Test Uttern C70

Her slipper du å sjekke nedbørkartet før båtturen

Med en styrehyttebåt er du bedre beskyttet mot dårlig vær og kan utvide båtsesongen i begge ender. Vi har testet Uttern C70, en modell med mange fine løsninger.

Pluss ikon
<b>GÅR BRA:</b> Med Mercurys V6-motor på 200 hk, ser vi toppfart på 34 knop. Det er passe.
GÅR BRA: Med Mercurys V6-motor på 200 hk, ser vi toppfart på 34 knop. Det er passe. Foto: Joakim Hermansson
Sist oppdatert

Utternskrogene kommer i en moderne, mørkegrå farge, mens du kan få en lysere beige fargetone om du ønsker en annen stil på båten. Utover åpne konsollbåter, daycruisere og en og annen bowrider, bygger Uttern også den hyggelige styrehyttebåten Uttern C70.

Det er en velutstyrt båt, der ting som dørk i teaklaminat, flagg, putesett, belysning, dusj, toalett og vindusviskere med ferskvannsspyling hører med.

Les også: Test: Uttern S53 - Dette er mye båt for pengene

Lyst innvendig

Det er inn/utgang til styrehytten fra en tredelt skyvedør, med tilstrekkelig stor åpning for behagelig passasje. Innvendig er det ryddige forhold med store vindusflater og en skyvbar takluke som ekstrautstyr. Med hvit innerliner og fine fargekombinasjoner gir det et moderne inntrykk.

På styrbord side er det et lite pentry med vask, ferskvann og Wallas kokeplate (ekstra). Under førerstolen gjemmer det seg et kjøleskap på 51 liter. Sammen med solseng og kalesje på akterdekket, gardiner og fortøyningsutstyr er det en del av utstyrspakken Uttern kaller Premium Edition. Da får du også med Fusion stereo og 7-tommers Simradplotter, og er nok en god startpakke for de fleste.

<b>SKYVEDØR:</b> Passasjen inn og ut av hytta er tilstrekkelig bred, samtidig stenger den ute eksoslukt og støy under kjøring. 
SKYVEDØR: Passasjen inn og ut av hytta er tilstrekkelig bred, samtidig stenger den ute eksoslukt og støy under kjøring.  Foto: Joakim Hermansson

Lun spiseplass

Førerstolen kan dreies rundt mot den lille sittegruppen på babord side. Da blir det mulig for tre personer å innta et måltid der. Med en innleggsplate går det bra for to å overnatte i køya forut.

Plassen under dekk er også fin til å transportere bagasje om regnet siler ned på utsiden. Både skrogvinduer og dekksluken kan åpnes og sørger for god ventilasjon her framme.

Selv om båten ikke er av de største, kan Uttern C70 tilby en god toalettløsning. Det er relativt trangt og ikke full ståhøyde, men det kan man heller ikke forvente i en slik båt.

Fordelen er et ordentlig marinetoalett og vask. Dusjen befinner seg på akterdekket der man grunnet utenbordsmotor har to plattformer på hver side av motoren.

Her kan man dusje, fiske, bade, ta på vannskiene eller noe annet moro.

Ekstrautstyr for ulike bruksområder

<b>UNDER DEKK:</b> Her kan man få plass til to for overnatting. Toalettrom på styrbord. 
UNDER DEKK: Her kan man få plass til to for overnatting. Toalettrom på styrbord.  Foto: Joakim Hermansson

På listen over ekstrautstyr står solseng på akterdekket, eller en biminitopp med kalesjeduker på sidene som beskytter akterdekket på de riktig ufyselige dagene. Det er bra med stuerom, pent ordnet med fin topcoat eller innerliner og gassdemping av lukene.

Området i baugen nås fortrinnsvis på den brede gangveien på styrbord side av hytta, men stødige rustfrie rekker på begge sider av hytta gir trygghet og ekstra bevegelsesmulighet. Vel framme i baugen er det mulig å bestille solputer for to personer, en bra løsning på solfylte dager.

Et lite nebb, eventuelt stige i baugen kunne gjort det enklere å komme til og fra båten, særlig fra svaberg. Men ifølge Brunswick ønsker ikke forhandlerne det – bra for utseendet, men ikke for funksjonaliteten, spør du meg.

<b>KOMPROMISS:</b> Plotter og instrumenter er fint plassert, men rattet blir noe lavt og kommer mellom knærne. 
KOMPROMISS: Plotter og instrumenter er fint plassert, men rattet blir noe lavt og kommer mellom knærne.  Foto: Joakim Hermansson

Problematisk plassering av rattet

Førerplassen er ryddig, men rattet er for lavt plassert. For optimal kjørestilling kunne det gjerne vært plassert noe høyere, eller hatt en funksjon for endring av vinkelen.

Og mens jeg er i gang – det blir liggende vann under dørken langt fram i båten, som ikke kan renne inn i lensepumpen på grunn av skrogforsterkninger.

Når båten er fra Brunswick står det selvsagt Mercury på hekken med effekt fra 150–225 hk, der minstemann er en stor firesylindret motor, mens resten er deilige V6-ere.

Testbåten har 200 hk og gjør en fin jobb; her kommer du raskt i plan og vi ser 34 knop toppfart med 5850 o/m på turtelleren. Ved 4000 o/m går det i marsjfart på 22 knop.

Forbruket ligger henholdsvis på 65 og 28 liter per time, eller 1,9 og 1,3 liter per nautisk mil. Med akterdøren igjen blir det stille i kabinen, og i vannet oppfører båten seg slik man forventer.

<b>MANGE MULIGHETER:</b> Uttern C70 er bra utstyrt i basisversjon, men du kan velge mellom mange utstyrsmuligheter i tilbehørslisten. 
MANGE MULIGHETER: Uttern C70 er bra utstyrt i basisversjon, men du kan velge mellom mange utstyrsmuligheter i tilbehørslisten.  Foto: Joakim Hermansson

Vi Menn Båt mener:

Utterns styrehyttebåt forvalter sin skandinaviske arv på en bra måte, på tross av at den nå produseres på langt sørligere breddegrader. Den har bra standardutstyr og oppfører seg pent under prøvekjøringen, men vi sitter uansett igjen med noen spørsmålstegn i testprotokollen. Noen små detaljer kunne vært bedre løst, og du bør prøve om du sitter godt på førerplass før du bestemmer deg for denne modellen.

Tekniske data: Uttern C70

Lengde, m: 7,37
Bredde, m: 2,5
Dypgang, m: 0,48
Vekt u/motor, kg: 1642
Motor: Mercury 150/200/225 hk
Drivstoff, l: 200
Vann, l: 45
Lasteevne, kg: 845
Personer: 8
CE-kategori: C8
Pris: Ca. 800 000 med 200 hk

Testdata

Last: 2 personer
Motor: Mercury 200 hk
Toppfart: 34 knop, 65 l/t
Marsjfart: 22 knop, 28 l/t

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2023, og sist oppdatert 07/09 2023.

Les også