Fipa Group AB 145

Italiensk for viderekomne

Italiensk design er uovertruffen hva sportsbiler angår. Det samme gjelder yachter. Se bare på Fipa Groups fabelaktige AB 145.

Sist oppdatert

At italienere konstruerer ting som kan få kvinner til å dåne og menn til å drepe og hvem som helst til å gjemme unna penger i Panama, er ikke noe nytt. Fipa Group/AB Yachts AB 145 er intet unntak!

Bare modellnavnet er gudsjammerlig kjedelig. Italiensk er verdens mest sexy språk. Kunne den for eksempel ikke hett La Regina del Mare – sjøens dronning? Eller noe sånt?

Båter og yachter har for øvrig ikke bare modellnavn, men også døpenavn. Og yachten som er avbildet i denne artikkelen er døpt – hold dere fast – "Fast & Furious".

Kanskje ikke et spesielt vellykket filmrelatert navn på et skip der luksus, komfort, underholdning og avslapning er de viktigste kjennemerkene?

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

HØY KLASSE: Yachter som dette kjøpes ofte inn av storkonsern som bruker dem til kunde­pleie, og leies også gjerne ut. Ved langbordet er det spiseplass til ti personer.
HØY KLASSE: Yachter som dette kjøpes ofte inn av storkonsern som bruker dem til kunde­pleie, og leies også gjerne ut. Ved langbordet er det spiseplass til ti personer. Foto: Fipa Group

44,5 meter flytende luksus

Den som er så griseheldig å bli ønsket velkommen ombord i yachten som byr på 44,5 meter flytende luksus og komfort, romslige flater og minimalistisk design og interiør, vil bli tildelt en av de fire gjestelugarene under hoveddekket. Tre av dem er betegnet VIP-lugarer, for øvrig med dobbeltsenger, og én har to enkeltsenger. Alle har egne flotte baderom, og sammen deler gjestene et moderne trimrom.

Fipa Group

Italienske Fipa Group holder til i byene Massa, Massarosa og Viareggio i provinsen Lucca i regionen Toscana, nordvest i Italia. Byene ligger ved Tyrrenhavet (del av Middelhavet), og har i mange år vært verdenskjent for sin skipsbyggerindustri. På 70-tallet bygget selskapet båter i glassfiber, og har i årene etterpå foretatt en rekke strategiske oppkjøp for å styrke sin posisjon som produsent av luksusbåter. Blant annet ble AB Yachts kjøpt opp på begynnelsen av 2000-tallet. AB Yachts holder til i Massa, der samtlige AB-modeller blir produsert på et enormt areal der 26 000 kvadratmeter er under tak og 80 000 kvadratmeter er uteareal.

Gjestenes tildelte private arealer er ikke fullt så store og stilige som eierens boltreplass, men 99,99 % av oss kommer uansett aldri til å oppleve en slik rikmannstilværelse på andre måter enn via en artikkel i Vi Menn Båt eller her på Klikk.no, samme hvor ofte vi leverer inn Lotto-kupongen.

Veiledende pris er nemlig 22 500 000 euro. Rundt 210 millioner kroner etter skrivende stunds kurs. Da holder det ikke å være en fyr med flaks fra Verdal. Her snakker vi nok om en båt for oljesjeiker, fiskeoppdrettere og andre krøsuser.

Også mannskapet bør ha en levelig arbeidsdag ombord, der de disponerer et moderne kjøkken, vaskemaskiner og alt hva som behøves. De som arbeider ombord disponerer også fine soverom og ditto bad.

Denne første AB 145-yachten ble sjøsatt i Marina di Carrara i fjor sommer. Endelig, ifølge skipsbyggerne fra Toscana-regionen. En og annen über-bemidlet hadde nemlig visstnok ventet utålmodig på at skroget skulle få kontakt med saltvann.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TOPP MODERNE: Kaptein og styrmann rår over det mest moderne som finnes innen navigasjon og sikkerhet. Toppfarten er 43 knop.
TOPP MODERNE: Kaptein og styrmann rår over det mest moderne som finnes innen navigasjon og sikkerhet. Toppfarten er 43 knop. Foto: Fipa Group

Skuddsikkert skrog

Skroget er bygget med materialer som står for lav vekt og stor styrke – kevlar, karbon og glassfiber. Andre stikkord er MTU og MJP.

Tekniske spesifikasjoner:

  • Modell: AB 145
  • Byggeår: 2015
  • Lengde: 44,5 meter
  • Motorer: 3xMTU diesel
  • Brutto registertonn: 340 tonn
  • Stråle: 8,3 meter
  • Marsfart: 38 knop
  • Toppfart: 43 knop
  • Rekkevidde: 1000 Nm

Bokstavkombinasjonene forteller at det er det velkjente tyske selskapet MTU som har levert de tre dieselmotorene som til sammen yter 2600 hk. Motorene driver tre stykker vannjet-systemer fra svenske MJP, med ditto drøye åtte meter lange vannstråler.

Disse strålene er yachtens skyvekraft, og ingeniørene ved skipsverftet har brukt teknologi fra romfartsindustrien som et viktig bidrag til å skape en framdrift så silkemyk at man lett kan sitte på flybridgen og nyte en gin & tonic i marsjfarten på 37 knop, uten fare for at det skvulper over.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

HELT GREIT: I eierlugaren er det ikke spart på noe. Dobbelt­sengen er sentralt plassert, og skrogsiden felles ut til en stor terrasse. På badene er det marmor, store speilflater og lekkert treverk.
HELT GREIT: I eierlugaren er det ikke spart på noe. Dobbelt­sengen er sentralt plassert, og skrogsiden felles ut til en stor terrasse. På badene er det marmor, store speilflater og lekkert treverk. Foto: Fipa Group

Lugar-suite til eier

I alt er det plass til sytten personer om bord – ti som nyter, sju som jobber. Og personen som virkelig har fått det tilrettelagt for seg i AB 145 er selvsagt eieren.

Eierens lugar-suite er lagt til hoveddekket, og er behagelig neddempet lyssatt. I suiten er en gedigen dobbeltseng rettet inn mot en diger TV og et høytliggende bredt vindu som viser at det er blå himmel også i dag. Også langs siden på eierlugaren er det store vinduer som gir et naturlig godt lys.

En stor terrasse åpnes opp på den ene siden av rommet, og en trapp leder direkte til fordekket, som utelukkende er dedikert eieren og hans/hennes eventuelle behov for privatliv.

Denne saken ble første gang publisert 05/11 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også