Test: Finnmaster T6

En trivelig dagsturbåt

Finnmaster er på vannet med sine nye 6-meters modeller. Vi har tatt daycruiservarianten T6 på hyggetur i Østfoldskjærgården. 

Pluss ikon
<b>RETT ELEMENT:</b> Finnmaster T6 er en fin dagsturbåt med plass til 7 personer. Her i den populære Fanterenna på Flatskjæra, rett nordvest for Strømtangen fyr.
RETT ELEMENT: Finnmaster T6 er en fin dagsturbåt med plass til 7 personer. Her i den populære Fanterenna på Flatskjæra, rett nordvest for Strømtangen fyr. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Finnmaster har spart de minste til slutt. Fornyelsen av modellprogrammet startet allerede for seks år siden med den store daycruisermodellen T8, fulgt opp av T7 i 2016. Og for 2017-sesongen hadde Finnmaster den fine konsollbåten S6 som sin store bestselgernyhet. Men så ble det stille med tanke på publikumsfavoritter for det norske markedet.

Men for 2020-sesongen åpnet det finske verftet godteriposen på nytt. Endelig er det tid for de nye T6- og R6-modellene. Henholdsvis daycruiser- og bowriderutgave basert på S6-konstruksjonen fra 2017. De to nye modellene følger det kjente Finnmaster «Smart Design»-konseptet, der verftet legger spesiell vekt på praktiske løsninger og godt utstyrte båter, uten at kunden må grave i lommeboka for nødvendig ekstrautstyr.

<b>GAMMEL OG NY:</b> En moderne Finnmaster og klassisk trebåt i den lune vika på Lyngholmen, litt sør for Slevikkilen.
GAMMEL OG NY: En moderne Finnmaster og klassisk trebåt i den lune vika på Lyngholmen, litt sør for Slevikkilen. Foto: Terje Bjrønsen

En drømmedag på sjøen

Vår testbåt for dagen er T6-modellen. Der den ligger på det speilblanke vannet i Marnetvika, rett på utsiden av Fredrikstad, er det ikke lett å se at designkonseptet har fått noen år på baken. Stadig flere bruker det moderne formspråket Finnmaster var blant de første til å ta i bruk i 2014, uten at linjene virker utdatert av den grunn. Signaturelementet med LED-lysene i front er på plass som i de større utgavene, mens profilen har den velkjente Finnmaster-buen.

<b>LETTKJØRT:</b> Finnmaster T6 er enkel å manøvrere, både ved brygga og i fart. Her går vi i land for lunsj på Engelsvika Brygge.
LETTKJØRT: Finnmaster T6 er enkel å manøvrere, både ved brygga og i fart. Her går vi i land for lunsj på Engelsvika Brygge. Foto: Terje Bjørnsen

Dermed er det både noe velkjent og noe moderne over T6 når vi tøffer rolig ut mot Strømtangen fyr. Det er en superdag på fjorden; 25 grader og svak vind er akkurat slik vi drømmer om når båtsommeren melder sin ankomst. Den ultimate solskinnsvarianten er bowrideren R6 med luftig sitteplass i baugen, men også daycruiservarianten T6 har orden på godværsegenskapene.

Aktersofaen er en rommelig U-sofa, med en litt bredere avslutning på babord side forut. Der er det ryggstøtte som kan vippes, dermed fungerer denne delen av sofaen både som copilotsete og bakovervendt sitteplass der du kan strekke bena på sofaen. Med i standardutstyret hører et bord du fisker frem fra under akterbenken. Solsengløsningen er en smart sak der du kun trenger to av ryggputene i sofaen som underlag. Bra å slippe løse puter man lurer på hvor skal stues unna når de ikke er i bruk.

