Test: Nordkapp Airborne 6.3

Gjør RIB til en triveligere båttype

Nordkapps nyeste og minste RIB-modell opptrer større enn den er.

Pluss ikon
<b>DEILIG ER FJORDEN:</b> Nordkapp Airborne 6 passer godt både til båt­hygge og frisk kjøring.
DEILIG ER FJORDEN: Nordkapp Airborne 6 passer godt både til båt­hygge og frisk kjøring. Foto: Produsenten
Sist oppdatert

For tredje året på rad slipper Nordkapp en ny RIB-modell. Med 2023-nyheten Airborne 6.3 har den norske prestisjeprodusenten nå en familie på RIB-modeller, der Airborne 8 troner på toppen og Airborne 7 ligger midt imellom.

Nordkapp-designer Espen Thorup har fått sving på linjene i Airborne-serien, og innstegsmodellen har alle de grunnleggende trekkene fra de større variantene. Det sørger for et sportslig og linjelekkert utseende.

<b>BRA FØRERPLASS:</b> Selv om konsollen er kompakt sitter du godt med fin styreposisjon. 
BRA FØRERPLASS: Selv om konsollen er kompakt sitter du godt med fin styreposisjon.  Foto: Produsenten

Enda viktigere er det at Airborne 6.3 har mange av de praktiske og funksjonelle løsningene fra de større modellene. Det betyr at RIB-en har mer preg av skjærgårdsjeep i interiøret enn mange av RIB-konkurrentene.

Kanskje ikke det de knallharde RIB-entusiastene ønsker seg, som helst vil ha minimalt med værbeskyttelse og sittekomfort. Men for båtbrukere flest har Nordkapp Airborne 6 egenskaper som kan gjøre det enklere å ta steget fra en tradisjonell glassfiberbåt og over i RIB-ens verden.

Det handler om den totale komfort­opplevelsen om bord, et område der Airborne 6.3 stiller overraskende sterkt. Riktignok har den ikke samme forutsetninger som de større modellene med sine mindre yttermål, men det som finnes av plass er godt utnyttet.

Bak den slanke konsollen er det to gode sportsstoler, og du kan lett justere deg passe tett på rattet og stemme bena mot den solide fotplaten. Da beskytter vindskjermen bedre enn det ser ut til og du sitter stødig som fjell i bølgene. Vippeputer gir deg høyere sitteposisjon under rolige forhold, og støtter opp om du vil stå mens du kjører.

<b>KOMFORT:</b> Ekstra pute forut gir fin sollounge forut.
KOMFORT: Ekstra pute forut gir fin sollounge forut. Foto: Produsenten

God plass

Konsollen er trukket ut mot styrbord. Det sørger for en tilstrekkelig bred passasje mellom for og akter på babord side av konsollen.

I akterdelen finner du i tillegg til sportsstolene en god aktersofa, der sideputene kan vippes til side slik at det er enkelt å komme seg ut på en relativt rommelig badeplattform. Her er det også praktiske stuerom til tauverk, og i akterbenken er det fenderrom på hver side og et rom under i midten.

Baugen har integrert sofa i forkant av konsollen, der mellomrommet mellom den og baugtofta kan fylles ut med en ekstra pute. Det sørger for en fin plass for sol­-entusiastene om bord. Et lite dekk helt forut gir bra feste for kryssholt og gjør det lettere å komme ut og inn av båten. Plass til fortøyningstau er det også.

<b>RIB-HYGGE:</b> Vendbare sportsstoler gir fine sitte­plasser mot aktersofaen. 
RIB-HYGGE: Vendbare sportsstoler gir fine sitte­plasser mot aktersofaen.  Foto: Produsenten

Vel og bra, tenker du kanskje, men ser fortsatt ikke helt poenget med å melde overgang til RIB-laget. Vel, i så fall kan jeg anbefale sørlig liten kuling i fjorden mellom Koster og Strømstad en frisk novemberdag.

TESTDATA:

Nordkapp Airborne 6.3 med 150 hk

Turtall, o/m | Fart, knop
1000 | 4,0
1500 | 5,5
2000 | 6,5
3000 | 20,0
3500 | 26,5
4000 | 32,5
4500 | 36,5
5000 | 41,5
5200 | 43,0

«Punching above his weight» er et gammelt uttrykk fra boksing, der man tar opp kampen med noen fra en vektklasse som ligger over ens egen. Nettopp det gjør Airborne 6.3 i de hissige krappsjøene, og tar en enkel seier på teknisk knockout i første runde. Enten det går mot, med eller på tvers av bølgene er det ikke noe som minner om «lillebror» i måten Airborne 6.3 oppfører seg.

Det er enkelt å finne en passe hastighet uansett hvilken vei du tar sjøen, og et blikk på knopmåleren gir alltid den overraskende effekten at det går fortere enn du tror. Det kommer en og annen skyllebøtte over konsollen i sidevind, men noe annet hadde vi heller ikke regnet med under slike forhold.

Friske fraspark

Vår testbåt er utstyrt med den største motoren, Mercurys store treliters rekkefirer med 150 hester. Det gir en toppfart på 43 knop mellom kulingbygene, og da kjennes båten akkurat passe livlig.

Som store firere flest blir også Mercury-motoren anstrengt på høye turtall, men går fint ved rolig kjøring og har et behagelig støybilde rundt 3000–4000 o/m. Da ligger farten fra 20 til 33 knop og dekker det meste av marsjfartbehovet.

<b>MORSOM:</b> Med 150-hester kjennes båten livlig, og toppfart på 43 knop er akkurat passe. 
MORSOM: Med 150-hester kjennes båten livlig, og toppfart på 43 knop er akkurat passe.  Foto: Produsenten

Vindforholdene gjorde det umulig med støymålinger, og forbruksmåleren var ikke koblet opp i testbåten. Fra andre tester vet vi at motoren holder godt mål på disse områdene. Vil man ha en noe roligere opp­levelse for yngre eller mindre erfarne båtførere, sier Nordkapp at båten også vil fungere bra med 115-hester.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2023.

VI MENN BÅT MENER:

Vi har lite å utsette på måten Nordkapp skrider til verket når de har bygget opp sin Airborne-serie av RIB-modeller. Her kombineres det beste av to verdener – konsollbåtens komfort med RIB-ens kjøreegenskaper.

Det er mange om beinet i denne klassen av RIB-modeller, men det taler til Nordkapps fordel at de har klart å overføre noe av særpreget fra merkets glassfibermodeller. En ting er at Nordkappeiere som vil ha RIB kjenner seg igjen, i tillegg er verftet gode på fører- og sitteplasser. Det gjelder ikke noen av de mer spartansk innredete RIB-konkurrentene. 

TEKNISKE DATA:

Nordkapp Airborne 6.3

Lengde, m:  6,25
Bredde, m:  2,5
Drivstoff, l:  120
Personer:  8
Anbefalt motor:  115–150 hester
Pris 115 hk, fra: 635 000,-
Pris 150 hk, fra: 658 000,-

Denne saken ble første gang publisert 14/02 2024, og sist oppdatert 15/02 2024.

Les også