Test Hydrolift C-31R, 2004

Fjordens førstemann

I løpet av et par-tre sekunder er båten oppe i plan og nesten ute av vannet. Hva skal man vel med vinger?

Pluss ikon
Hydrolift C31-R
Hydrolift C31-R
Sist oppdatert

Bang! Et smell like høyt som en king-size kinaputt gir gjenklang i sjøbuene i Lyngør. Deretter lyder et kraftig brøl fra 740 hester. Jeg skvetter til og flirer bredt. Det er tid for en flytur i Hydrolifts nye C-31R.

Majestetisk

"Fly without wings", Hydrolifts ambisiøse slagord, er blitt sitert og til tider harselert med. Men med sitt nye, nesten ti meter lange slagskip gjenerobrer Hydrolift nok en gang tittelen som skjærgårdens desiderte versting.

Å skli gjennom vannet i en cockpit preget av sølvfarget skinn og blankpolert krom, akkompagnert av knatringen fra en MerCruiser HP 500, er en ganske majestetisk følelse. Her er detaljer nok til å la seg fascinere i flere timer: Tøffe bord som kan foldes ut, diger flatskjerm på dashbordet og en kabin med designertoalett. Men jeg er ikke her for interiørdetaljenes del.

Idet jeg gir gass begynner motoren øyeblikkelig å knatre og hvese, og før jeg får sukk for meg, gjør vi 35 knop. De brutale step'ene gjør tydeligvis jobben sin og sørger for at lufta presses under skroget. Med det såkalte sandwichskroget og en nyutviklet karbonstruktur skal båten tåle røff sjø og høye hastigheter.

Bare 63?

Men flyvilligheten til tross - den verste turbulensen i bølgene utenfor sørlandskysten uteblir. Der mange båter med steppet skrog sladder litt, svinger C-31R kontrollert. Den gjør heller ingen antydning til å hekte i vannet, og den retter seg opp på et blunk. Enhver mellomlanding er også behagelig, selv med sjøen inn bakfra.

Styreevnen gjør meg modigere, og jeg gir fullt pådrag. Lyden fra vind og bølger kniver med motoren om å overdøve hverandre. Da jeg så vidt drister meg til å slippe bølgene med øynene ett sekund, ser jeg tallet 63 lyse mot meg.

- Ikke mer, spør Aslak Olseth fra Hydrolift skuffet da jeg kommer tilbake til brygga.

- Med to tommer større propell og bedre lufttilførsel når vi garantert 71 knop.

Tekniske data

  • Lengde: 9,70 meter
  • Bredde: 2,50 meter
  • Motor: Mercury EFI 500, cirka 740 hk
  • Maks. hastighet: Ca. 70 knop
  • Antall personer: 8
  • Pris: 2,2 millioner (2004)

Konklusjon

Med sin nye C-31R gjenerobrer Hydrolift tittelen som skjærgårdens versting. Det er både bråkete og brutalt, men C-31R svinger kontrollert og landingene mellom flyturene er relativt behagelige.

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også