<b>VELORDNET:</b> God utsikt fra førerplass, med oversiktlig dashbord. Her gjennom Risholmsundet, rett vest for Hankø.
VELORDNET: God utsikt fra førerplass, med oversiktlig dashbord. Her gjennom Risholmsundet, rett vest for Hankø. Foto: Terje Bjørnsen
<b>GOD PLASS:</b> Den store U-sofaen gjør at du får plass til mange om bord. Vi passerer Strømtangen fyr i sjeldent rolige forhold. 
GOD PLASS: Den store U-sofaen gjør at du får plass til mange om bord. Vi passerer Strømtangen fyr i sjeldent rolige forhold.  Foto: Terje Bjørnsen

Sitteplassen er prioritert

Total lengde på Finnmaster T6 er solide 6,39 meter. Det forklarer hvorfor du enkelt får plass til de syv personene båten er godkjent for. Dessuten har verftet fornuftig nok prioritert sitteområdene i cockpit. Her er det ikke noe forsøk på bysseløsning, bare kjøleboks på 18 eller 30 liter (ekstrautstyr) som plasseres under benken på styrbord side, eller under copilotbenken på babord.

<b>SOLID:</b> Det blir feil å kalle rammen rundt motoren for vannski­stang. Den er vel så viktig til å gjøre det trygt å bevege seg rundt på akterdelen av båten. 
SOLID: Det blir feil å kalle rammen rundt motoren for vannski­stang. Den er vel så viktig til å gjøre det trygt å bevege seg rundt på akterdelen av båten.  Foto: Terje Bjørnsen

Heller ikke kabinen er gjort unødvendig stor, siden prioriteringene her handler om å gjøre båten til en best mulig dagsturbåt. Hvis du absolutt må, kan du stappe inn et nødtoalett her inne, men personlig ville jeg nok gjort mine nødvendige ærend i land.

Du kan også bestille en dekksluke for lys og luft i tilfelle overnatting. Som i de fleste båter av denne størrelsen er det mer «kan og må» enn «gjerne det» over sovefasilitetene. For de fleste vil kabinen fungere som et fint sted å legge fra seg klær og bager, alternativt en rolig plass der de minste kan ta seg en lur eller beskyttes mot sol og vind. I bakkant under cockpitgulvet er det et oppbevaringsrom på 63 x 87 cm

<b>BRA PLOTTER:</b> Garmins 9-tommer er enkel i bruk og har lyssterk skjerm. Den passer fint i båt av denne typen. 
BRA PLOTTER: Garmins 9-tommer er enkel i bruk og har lyssterk skjerm. Den passer fint i båt av denne typen.  Foto: Terje Bjørnsen

150-hester passer fint

Finnmaster bruker Yamaha som motorleverandør. På hekken kan du velge fra mellom 130 til 200 hester. På testbåten henger det en Yamaha F150, den virker som et perfekt allround-alternativ til T6-modellen. Den har betraktelig større sylindervolum enn 130-hesteren – det sørger for et merkbart kraftigere dreiemoment og dermed mer solid skyv – spesielt nyttig ved akselerasjon og når du skal holde et hyggelig marsjfartområde. Du mister noe toppfart (40 mot 45 knop) i forhold til 200-hesteren, men det er ikke så vesentlig i en typisk familiebåt. Her er det viktigste at båten går pent i fartsområdet fra 20 til 25 knop.

Med turtall rundt 4000 o/m treffer du planken både for båt og motor. Da er farten rundt 25 knop, mens støynivå og forbruk på sitt beste: 78 dBA og 1,0 liter per nautisk mil er som for mange andre båter i denne klassen. I denne hastigheten tar skroget hekkbølger eller vindsjø av normal størrelse uten at du behøver å justere særlig på farten. Harmonien strekker seg opp til rundt 30 knop, men derfra går både motorlyd og forbruk merkbart i været.

Finnmaster T6 kjennes trygg og forutsigbar ut selv når du legger gassen i bunn og trimmer motoren ut for å få maksimal hastighet. Vi møter ikke så mange utfordringer på vår vakre sommerdag, men vi kjenner skroget fra tidligere tester av S6. Det oppfører seg bra også i krapp fjordsjø. Blant annet fordi du ikke har noen merkbar planings­terskel, og dermed kan senke farten til 10–15 knop når bølgene blir større. En fleksibilitet du setter pris på når solgangsbrisen hisser seg opp på ettermiddagen, og det er på tide å frakte familien behagelig tilbake til hjemmehavnen.

