTEMANN: 7.5e er minste Avator-motor, har integrert batteri og koster snaut 40 000 kroner.  Foto: Produsenten

Denne saken ble første gang publisert 07/02 2024, og sist oppdatert 12/02 2024.

Les også