Klassiker: Nimbus 29 Nova

Forfinet favoritt

Den legendariske kappseileren og designeren Pelle Pettersson er ikke bare mannen bak en rekke vellykkede seilbåter. Han har også tegnet flere motorbåter. Blant annet denne klassikeren fra Nimbus. 

Pluss ikon
<b>FORFINET:</b> Axel von Essens Nimbus 29 Nova fra 2001 er bare blitt bedre med årene.
FORFINET: Axel von Essens Nimbus 29 Nova fra 2001 er bare blitt bedre med årene. Foto: Joakim Hermansson
Publisert

En av storselgerne som er signert Petterson er Nimbus 29 Nova, som deler skrog med Maxi 880 DC.

Maxis daycruiser ble imidlertid bare produsert i et par år, i 1989 og 1990. Deretter fikk skroget nytt liv med Nimbus 29 Nova, som ble produsert fra 1998 til 2005. Nimbusen har derimot ikke DC-innredning. Nova er en walkaround, med forholdsvis brede gangpassasjer på begge sider av det lille styrehuset.

<b>POPULÆR:</b> Nova-serien var en suksess i Norge og de finnes mange bruktbåter å få tak i.
POPULÆR: Nova-serien var en suksess i Norge og de finnes mange bruktbåter å få tak i. Foto: Joakim Hermansson

Jaktet Nimbus 300 R

Det var ikke planen at det skulle bli en Nimbus 29 Nova da Axel von Essen, som er fra Särö nord i Halland i Sverige, skulle kjøpe båt. Tidligere hadde han og kona Marie hatt en Coronet 21, en Ockelbo 21 DC, en Windy 37 og en Windy 9800. I 2017 solgte paret sin daværende båt, en Nimbus 30 S, og de startet jakten på en ny.

– Vi syntes at 30 S var for bred i baugen til å ha tilstrekkelig gode sjøegenskaper. Den hadde også for korte senger. Men vi likte utepentryet, oppsummerer Axel.

Han forteller at de raskt begynte å se etter den nyere Nimbus 300 R.

En slik båt fant de aldri. I stedet tok de med seg tommestokken og målte sengene i en Nimbus 29 Nova. De målte henholdsvis 2,0 og 2,2 meter, og da var saken klar.

– Vi kjøpte en 2001-modell som hadde hatt to eiere. Den siste eieren hadde hatt båten i 15 år. Han hadde tatt godt vare på båten. Motoren var en godt vedlikeholdt Volvo Penta KAD 44 som hadde gått 1100 timer, forteller Axel.

Siden den gang har paret plusset på ytterligere et hundretall gangtimer.

<b>OVERRASKENDE:</b> Kabinen er ikke overdrevent stor, men likevel lys og overraskende luftig. Takhøyden er god. Sengelengden tilfredsstiller eierne, med 2,0 og 2,2 meter.
OVERRASKENDE: Kabinen er ikke overdrevent stor, men likevel lys og overraskende luftig. Takhøyden er god. Sengelengden tilfredsstiller eierne, med 2,0 og 2,2 meter. Foto: Joakim Hermansson

Nimbus 29 Nova

Lengde: 9,1 meter
Bredde: 2,9 meter
Dypgang: 0,9 meter
Vanntank: 130 liter
Drivstofftank: 300 liter
Motor: VP KAD 44 260 hestekrefter
Soveplasser: 2
Vekt: 3000 kg
Konstruktør: Pelle Petterson
Produsent: Nimbus Boats, Lugnås
Produksjonsår: 1998–2005
Pris som brukt: Ca. 500 –700 000

Holder med 260 hk

Med en litt forhøyet motorluke er dette en båt som kan romme dobbeltinstallasjoner med store V6- eller V8-motorer. Axel synes imidlertid at det holder med én KAD 44 med 260 hestekrefter. Dessuten er den mer økonomisk både å kjøre og vedlikeholde. Det rommelige motorrommet er med på å gjøre det lett å drive service­arbeid.

– Det er fint å slippe å henge etter én arm når en skal bytte filter, lufte drivstoffsystemet eller sjekke startmotoren, mener Axel.

Paret har et oppvarmet båthus ved villaen sin, og det gjør at vedlikeholdsarbeidet om vinteren er mye triveligere. Axel har brukt tiden utenom sesongen til å forbedre båten. Septiktank med forbedret tømming, helt nytt pantry og en egendesignet akterbenk i rustfritt stål og teak er bare noen av prosjektene han har gjennomført.