<b>SMART:</b> Når du hekter av sideputene til U-sofaen, passer de perfekt inn som solsengputer. 
SMART: Når du hekter av sideputene til U-sofaen, passer de perfekt inn som solsengputer.  Foto: Terje Bjørnsen

Noe å holde i

I løpet av vår tur med to personer om bord og lite vind er ikke det noe savn at trimplan er ekstrautstyr. Erfaringsmessig vet vi at trimplan er en god idé om du kjører mye i sidevind, gjerne i kombinasjon med skjev vektfordeling. U-sofaen gjør at du enkelt kan kommandere folk rundt for å kompensere for dette, men ikke alle synes «stolleken» er like morsom i lengden.

<b>BOWRIDER:</b> Hvis du ikke trenger kabin, er R6 det rette valget. Da får du denne sitte- og solplassen i baugen. 
BOWRIDER: Hvis du ikke trenger kabin, er R6 det rette valget. Da får du denne sitte- og solplassen i baugen. 

På førerplass sitter du godt beskyttet bak den solide vindskjermen. Selve dashbord­utformingen følger det som etter hvert er blitt et mønster på moderne båter: Større skjerm og færre brytere. Som standard har Finnmaster T6 en fin og funksjonell 9-tommers kartplotter fra Garmin, supplert av to Yamaha-instrumenter med motor- og forbruksdata. Dernest er det et pent knappepanel for lanterner, vindusviskere og lensepumpe. Selv om det er plassert rett på bak­siden av rattet går betjeningen greit.

Utformingen av badeplattformene akter gir god mulighet til å bevege seg trygt rundt motoren. Det er gangsone i forkant av motoren, slik at du slipper å gå inn i cockpit når du skal fra side til side. Vannskibøylen er mer enn bare til moro. Den fungerer vel så mye som et trygt holdepunkt når du skal ut og inn av båten i akterenden, eller skal bruke badetrapp eller ordne med dreggen. Enkel og sikker båtbruk gjennomsyrer med andre ord Finnmaster T6 i det aller meste.

Testdata

<b>FINT FARTSOMRÅDE:</b> Støy/fart (gul) og forbruk/fart viser at båten har moderat forbruk og akseptabelt støynivå mellom 20–30 knop. 

Finnmaster T6 med Yamaha F150

Turtall,  Fart,  Støy,  Forbruk,  Forbruk,
o/m knop dBA  l/t l/Nm

1000  4,0  61,0  3,0  0,8

1500  5,5  67,5  5,0  0,9

2000  7,0  66,5  8,0  1,1

3000  15,5  75,5  16,0  1,0

3500  20,5  77,0  19,5  1,0

4000  25,5  77,5  25,5  1,0

4500  29,0  79,5  32,0  1,1

5000  32,5  80,0  39,5  1,2

5500  37,5  87,0  61,0  1,6

5900  40,0  88,0  65,0  1,6

Tekniske data

<b>UTEPLASS:</b> Illustrasjonen viser at Finn­master har prioritert areal­bruken med tanke på sitte­plasser. Det synes vi er et riktig valg. 

Lengde, m:  6,39

Bredde, m:  2,29

Dypgang skrog, m:  0,4

Vekt, kg:  1160

Personer:  7

Køyeplasser:  2

Motor, hk:  130–200

CE-kategori:  

Pris med 150 hk:  Fra ca. 510 000,-

Vi Menn Båt mener

Det tok sin tid før Finnmaster kom med nye modeller i det populære 6-meters segmentet. Men nye T6 og R6 innfrir forventningene; det er moderne, trygge og familievennlige båter. Det er plass til mange om bord og de praktiske løsningene vil nok glede de aller fleste.

Denne saken ble første gang publisert 18/08 2020, og sist oppdatert 13/10 2020.

Les også