Sunreef 80 Power Eco

Solceller og vindmøller gjør båten til et flytende kraftverk

Luksusbåtene går i bresjen for elektrisk drift og bruk av gjenvinnbar energi

<b>MITT SKIP ER LASTET MED:</b> I dette tilfellet er svaret «solcellepaneler»
MITT SKIP ER LASTET MED: I dette tilfellet er svaret «solcellepaneler» Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Dekket i solcellepaneler og med to vindmøllegeneratorer på akterdekket er det liten tvil om at Sunreef mener alvor når det har satt «Eco» som etternavn på sin nye katamaran.

Båten er en videreføring av den vanlige motordrevne utgaven av 80-foteren, med mange tillegg for å få båten til å gå med så lave utslipp som mulig.

Vi har tidligere vært innom en annen katamaran fra Silent-Yachts med noen av de samme tilpasningene. Det viser at nettopp en slik båttype er egnet for solceller grunnet sine store overflater.

Sunreef går enda lengre og kler sidene av skrog og overbygg med opptil 200 m² med solcellepaneler. Mens 62-foteren fra Silent-Yachts har en kapasitet på 17 kWp, kan den større Sunreef skilte med 24 kWp fra solceller, og 36 kWp med full effekt fra vindgeneratorene. Det tilsvarer inntil 36 000 kWh per år.

<b>INGEN NØD:</b> Mer miljøvennlig framdriftsløsning er ikke til hinder for luksusfølelsen om bord. 
INGEN NØD: Mer miljøvennlig framdriftsløsning er ikke til hinder for luksusfølelsen om bord.  Foto: Produsenten

Sunreef sier deres katamaran er utstyrt med spesielt lette batterier; de skal veie rundt 30 % mindre enn de som normalt benyttes i marineindustrien.

Verftet kan levere batteriløsninger på mellom 360 til 640 kWh, så det er ikke småtterier vi snakker om her. Båten kan både gå med ren elektrisk kraft og ved hjelp av et hybridsystem, drevet av dieselmotorer på 2x180 til 3x360 kW, samt med generatorer på 2x150 kW.

<b>FLOTTE LUGARER:</b> Som normalt på katamaraner ligger de fleste lugarene i hvert skrog. 
FLOTTE LUGARER: Som normalt på katamaraner ligger de fleste lugarene i hvert skrog.  Foto: Produsenten

Som vanlig med katamaraner har de stor bredde på hoveddekk og flybridge plassert mellom og over de to skrogene. Bortsett fra hovedkabinen plassert i front på hoveddekket, finner du to rommelige gjestelugarer i hvert skrog.

Der ligger også mannskapslugaren, samt en stor bysseseksjon. Det er nok ikke planlagt at eierne skal stå for bevertningen av åtte overnattingsgjester på egen hånd.

<b>HOVEDDEKK:</b> Stor bredde gir bra plass på akterdekket, det gjelder også solloungen i baugen. 
HOVEDDEKK: Stor bredde gir bra plass på akterdekket, det gjelder også solloungen i baugen.  Foto: Produsenten

Det at stadig flere produsenter av store og luksuriøse båter nå kommer med denne typen løsninger er ikke tilfeldig. Miljøbevissthet er blitt moderne i denne kundekretsen; de har råd til å betale for det, og siden produktene allerede er svindyre, tåler mange dette tillegget på toppen.

<b>FLYBRIDGE:</b> Stort uteområde med Jacuzzi. Bildet er av en vanlig Power 80-modell, Eco-varianten har solceller på Bimini-taket. 
FLYBRIDGE: Stort uteområde med Jacuzzi. Bildet er av en vanlig Power 80-modell, Eco-varianten har solceller på Bimini-taket.  Foto: Produsenten

Ren dieseldrift er både kostbart og uglesett. Med flere utslippsrestriksjoner på ferdsel i belastede området, gir denne løsningen en slags framtidsgaranti på at du kan seile skuta dit du vil også i årene som kommer.

Tekniske data
Sunreef 80 Power Eco

Lengde, m: 23,8
Bredde, m: 12
Drivstoff, l: 8 000–12 000
Batteri, kWh: 360–640
Motor, kW: 360–720

Modellen lanseres på båtutstillingen i Cannes i september

Denne saken ble første gang publisert 15/08 2023, og sist oppdatert 07/11 2023.

Les også