Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd

Fjord 40 er et nytenkende og spennende konsept som det har krevd baller å frembringe.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Modig, utradisjonell design

- Hard i krapp sjø

Konsept

Fjord 40 Cruiser kan virke unik i designen, men er like fullt en del av tidsånden innen moderne båtdesign. Med sin langsmale og rette baug har båten klare likhetstrekk med den som garantert har vært inspirasjonskilden, nemlig middelhavscruiseren Wally Tender.

Teknisk sett har skroget store likheter med de største Hanse-seilbåtene, noe som virker logisk i og med at tyskerne sitter som eiere: Her syltes glassfibermattene i epoksy istedenfor polyester, noe som gir fordeler som lettere vekt og mer kompakte skrog. Plastpest og liknende kan du dermed bare glemme. Ulempen er den noe stivere prisen.

Sjøegenskaper: 4

Nærmest som en halvplaner blir Fjord 40 Cruiser sittende litt på hekken, og trives ikke optimalt før vi passerer 30 knop, da den ikke kjennes baktung lenger, men i stedet behagelig lett og forutsigbar bak rattet. Et bredt og bærende akterskip gjør sitt til at vi cruiser uanfektet i de rolige omgivelsene.

Spesielt båtens skarpe og dype forskip har vært et diskusjonsemne. For vil ikke de rette linjene bety mye sjø over dekk i litt større bølger?

De rådende testforholdene lot denne hypotesen ligge uavklart, men småkrapp motsjø ga oss likevel en indikasjon på at skroget i Fjord 40 Cruiser ikke byr på noe nytt hva gjelder myk gange i sjøen. Småharde slag midtskips skaper litt liv i overbygget og akterdørene, men i sin helhet virker konstruksjonen solid.

Førerplass: 4

To komfortable førerstoler og brukbar førerergonomi lover bra, mens stående kjøring blir vanskelig for de lengste blant oss. Dashbordet er uansett oversiktlig og det er bra med plass for papirkart. Utsikten er også bedre enn forventet med tanke på de brede hjørnestolpene i overbygget.

Uteplass: 4

Fjord 40 Cruiser er en båt for norske forhold, selv om også denne har et mer alternativt preg enn konkurrentene. I motsetning til de buede linjene, som har vært trenden de siste årene, har Cruiser en kantet og fremtredende "look".

Inneplass: 4

En atmosfære av eksklusivitet råder om bord i Fjord 40 Cruiser: Salongen over ett plan er lekker og lys, mye takket være store vindusflater både i tak og i sidene på overbygget.

Inne finner man et rendyrket penthousemiljø. En kombinasjon av teak og mahogni, store åpne flater og et kantet, minimalistisk interiør fjerner nesten alle maritime spor. En smule sterilt vil nok mange mene, og heller ikke spesielt miljøtenkende, men finishen er flott.

Under dekk følges det opp i samme stil, men her trives vi bedre. Det smale baugpartiet gir ikke 40-fotsvolumet vi er vant med, men plassen er likevel godt utnyttet både i gjestelugaren mot styrbord og i den stilrene, lyse kapteinslugaren.

Motor: 5

Med to IPS 500-maskiner under akterdekk og EVC joystickstyring på dashbordet, er det lekende lett å føre Fjord 40 Cruiser ut fra havna. Du trenger ikke fenderne ute på denne farkosten, for å si det slik. 700 hk gir utmerket akselerasjon, og vi er raskt oppe i plan uten å registrere noen planingsterskel.

Fart og støy: 4

Ved en fin toppfart på 37,5 knop måles støyen til 83,5 dBA (3500 o/min) - et greit resultat, men heller ikke mer. Langt viktigere er støynivået rundt cruisingfart (30 knop ved 2900 o/min), som her måles til 77,5 dBA. Da kan alle ha det behagelig om bord. Og slik vil man også ha det i sin Fjord 40 Cruiser.

Økonomi: 3

Med alt nødvendig utstyr om bord er ikke dette noen billig sak, men du vil nok alltid finne en kjøper for noe så spesielt som dette.

Design og byggemetode er nytenkende, i hvert fall med tanke på serieproduksjon, og båtene synes å holde mål både konstruksjons- og finishmessig. Vi har mer tro på Fjord 40 Cruiser enn Fjord 40 Open her til lands, for den er mer tilpasset norske forhold.

Motor: IPS 500 Volvo Penta. Fjord Boats AS: www.fjordboats.com

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Design og byggemetode er nytenkende, i hvert fall med tanke på serieproduksjon, og båtene synes å holde mål både konstruksjons- og finishmessig.

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Fjord
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning