Bavaria har konsentrert seg om å fornye sine større modeller de siste årene, men nå er også turen kommet til en båttype og størrelse som er populær på det norske markedet.

Bavaria Sport 300 er en drøyt ni meter lang daycruiser som leveres i to versjoner, med og uten targabøyle. Sistnevnte er mest aktuell i Norge grunnet kalesjeløsningen. Uansett, Bavaria Sport 300 Open kombinerer et stort uteområde med overraskende bra plass under dekk.

Med "Norgespakke"

Cockpiten er redesignet i forhold til forgjengeren med en mer nordisk layout på innredningen. Vi setter pris på en fin førerstol bak et ganske høyt og dominerende dashbord. Kartplotteren er korrekt plassert rett foran føreren og gjør betjeningen enkel.

Bak førerplassen er det en liten wetbar, og på venstre side en stor sofagruppe med bord i midten. Bordet hører med i den såkalte «Norgespakken», en utstyrspakke med nyttige ting som for eksempel ankervinsj, baugpropell, targabøyle, kjøleskap i cockpit, trimflaps og flere andre detaljer. Prisen på snaut 105 000 kroner er ca. 30 % lavere enn å velge utstyret som enkeltopsjoner, og så langt vi kan skjønne noe du vil ha mye nytte av.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

bavaria båt

ALLSIDIG BÅT: En ny daycruiser fra Bavaria kombinerer stor uteplass med gode bomuligheter.

bavaria båt

HÅPER PÅ SOL: I cockpitsalongen er det god plass og hyggelig å være på de fine sommer- dagene.

Du sitter behagelig i sofagruppen under kjøring. Helt akter får du nødvendigvis vind i håret, men beveger du deg forover, blir det lunere. Foran sofagruppen er det en sittebenk men plass i fartsretningen. Grunnet midtkabinen under cockpitdekket er sittehøyden relativt begrenset, men er du ikke altfor lang i bena, går det fint.

Diesel eller bensin

Vår testbåt var utstyrt med to Mercruiser 5,0-liters V8 bensinmotorer på 260 hk hver. Ikke den motoriseringen vi vil se mest av i Norge. Her tror importøren Bavaria Motorbåt Norge at dieselalternativet med Volvo Penta D4-260 blir mest populært. Da starter prisen på ca. 1 090 000 kroner.

Båten vil sannsynligvis også fungere fint med Volvo Penta V8-380 bensinmotor, men frykten for annenhåndsverdien med bensinmotor gjør nok at de fleste skuffer ut de rundt 150 000 kronene mer for dieselutgaven.

Tendens til å galoppere

Med 520 hk til sammen er det ikke noe i veien med ytelsene i testbåten. Den klarer 45 knop, uten at det kjennes dramatisk eller vanskelig fra førerplass. Det er ikke mye bølger å oppdrive på testdagen, men det vi treffer av hekksjø skaper ikke særlig uro om bord. Båten kjennes litt hekktung med to motorer, og har en tendens til å galoppere om du trimmer drevene for mye ut. Så den norske tanken om at én motor holder i Bavaria Sport 300 Open, kan vi støtte opp om.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

bavaria båt

SITTER GODT: På førerplass har Bavaria spandert et behagelig sete bak et ruvende instrumentbord.

De høye skrogsidene gjør at Bavaria Sport 300 Open har god høyde under dekk. Her er det en grei bysseløsning på venstre side, en liten sittegruppe i baugen med mulighet til overnatting, og et lite dusj/toalettrom på høyre.

På venstre side bak leder en egen dør til midtkabinen med to gode køyeplasser og en sofabenk. Her nede setter du pris på at noe av sittehøyden på passasjersiden i cockpit er satt av til takhøyde ved inngangen til kabinen.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!