lexus Sport yacht concept

Når bil blir til båt

Det ser ikke alltid vellykket ut når bilmerker forsøker seg i det våte element. Takket være solide støttespillere er Lexus Sport Yacht et unntak.

DRAMATISK: Tanken om et "støpt i et stykke"-design er godt overført til virkeligheten. (FOTO: Lexus)

DRAMATISK: Tanken om et "støpt i et stykke"-design er godt overført til virkeligheten. (FOTO: Lexus)

Publisert

Akio Toyoda er ingen hvem som helst, og da han avduket Lexus Sport Yacht concept i Biscayne Bay på Miami Beach tidligere i år, ga det begivenheten størst mulig tyngde. Akio Toyoda er nemlig toppsjef i Toyota-konsernet, og chief branding officer i datterselskapet Lexus.

Toyota Marine Department er ikke den mest kjente avdelingen i Toyota-konsernet, men har siden starten i 1997 kommet opp med flere båt- og motormodeller, de fleste beregnet for hjemmemarkedet, men også noen for USA.

Ideen til en Lexus-båt fikk Akio Toyoda da han deltok på lanseringene av Toyota Marines Ponam-modeller for noen år tilbake. Det er sportsfiskebåter i glassfiber på 26 og 28 fot, samt cabincruisere i aluminium fra 31 til 45 fot. Båtene bruker blant annet dieselmotorer fra Lexus GX 300d (3,0-liters rekkefirer) og fra LX 450d (4,5-liters V8) og er markedsledende i sitt segment i Japan.

PASSE RASK: Med sine 900 hk skal båten gjøre inntil 43 knop. 
(FOTO: Lexus)

PASSE RASK: Med sine 900 hk skal båten gjøre inntil 43 knop. (FOTO: Lexus)

Hvorfor ikke utvikle en stilfull premiumbåt med høy ytelse i alle sammenhenger, et produkt som utvider Lexus-merket og lar eierne glede seg over Lexus-kvaliteter også på vannet?, undret Akio Toyoda.

Bildesignere tenker båt

Tekniske data: Lexus Sport Yacht concept

Lengde: 12,7 m

Bredde: 3,86 m

Personer: 8

Motor: 2x Lexus 2UR-GSE

Samlet effekt: 897 hk

Toppfart: 43 knop

ROM MED INNSIKT: Ingen vits i å gjemme bort to vakre 5-liters V8-motorer. (FOTO: Lexus)

ROM MED INNSIKT: Ingen vits i å gjemme bort to vakre 5-liters V8-motorer. (FOTO: Lexus)

Når sjefen over alle sjefer tenker høyt, var ikke Toyota Marine sene med å ta utfordringen. De laget en kravspesifikasjon til en stor daycruiser, med plass for 6–8 personer, avansert design og materialbruk samt to Lexus V8-motorer i maskinrommet. Oppgaven med å få fram et konsept ble gitt til Lexus Design Centre i Toyota City, og sommeren juli 2015 ble de ulike studiene vurderte av ledelsen i Lexus.

FORM OVER FUNKSJON: Kun de aller modigste begir seg ut på dekk i sjøgang. Men så er dette en båt som først og fremst skal ligge med hekken inn i yachthavna. (FOTO: Lexus)

FORM OVER FUNKSJON: Kun de aller modigste begir seg ut på dekk i sjøgang. Men så er dette en båt som først og fremst skal ligge med hekken inn i yachthavna. (FOTO: Lexus)

BIL OG BÅT: De store skjermene ble vanlig i båter lenge før de dukket opp i Tesla. Lexus skusler i alle fall ikke med skjermstørrelsen. (FOTO: Lexus)

BIL OG BÅT: De store skjermene ble vanlig i båter lenge før de dukket opp i Tesla. Lexus skusler i alle fall ikke med skjermstørrelsen. (FOTO: Lexus)

– Det var et spennende prosjekt for Lexus Design Centre, sier visepresident Yoshihiro Sawa i Lexus International.

- Det ga oss muligheten til å utforske hvordan Lexus’ designspråk kunne tilpasses det maritime bruksområdet.

Etter at ledelsen i Lexus hadde valgt sitt favorittkonsept, gikk prosjektet tilbake til Toyota Marine. I samarbeid med amerikanske Marquis-Carver Yacht Group tok de ansvar for å overføre designet til noe som kunne fungere bra på vannet.

V8 bensinmotorer

For å beholde hovedpreget i designet, var det svært viktig å få dekk- og skrog til å se ut som en sømløst integrert del. Den skal smyge seg rundt cockpiten og gi inntrykk av at båten er støpt i et stykke. Lexus ønsket også avansert materialbruk, og glassfiberskroget er forsterket med karbonfiberduk, slik at det både er lett og svært stivt. Ifølge Lexus har man spart rundt 1000 kilo i forhold til tradisjonelle materialer, og teknologien er den samme man bruker blant annet i superbilen Lexus LFA.

Også på motorsiden har man fulgt opp ønskene fra konseptstadiet. Her finner du to 5,0-liters V8 bensinmotorer, basert på høyeffekts-motorene fra Lexus RC F coupe og GS F-sport sedan. Motorene utvikler snaut 450 hk hver i maritim utgave. Hydraulisk kontrollerte drev sender kreftene i vannet og gir den 42 fot lange båten en toppfart på 43 knop.

Et oppsiktsvekkende konsept er ikke komplett uten et matchende interiør. Førerplassen er naturligvis hitech-preget med en stor multifunksjonsskjerm, der du kontrollerer alt fra marineelektronikk til underholdningssystemer. Førerposisjonen er midtplassert, med elektrisk justerbart førersete, og armlener som kan felles ned og fungere som ekstraseter på hver side.

HERR OG FRU: Ingen tvil om at båten avspeiler rik og vellykket Lexus-livsstil. Om seteløsningene faktisk fungerer er ikke så viktig i en showoff som dette. (FOTO: Lexus)

HERR OG FRU: Ingen tvil om at båten avspeiler rik og vellykket Lexus-livsstil. Om seteløsningene faktisk fungerer er ikke så viktig i en showoff som dette. (FOTO: Lexus)

Under dekk er det først og fremst lagt vekt på det sosiale, med spiseplass for seks gjester og en elegant pantryløsning. Aircondition holder temperaturen behagelig selv om stemningen rundt bordet skulle bli høy. Noe lydanlegget fra Revolution Acoustics og Mark Levinson fort kan bidra til. Noen umiddelbare planer om produksjon av Lexus-båten finnes dessverre ikke. Men slik er det jo også med designstudier på bilfronten. De lodder stemningen, og skulle interessen å vise seg høy nok, blir det produksjonsmodeller ut av det. Det blir interessant å se om den tankegange n også holder stikk for Lexus Sport Yacht concept.

SMEKKER: Linjene skrår ned og inn som på en klassisk runabout, men uttrykket er ultramoderne. (FOTO: Lexus)

SMEKKER: Linjene skrår ned og inn som på en klassisk runabout, men uttrykket er ultramoderne. (FOTO: Lexus)

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag