Beneteau Antares 12

Klinker til med ny toppmodell

Det blir stor stas på hjemmebane når franske Beneteau debuterer med sin helt nye turbåt på båtmessen i Cannes i september. 

<b>SAMME STIL:</b> Den store turbåten følger samme designlinje som de øvrige Antares-modellene fra Beneteau. 
SAMME STIL: Den store turbåten følger samme designlinje som de øvrige Antares-modellene fra Beneteau.  Foto: Beneteau
Sist oppdatert

Beneteau sier at Antares 12 er en rommelig og komfortabel båt for dagsturer og helgeutflukter, med kapasitet til lengre turer om det står på ønskelisten. Den ekstra plassen skal gi Antares 12 bedre balanse mellom de ulike prioriteringene om bord. Det går i hovedsak på forholdet mellom kabiner under dekk, plassen i cockpit og på uteområdene.

<b>VIKTIG TILLEGG:</b> Flybridge gir Antares 12 et ekstra uteområde. Velkomment når man er mange om bord. 
VIKTIG TILLEGG: Flybridge gir Antares 12 et ekstra uteområde. Velkomment når man er mange om bord.  Foto: Beneteau

Soveplass til åtte

Båten er utstyrt med tre kabiner; en stor midtlugar til eierne, en gjestelugar i baugen og en fleksibel sidelugar med skyvbare køyer for to personer. Beneteau påpeker at sistnevnte med fordel kan brukes som lagringsplass hvis man er fire på tur.

Hvis man virkelig skal maksimere overnattingsfasilitetene, kan det også res opp til to personer i cockpitsalongen. To toalettrom gjør at det nok er mulig å være åtte på tur en natt eller to, uten at man forlater skuta som uvenner.

Løsningen i cockpit er ellers ganske tradisjonell for en båt av denne typen: Førerplass med dør ut til sidedekket, stor sittegruppe på babord side med integrerte copilotplasser og bysseseksjon på styrbord. Utgangen til akterdekket tar en stor skyvedør seg av, og der finner du stor L-sofa, pluss en leider opp til flybridgen. En av ulempene med utenbordsmotorer, enten du velger to eller tre stykker på hekken, er at du mister en stor, sammenhengende badeplattform. Her er det to utstikkere på hver side av motoren, og en passasje i bakkant av motorene. En utfellbar del i skrogsiden på styrbord vil til en viss grad kompensere for det.

<b>UTENBORDS:</b> I Norge er det Suzuki-motorer som gjelder for Beneteau, men spørsmålet er om norske turbåtbrukere er rede til å bytte ut dieselmaskinene under dørken. 
UTENBORDS: I Norge er det Suzuki-motorer som gjelder for Beneteau, men spørsmålet er om norske turbåtbrukere er rede til å bytte ut dieselmaskinene under dørken.  Foto: Beneteau
<b>HOVEDDEKK:</b> Tradisjonell løsning med sofa og bysse inne i salongen. Ute kan Antares 12 skilte med stor sollounge forut og L-sofa akter. I tillegg kommer flybridgen.
HOVEDDEKK: Tradisjonell løsning med sofa og bysse inne i salongen. Ute kan Antares 12 skilte med stor sollounge forut og L-sofa akter. I tillegg kommer flybridgen. Foto: Beneteau
<b>MANGE SOVEPLASSER:</b> Seks faste køyeplasser under dekk i Antares 12.
MANGE SOVEPLASSER: Seks faste køyeplasser under dekk i Antares 12. Foto: Beneteau

Tekniske data
Beneteau Antares 12
Total lengde, m: 12,97
Bredde, m: 3,78
Dypgang, m: 1,1
Maks motor, hk: 900
Vekt to motorer, kg: Ca. 8800
Vekt tre motorer, kg: Ca. 9100
Drivstoff, l: 1174
Vann, l: 400
Personer, CE B/C: 10/12

Flere uteområder

Passasjen fram til fordekket går på styrbord side, og vel framme blir du møtt av en stor sollounge. Der kan det også settes opp et bord og vippes opp en ryggpute, slik at et par stykker kan nyte et glass med noe godt i solnedgangen.

Et viktig ledd i godværsegenskapene er selvsagt flybridgeløsningen. Så langt vi kan se av illustrasjonene har den en fin styreposisjon, og en rommelig sofa på babord side med fleksible muligheter til å sitte i fartsretningen, eller lage en stor solseng.

Inntil 900 hk

Motormessig er Beneteau knyttet til Suzuki-importør Erling Sande AS her i Norge, og mens man internasjonalt har satt opp 2x400 hk eller 3x300 hk Mercury som motoralternativ, vil vi anta at Suzukis 300 og 350 hk med duoprop vil gjøre en bra jobb.

Så får vi se om Suzuki snart melder seg på i 400 hk-klassen, det ryktet har versert i flere år allerede. Antares 12 har verdenspremiere på båtutstillingen i Cannes 12. september.

Denne saken ble første gang publisert 29/07 2023, og sist oppdatert 29/07 2023.

Les også