Test: AMT 190 R

Her overrasker den finske konsollbåten

Smart gjenbruk og en klok innredningsløsning gir AMT-modellen noen viktige fortrinn.

Pluss ikon
<b>RETRO:</b> Den slanke styrekonsollen tar minimalt med plass og gir klassisk utseende. 
RETRO: Den slanke styrekonsollen tar minimalt med plass og gir klassisk utseende.  Foto: Annina Nygard
Sist oppdatert

Finske AMT har fornyet båtprogrammet sitt, modell for modell. Og siden verftet de siste par årene har merket en økning i etterspørselen etter konsollbåter, besluttet de at en skjærgårdsjeep i 5,5-meters klassen var et riktig valg.

AMT 190 R var en av de viktigste nyhetene fra AMT i 2019. Riktignok hadde ikke finnene startet helt på bunnen, men tok fatt i skroget fra bowrideren AMT 190 BR.

I løpet av tre år på markedet har den gjort sine saker bra og ikke minst fått honnør for gode sjøegenskaper.

<b>PÅ PLASS:</b> Fenderholdere på begge sider akter.
PÅ PLASS: Fenderholdere på begge sider akter. Foto: AMT

Morsom å kjøre

Og vi kan ikke finne noen ulemper ved å gjenbruke et godt skrog. Det er blitt en vanlig trend blant båter i denne klassen der du kan finne tre-fire ulike innredningsløsninger basert på samme skrogkonstruksjon.

I småsnill sommersjø er det i alle fall ingen unoter å spore i oppførselen. Vi henter frem gammel jollebølle-mentalitet og leker i hekksjøen etter større båter, noe som lokker frem kjørevillighet og sportslighet, samt smilet om munnen.

AMT 190 R er beregnet for motorer på 80–115 hk. På vårt testeksemplar sitter en 100-hesters Honda med fire sylindre og volum på 1,5-liter. Det sørger for gode fartsressurser og toppfart i overkant av 36 knop med to personer om bord.

<b>DØRKPLASS:</b> Slank konsoll gir god sitte- og dørkplass forut.
DØRKPLASS: Slank konsoll gir god sitte- og dørkplass forut. Foto: AMT

Velger du stålpropell i stedet for aluminium kan du legge på en drøy knop. Båten er trimvillig og trimmer du motoren ut, svarer skroget med det samme og går lett i sjøen med liten våtflate.

Mest stillegående og drivstoffsnill er denne båt/motorpakken i rundt 20 knop, men har fartsressurser nok til at 25–30 knop også fungerer fint når du vil raskere frem.

<b>STUEROM:</b> Plass til nødvendig­heter under lukene på begge sider akter. 
STUEROM: Plass til nødvendig­heter under lukene på begge sider akter.  Foto: AMT

I disse fartsområdene varierer forbruket mellom 0,6-0,8 liter per nautisk mil, eller fra cirka 12 til 23 liter i timen. Med en fast tank på 100 liter behøver du altså ikke å lete etter en marina med drivstoffpåfylling altfor ofte.

Gir ekstra plass

Et annet smart trekk er utformingen av styrekonsollen. De siste årene har disse av ulike årsaker tatt mer plass om bord. I AMT 190 R er vi tilbake i lett retrostil, med et ganske bredt men relativt grunt konsoll. Fordelen er at de to i pilotstolene bak konsollen fortsatt har god ly for fartsvinden, og at du sparer masse verdifull dørkplass.

<b>DET NØDVENDIGSTE:</b> Det slanke konsollen gir ikke mye plass, men holder til en det du trenger i en båt som dette. 
DET NØDVENDIGSTE: Det slanke konsollen gir ikke mye plass, men holder til en det du trenger i en båt som dette.  Foto: AMT

Dermed er det ganske gode plassforhold i AMT 190 R når du tenker på at båten er 5,6 meter lang og 2,24 meter bred. Særlig merkes det forut med to sittebenker på hver side og overraskende god dørkplass.

Noen vil kanskje savne en sittepute foran konsollen, men til gjengjeld er det desto bedre bak. Plassen bak førersetene er god, noe som gir enkel passasje og god sittekomfort for voksne på aktersofaen.

<b>FLERE FUNKSJONER:</b> Kartplotteren overtar stadig flere funksjoner og reduserer behovet for vanlige instrumenter. 
FLERE FUNKSJONER: Kartplotteren overtar stadig flere funksjoner og reduserer behovet for vanlige instrumenter.  Foto: AMT

Detaljene

Det er også bra med praktiske detaljer om bord i AMT 190 R. Trinn fra dørken forut og opp i baugen, egne fenderholdere i skrogsiden og gode stuerom med ståflate på hver side av motoren.

Selve førerplassen er enkel, men du har alt du trenger innen rekkevidde. Raymarine-plotteren med 9-tommers skjerm har det meste av den informasjonen du trenger, i tillegg er det turteller og tankmåler.

<b>FOR TRE:</b> Sittekomforten i aktersofaen er godkjent. 
FOR TRE: Sittekomforten i aktersofaen er godkjent.  Foto: AMT

Med Hondas 100 hk koster båten 304 000 kroner, men siden merprisen for 115 hk bare er 5 000 kroner, hadde vi gått for den. Da er toppfarten rundt 40 knop og AMT 190 R sannsynligvis enda et knepp morsommere å kjøre.

<b>TETT PÅ:</b> De to sportsstolene er plassert tett for å komme i ly av vindskjermen. 
TETT PÅ: De to sportsstolene er plassert tett for å komme i ly av vindskjermen.  Foto: AMT

Vi Menn Båt mener:

Det er mye fornuft i konseptet til AMT 190 R og da tenker man automatisk at det også er litt kjedelig. Men her overrasker den finske konsollbåten med gode sjøegenskaper og fin fartsfølelse, uten at motoren behøver å være altfor svær.

Tekniske data

AMT 190 R

Lengde, m: 5,6

Bredde, m: 2,26

Vekt tom, kg: 650

Drivstoff, l: 100

Personer: 7

Anbefalt motor: 80–115

Pris med 100 hk: Rundt 400 00 kroner

Testdata

AMT 190 R

Turtall, Fart, Forbruk, Forbruk, o/m knop l/t l/Nm

1000 3 2 0,5

2000 6 5 0,8

3500 18 10 0,5

4000 22 15 0,7

4500 26 20 0,8

5000 29 23 0,8

5500 32 29 0,9

6200 36 38 1,0

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bat nr 02 2019

Denne saken ble første gang publisert 01/06 2023, og sist oppdatert 15/06 2023.

Les også