<b>IKEA-DELER:</b> Stammen til den nye pentrymodulen består av IKEA-deler som var blitt til overs. Selvbygget er høyere og har mer lagringsplass enn den gamle. På toppen er det to gassbluss og oppvaskkum.
IKEA-DELER: Stammen til den nye pentrymodulen består av IKEA-deler som var blitt til overs. Selvbygget er høyere og har mer lagringsplass enn den gamle. På toppen er det to gassbluss og oppvaskkum. Foto: Joakim Hermansson
<b>UTVIDET:</b> Axel von Essen står selv bak utvidelsen av førerplassen, der det ble gjort plass for en 12-tommersskjerm fra Hummingbird. Den opprinnelige skjermen står fortsatt montert under.
UTVIDET: Axel von Essen står selv bak utvidelsen av førerplassen, der det ble gjort plass for en 12-tommersskjerm fra Hummingbird. Den opprinnelige skjermen står fortsatt montert under. Foto: Joakim Hermansson

Perfekt for to

Kompakt under dekk, men med to gode senger for voksne mennesker og et lite toalett som fyller sin funksjon. Den nye pentry-modellen til Alex von Essen ser alt annet enn hjemmesnekret ut.

Nimbus 29 Nova er en båt på drøyt ni meter, men oppdraget til konstruktør Pelle Pettersson handlet ikke om å få plass til så mange senger som mulig. I stedet ble båten en komfortabel og allsidig dagsturbåt som mest av alt passet til kortere ferier. Nede i kabinen er det med andre ord ikke så altfor stort, men likevel lyst og forbausende luftig. Takhøyden er god.

Heller ikke toalettet, som er plassert mellom førerplassen og sengen til babord, er stort, men likevel stort nok til å fungere til det skal. Toalettet er én av tingene som bare er blitt bedre med årene. Alex von Essen har installert et nytt porselenstoalett som er koblet til en septiktank med enkel tømming. Septiktanken er av den smarte typen, som sender signaler om fyllingsgrad opp til førerplassen. Blått er bra, rødt varsler om en jobb som må gjøres.

– Det er så lett å glemme når tanken må tømmes. Med en påminnelse her oppe går det ikke like fort i glemmeboka, sier von Essen.

Ved nedgangen til kabinen har von Essen montert to lysdioder. Her betyr blått at landstrømmen er tilkoblet, mens rødt markerer at propansystemet er i drift. Jo, du leste riktig. I denne båten er det propan­system i stedet for det originale spritkjøkkenet. Kona Marie fikk nemlig vondt i ryggen allerede den første dagen hun lagde mat i parets nye båt. Årsaken var at pantryet var litt for lavt for henne. Vinteren etter rev Alex ut hele originalmodulen. Deretter tok han frem stikksagen og satte modulen inn i et IKEA-skap som var blitt til overs da parets sønn flyttet hjemmefra. Skapet ble tilpasset og bygd om til en helt ny pentrymodul med holdbar og pen høyglanset overflate. Modulen fikk i tillegg en praktisk benkeplate i mørkegrått og rustfrie gassbluss fra Dometics med integrert oppvaskkum. Marie slipper smerter når hun lager mat, og det er blitt mer stueplass i pantryet.

– Det var litt jobb med å få det hele perfekt montert, men nå har vi antagelig verdens eneste Nimbus med kjøkken fra IKEA, sier Alex. Han viser oss at dører og skuffer kan stenges med ettermonterte beslag for båtskap.

Nimbus 29 Nova er i utgangspunktet en båt der plassen er ganske godt utnyttet, med stueplass i de fleste kroker og kirker. I trappen ned til kabinen oppbevarer Maria og Axel krydder og sauser til matlaging. Her står det kjølig, samtidig som det er lett å nå det fra pantryet. En del av den tiloversblevne benkeplaten fra det originale pantryet fikk forresten et nytt bruksområde. Nå gjør det jobben som ekstra nattbordshylle for den ene sengen. Tvers overfor nedgangen har Alex plassert de fire batteriene som totalt er på 320 amperetimer. Her finner vi også ladere, sikringer og brytere.

<b>SELVGJORT:</b> Akterdekket er stort og flatt, med benken Axel von Essen selv har bygd i stedet for de løse originalstolene.
SELVGJORT: Akterdekket er stort og flatt, med benken Axel von Essen selv har bygd i stedet for de løse originalstolene. Foto: Joakim Hermansson

En allsidig bruksbåt

Walkaround-løsningen er et kjennetegn for Nimbus Nova-modellene. 29-foteren følger malen.

