test: husky r5

Veldig lett å bruke

Ikke alle er født med et båtratt mellom hendene. Da passer den nye Husky R5 perfekt: Den gjør nemlig båtlivet svært enkelt.

PASSE RASK: Med Yamaha F70 går båten over 30 knop og bruker lite drivstoff. (FOTO: Petter Handeland)

PASSE RASK: Med Yamaha F70 går båten over 30 knop og bruker lite drivstoff. (FOTO: Petter Handeland)

Publisert

Finnmaster lanserte sitt nye båtmerke Husky med brask og bram til 2016-sesongen. Ikke mindre enn tre nye båtmodeller med aluminiumsskrog og glassfiberinnredning kom på markedet i fjor. I år har de tre modellene R6, R7 og R8 fått en lillebror i form av Husky R5.

Pluss og minus

Pluss

Praktisk innredning

Lettkjørt

Lavt forbruk

Minus

Støy nær toppfart

Moderat stueplass

I likhet med de tre andre Husky-modellene er også R5 utstyrt med konsoll på hver side og gangvei mellom. Dermed får du en fin kombinasjon av konsollbåt og bowrider, med en beskyttet cockpit og aktivitetsområde forut. Som de øvrige Husky-modellene er konsollene foran fører og copilot korte, det sørger for maksimal dørkplass både forut og akter.

Med en lengde på snaut 5,5 meter – 0,4 meter kortere enn R6-modellen har Husky valgt å holde fordekket relativt rent. Det er en liten benk på babord med sitteplass for en person og litt stueplass under. I baugen er det et fint trinn for ut/innstigning. Forut er det også fire fenderholdere slik at du raskt kan få ryddet dem unna når du forlater brygga.

Tekniske data Husky R5

Lengde: 5,46 m

Bredde : 2,10 m

Dypgang: 0,40 m

Vekt: 535 kg

Motor: 50–70 hk

Drivstoff: 63 l

Personer: 6

CE-kategori: C

Priser: Med Yamaha F60: 284 019,-

Med Yamaha F70: 294 098,-

Yamaha Edition: Havnekalesje, aluminiumdørk: 8 588,-

Akterkalesje: 11 046,-

Garmin echoMAP 52dv med giver: 8 643,-

LETTBRUKT: Med Husky R5 er det enkelt å komme i land på fine steder. (FOTO: Petter Handeland)

LETTBRUKT: Med Husky R5 er det enkelt å komme i land på fine steder. (FOTO: Petter Handeland)

Praktisk prioritering

Vi mener

Det finnes mange båter i denne klassen og det er en utfordring å skille seg ut. Husky klarer det ved å lage et rent og enkelt konsept. R5-modellen kombinerer praktiske egenskaper med en god kvalitetsfølelse.

I cockpit fortsetter det ryddige, praktiske preget. Utformingen av vindskjermene sørger for god vindbeskyttelse rett forfra, men sitteområdet er mer utsatt for vind og sjøsprøyt fra siden fordi sidevinduene er såpass korte.

DET VIKTIGSTE: Sitteplass for fire voksne bak konsollene og gode sportsstoler. (FOTO: Petter Handeland)

DET VIKTIGSTE: Sitteplass for fire voksne bak konsollene og gode sportsstoler. (FOTO: Petter Handeland)

LUNT: Den høye vindskjermen beskytter førerplassen bra.
 (FOTO: Petter Handeland)

LUNT: Den høye vindskjermen beskytter førerplassen bra. (FOTO: Petter Handeland)

I forhold til å være en relativt liten båt, holder Husky R5 god kvalitet når det gjelder seter og førerplass. God støtte i setene, fine fargekombinasjoner og solide fotplater du kan stemme føttene imot når bølgene melder seg. Dashbordet er skreddersydd for to Yamaha motorinstrumenter og en Garmin kombiplotter med 5-tommers skjerm. Inkludert giver til ekkoloddet, koster den drøyt 8 600 kroner. Foran copiloten er det en smart oppdelt oppbevaringsplass og to drikkeholdere.

PRAKTISK: Forut er det gjort plass til fendere og tauverk. 
(FOTO: Petter Handeland)

PRAKTISK: Forut er det gjort plass til fendere og tauverk. (FOTO: Petter Handeland)

Som vanlig i en slik båt har du sofa akter, men i Husky R5 er den ikke trukket helt ut til skrogsidene. I stedet er det en god passasje på hver side av sofaen. For en båt med såpass praktisk konsept er det nok en korrekt vurdering å ofre noen centimeter sittebredde for trygg bevegelsesfrihet fra for til akter.

Snill på edle dråper

TESTDATA: Husky R5

TESTDATA: Husky R5

Husky R5 veier beskjedne 535 kilo og klarer seg derfor med moderat motorstørrelse. Prisforskjellen på båten med Yamaha F60 og F70 er ca. 10 000 kroner. Motorene er teknisk sett identiske, med en liter sylindervolum og fire sylindre i rekke, men du får litt mer turtall ut av F70-modellen og dermed noe høyere toppeffekt og -fart.

Vår testbåt har 70-hesteren på hekken og er en småsprek og morsom kombinasjon. Med fin vektfordeling glir du lett opp i plan. Alene i båten har du ingen markert planingsterskel, og derfor et bredt fartsområde å velge i. Rundt 20 knop er støynivået behagelig og forbruket holder seg i underkant av 0,6 liter per nautisk mil, eller ca. 11 liter i timen. Da sørger den faste tanken på 63 liter for god rekkevidde.

Passerer 30 knop

Vil du litt fortere fram, er ikke Husky R5 fremmed for en marsjfart på rundt 25 knop. Heller ikke da er støynivå eller forbruk av det påtrengende slaget. Vi logger toppfarten til 31 knop, men slik vi er vant med fra Yamahas 70 hk blir lydbildet merkbart mer påtrengende de gangene du henter ut de siste 300–400 omdreiningene på toppen av turtallsskalaen.

AKTERBENK: Den tekniske installasjonen er ryddig, men totalt sett er ikke plassen til å rydde ting unna R5s beste egenskap. 
(FOTO: Petter Handeland)

AKTERBENK: Den tekniske installasjonen er ryddig, men totalt sett er ikke plassen til å rydde ting unna R5s beste egenskap. (FOTO: Petter Handeland)

Det er ikke all verdens bølger å oppdrive på testdagen, men Husky R5 oppfører seg slik vi forventer av en båt i denne størrelsesklassen. Det betyr at den går fint og behagelig i mindre vindsjø og hekkbølger, men at du naturlig nok må redusere farten en del om bølgene blir større og krappere for å unngå ubehagelige slag om bord. Båten er lettkjørt, det er enkelt å få den til å gå pent i vannet ved ulike fartsområder og du blir fort vant til finmanøvrering ut og inn til brygga.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag