Luksusyachten M/Y Kilda

Blir ikke så mye bedre enn dette

Hvis du vil ha det aller beste yachtverdenen kan by på, se til Italia

BARE VAKKERT: M/Y Kinda er fjerde yacht på Tankoas 50-meterplattform.
BARE VAKKERT: M/Y Kinda er fjerde yacht på Tankoas 50-meterplattform. Foto: Leonardo Andreoni
Publisert

Skal du ha superyacht med det ypperste av klasse og stil er det fort gjort å falle for et italiensk verft. Som det Genoa-baserte Tankoa, her representert ved et av de aller nyeste eksemplene på at det går an å lage noe overdådig, uten at det nødvendigvis må bli vulgært.

Imponerer i Monaco

M/Y Kinda er den fjerde modellen på verftets 50-meters superyacht-plattform, og den andre med hybrid drivlinje. Den ble overrakt eierne i fjor, og vakte berettiget oppsikt på Monaco Yacht Show. Nå har skuta akkurat vært gjennom en komplett foto- og videoseanse, til glede for oss som ikke helt når opp i 50-metersklassen når det gjelder båtkjøp.

Om bord finner du stor eierlugar og seks gjestelugarer, enormt uteområde med basseng i baugen og mer beskyttede uteområder akter. Der er det både spiseplass under tak og store sofa- eller loungeløsninger. I tillegg er det i god yachtstil en velutstyrt beachclub på nedre dekk akter, med mulighet til å sette ut tender og vannleker fra store luker i siden.

Sjefdesigner Francesco Paszkowski er naturlig nok stolt av helheten i designet, men setter spesielt pris på interiørløsningen. De er blitt til sammen men eieren og interiørdesigner Margherita Casprini.

– Her er det en gjennomført stil med naturlige materialer, en kombinasjon av blanke og matte overflater, med myke og behagelige fargetoner, forklarer Paszkowski . – Eikegulv, lyse tak og skinnpanel i ulike grader av grått på veggene sørger for behagelig miljø i salongene, mens de forskjellige lugarene har fått en litt annen stil.

TEKNISKE DATA:

Total lengde, m: 49,9
Bredde, m: 9,4
Dypgang, m: 2,4
Vekt full last, tonn: 397
Effekt, hk: 2x1400
Rekkevidde, Nm: 4700@12 knop

Avansert fremdrift

Hybridløsningen er det Bintador, MAN og Siemens som står for, med tre muligheter for fremdrift: Diesel-mekanisk, diesel-elektrisk og fullelektrisk. Systemet gjør det også mulig å ankre om natten uten støy og utslipp fra generatorer. Det gjør at man lettere kan gå i havn steder som enten har eller får restriksjoner med tanke på støy og utslipp. Toppfarten ligger på 17–18 knop, mens typisk marsjfart er 14 knop. Vil du riktig langt av gårde har M/Y Kinda en maksimal rekkevidde på 4700 Nm ved 12 knop. Dermed skal det gå greit å ta turen nonstop fra Monaco til hjemmehavnen i Basseterre på St. Kitt and Nevis i Karibia. Den skulle vi gjerne ha blitt med på...

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2023. Den er oppdatert med flere bilder, opplysninger og video i juni 2023.

Flere bilder:

SOL OPPE: Det største soldekket ligger i toppetasjen.
SOL OPPE: Det største soldekket ligger i toppetasjen. Foto: Leonardo Andreoni
MIDDAGSTID: Dekket over lager et beskyttende tak, lunt men likevel ute.
MIDDAGSTID: Dekket over lager et beskyttende tak, lunt men likevel ute. Foto: Leonardo Andreoni
FLERE PLAN: Ulik innredning avhengig av hvilket dekk du er på. Beachclub helt nederst.
FLERE PLAN: Ulik innredning avhengig av hvilket dekk du er på. Beachclub helt nederst. Foto: Leonardo Andreoni
KLARER SEG: Vi skulle nok ha holdt ut en time eller to ved bassengområdet i baugen.
KLARER SEG: Vi skulle nok ha holdt ut en time eller to ved bassengområdet i baugen. Foto: Leonardo Andreoni
SALONG: Vi tipper de fleste gjerne tar en after dinner drink her inne.
SALONG: Vi tipper de fleste gjerne tar en after dinner drink her inne. Foto: Leonardo Andreoni
BELYST: De store yachtene skal funkle når de ligger i havn om natten.
BELYST: De store yachtene skal funkle når de ligger i havn om natten. Foto: Leonardo Andreoni
KVELDSKOS: Loungeområdet på det midtre akterdekket innbyr til å nyte solnedgangen.
KVELDSKOS: Loungeområdet på det midtre akterdekket innbyr til å nyte solnedgangen. Foto: Leonardo Andreoni
<b>EIERLUGAR:</b> Mye plass og elegante materialer.
EIERLUGAR: Mye plass og elegante materialer. Foto: Leonardo Andreoni
LANGTUR: Rekkevidde på 4200 nautisk mil holder til turen over Atlanterhavet.
LANGTUR: Rekkevidde på 4200 nautisk mil holder til turen over Atlanterhavet. Foto: Leonardo Andreoni

Denne saken ble første gang publisert 07/06 2023.

Les også