Allerede da jeg griper tak i de kraftige, rustfrie pulpit-rekkene og klatrer om bord i Nimbus 29 Nova, får jeg en følelse av at båten er solid og pålitelig. Baugen har et «nebb» som gjør det enklere å gå om bord i naturhavner. Rekkverket rikker ikke på seg, og det er komfortabelt utformet slik at en kan dra seg opp fra skjæret under.

Historikken er viktig

- Båtene fra Nimbus er generelt kjent for god byggekvalitet og veldimensjonerte materialer, sier takstmann Bengt Arvidsson om Nimbus 29 Nova: Det gjelder både skrog og dekk, rustfrie deler samt møblene. Vedlikeholdet og dermed historikken er viktig for alle båter. Et par tiår med under middels godt vedlikeholdsarbeid vil sette sine spor, også på båter fra Nimbus.

Nimbus 29 Nova går veldig fint i sjøen, med en stabil og god konstruksjon som ble produsert frem til 2005. Hydraulisk styring gjør den lettkjørt. I mine journaler har jeg notert økte fuktverdier ved drevet på akterspeilet. Dette kan komme av at beslagene ikke er blitt festet ordentlig tett da båten ble bygd. Uansett er ikke dette et vanlig problem på denne modellen. Tynne sprekker rundt innfestingen av de rustfrie rekkene har jeg også sett. På alle båter er skroggjennomføringer og kraner svake punkt som må vedlikeholdes.

Jeg har støtt på økte fuktverdier på fordekket og akterdekket samt i motorluken. Trolig kommer det av at teakdekket er skrudd på og har begynt å lekke ved festepunktene. Følg med på teaken, for den kan være løs ytterst mot rammen. Da er det fare for vanninntrenging og frostsprenging. Du kan se det ved at smuss og vann som har trengt inn, skvetter ut når du trykker på teaken. Korrosjon på kranen for drenering av akterdekket, mugg i kabinen, dårlige batterier, brytere som må smøres og ødelagte timetellere er andre mangler jeg har notert.

Vel om bord er dekket kledd med den originale teaken, som har eldes med verdighet de to siste tiårene. Dekket er hevet en tanke for å øke plassen i kabinen under. Likevel opplever jeg dekket som trygt, takket være høyt fribord og kraftige, rustfrie rekkverk. Det samme gjelder de brede gangpassasjene på begge sider av båten.

– Det er en stor fordel å kunne bevege seg rundt på båten uten å uroe seg, sier Axel von Essen.

Foran båtføreren er det en vindskjerm av ripesikkert og herdet glass. Førerplassen er utvidet av dagens eier for å gi plass til et spesialtilpasset påbygg lagd for den ekstra tolvtommersplotteren fra Hummingbird. Den originale plotteren fra Raymarine står fortsatt montert et stykke lenger nede. Instrumentpanelet er i Nimbus' tidstypiske og karakteristiske orrottreverk.

<b>OVERDIMENSJONERT:</b> Motorrommet er dimensjonert for to motorer, men her er det bare én. Dermed er det god plass til både batterier og varmt­vanns­bereder.
OVERDIMENSJONERT: Motorrommet er dimensjonert for to motorer, men her er det bare én. Dermed er det god plass til både batterier og varmt­vanns­bereder. Foto: Joakim Hermansson

Både tidligere eiere og Axel von Essen har vært flinke til å bruke et spesialsydd overtrekk. Derfor er både instrumenter og tekstiler i svært god stand, nærmest uskadet av UV-stråler. Under passasjerens sittepute, som kan løftes opp, finner vi et kjøleskap. I tillegg har de nå bygget inn en fryser i et stuerom under dørken. Da slipper man jo å dra inn til butikkene langs kysten så ofte. Akterdekket er stort og flatt. Her er det plass til et halvt dusin krabbeteiner, flere par vannski, eierparets to ståpadlebrett eller til og med en hel optimistjolle. I originalutførelse var det løse teakstoler som sørget for ekstra sitteplasser. Her er det i stedet Axel von Essens egendesignede benk av teak og rustfritt stål.

Under dekksluken er motorrommet dimensjonert for dobbeltinstallasjon. Ettersom det bare står én Volvo Penta KAD 44 her, er det mye plass til overs. Plassen er brukt til å plassere batterier, varmtvannsbereder, støvsuger og verktøykasse.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2022

Denne saken ble første gang publisert 29/06 2023.

Les også