Test: 400 Steady by Pioner

Ikke glem småbåtene

De er en viktig del av båtlivet, både for rekruttering og for de av oss som klarer seg med en rimelig landstedsbåt. 

Pluss ikon
<b>SÆREGEN:</b> Litt RIB, litt katamaran – det gir båten noen unike egenskaper. 
SÆREGEN: Litt RIB, litt katamaran – det gir båten noen unike egenskaper.  Foto: Terje Bjørnsen
Publisert

De tre Steady-modellene – nå altså omdøpt til «Steady by Pioner» – inngår som en naturlig del av Pioners program med rotasjonsstøpte småbåter. Modellene 260, 320 og 400 er de aktuelle versjonene i Pioner-systemet. Modellbetegnelsen representerer båtlengden, så mens 260 er en hyggelig nybegynnerbåt for barna og godkjent for inntil åtte hester, er 320 en litt større sak med mulighet for opptil 15 hester.

Her skal vi kikke nærmere på den største modellen, 400 Steady by Pioner. Den skiller seg i likhet med de to andre fra tilsvarende Pioner-modeller i samme størrelse. Steady-modellene minner nemlig om en slags mellomting av RIB og katamaran med sine to «pongtonger» på hver side. De gir en høy grad av sideveis stabilitet, dessuten blir båten mindre følsom for vektforskyvning i lengderetning.

Kraftig motor

Dermed kjennes 400-modellen veldig stødig ut både når den ligger stille og oppe i fart. Det merkes på flere måter, eksempelvis når du tråkker på ripa for å gå ut og inn av båten, eller hvis du skal ha tak i et fortøynings- eller dreggtau langt ute på siden.

<b>ADKOMST:</b> Et trinn forut, baugtofte og solid dørk når du skal ut eller inn av båten.
ADKOMST: Et trinn forut, baugtofte og solid dørk når du skal ut eller inn av båten. Foto: Terje Bjørnsen

Testbåten er utstyrt med en Yamaha F40 på hekken, en relativt stor motor for en båt på fire meter. Når du legger til en relativt tung person på aktertofta – som undertegnede – er det lett å se for seg at baugen går rett til værs når du gir gass. Men her klarer 400-modellen seg bra, og ved hjelp av det solide trykket i 40-hesteren går det fort og effektivt opp i planingsfart. Er det i tillegg en person på tofta forut går båten flatt også i et større fartsregister.

<b>KONSOLL:</b> Rattstyring kjennes smart med livlig 40-hester, men båten kan leveres med midttofte og styrkult på motoren. 
KONSOLL: Rattstyring kjennes smart med livlig 40-hester, men båten kan leveres med midttofte og styrkult på motoren.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>JOLLEFØLELSE:</b> Det går unna med sterk 40-hester på 200 kilo båt. 
JOLLEFØLELSE: Det går unna med sterk 40-hester på 200 kilo båt.  Foto: Terje Bjørnsen

Fartsfølelse

Med vekt på bare 200 kilo er 400-modellen lett og behøver ikke nødvendigvis en 40-hester på hekken. Vi logger en toppfart på nesten 30 knop og da kjennes konsoll og rattstyring ut som en nødvendighet. Det blir en bokstavelig talt rask tur tilbake til tenårenes karriere som jolleramp, der farts­følelsen understrekes av rask styring og tett kontakt med vannet. Fordelen med den største motoren er at båten går stille og billig rundt 20 knop.

Da ligger forbruket på rundt syv–ni liter i timen. Skal du utnytte den store lastekapasiteten med opptil fem personer, er solid motorkraft en viktig forutsetning. For lettere oppdrag tilbyr Pioner båten med motor­alternativ på 10/15 eller 25 hester, der sistnevnte nok er en gylden middelvei for dem som ikke skal laste opp fullt hele tiden.

<b>TRANGT OM SALIGHETEN:</b> Det er mulig å klemme inn to voksne bak og to på tofta forut. 
TRANGT OM SALIGHETEN: Det er mulig å klemme inn to voksne bak og to på tofta forut.  Foto: Terje Bjørnsen

Utstyrsmuligheter

Tekniske data

Lengde, m: 4,0
Bredde, m: 1,85
Vekt u/motor, kg: 225
Personer: 5
Motor, hk: 10–40
Pris m/konsoll og 40 hk: Ca. 150 000,-
Pris m/konsoll og 25 hk: Ca. 128 000,-

Det sier seg selv at 400 Steady by Pioner egner seg best for korte turer i beskyttet farvann. Du sitter greit på aktertofta og har fin kontroll med det lille konsollen og vindskjermen foran deg. Det går an å klemme inn to voksne bak og to på tofta forut, men ordentlig plass til fem er nok mest realistisk i versjonen med midttofte.

Pioners gode båtkonfigurator på nett tar deg greit gjennom de ulike utstyrs- og motoralternativene. Rimeligste utgave med 10/15-hester kommer på drøyt 77 000 kroner. En pakkeløsning gir deg et par tusenlapper i avslag på styrekonsoll, vindskjerm og vindskjermbøyle. Med 40 hk er da prisen cirka 150 000 kroner, mens 25 hk ligger på 128 000 kroner. Vil du ha targabøyle med ryggstøtte og puterull, pluss rekker på siden, må du ut med 178 000 kroner for 40 hk, men det virker en smule overflødig for en båt av denne typen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022. Den er oppdatert i juni 2023 med nye priser.

Vi Menn Båt mener

400 Steady by Pioner er et annerledes, men stødig og attraktivt alternativ i småbåtklassen.

Testdata med Yamaha 40 hk

Turtall, o/m | Fart, knop | Forbruk, l/t | Forbruk, l/Nm
1000 | 3,0 | 1,0 | 0,3
1500 | 4,0 | 1,5 | 0,4
2000 | 5,0 | 2,0 | 0,4
4000 | 19,0 | 6,0 | 0,3
4500 | 22,0 | 8,5 | 0,4
5000 | 24,5 | 9,5 | 0,4
5700 | 29,5 | 15,0 | 0,5

<b>FRISKT:</b> Med 40-hester på hekken, logger vi en toppfart på nesten 30 knop. 
FRISKT: Med 40-hester på hekken, logger vi en toppfart på nesten 30 knop.  Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 13/06 2023.

Les også