Test: Capelli Tempest 1000 WA

En RIB i denne klassen får frem det aller beste i båttypen

Blant de store, komfortable RIB-modellene har Capellis 1000-modell vært en klassiker i mange år. Nå kommer båten i helt ny utgave, der forbedringene er mange og merkbare. 

Pluss ikon
<b>GÅR FINT:</b> Capelli Tempest 1000 WA har nytt skrog, går høyt med baugen og løfter seg fint ut av vannet uten å subbe unødvendig med pongtongene. 
GÅR FINT: Capelli Tempest 1000 WA har nytt skrog, går høyt med baugen og løfter seg fint ut av vannet uten å subbe unødvendig med pongtongene.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Hører du RIB-betegnelsen går tankene fort i retning av åpne, lynraske kjøremaskiner.

Men ikke alle RIB-modeller går i den retningen, og det finnes et ganske stort utvalg mer rettet mot familie- og turbruk, uten at de typiske RIB-fortrinnene blir borte av den grunn.

Det italienske Capelli-verftet er en gjenganger når slike egenskaper settes i førersetet. De har et enormt utvalg av modeller fra den bitte lille 220 Tender, helt opp til den gigantiske Tempest 50 på nesten 15 meter.

Her i Norge starter utvalget med Tempest 430, men det er særlig fra Tempest 650 Nordic og oppover at du virkelig kjenner på komfort- og familie-genet hos Capellis RIB-modeller.

<b>SOM STØPT:</b> Duoprop-motorene fra Suzuki sørger for et utrolig grep i vannet. Dessuten har båten fin balanse i både i lengderetning og sideveis hvis du får skikkelig løft i bølgene. 
SOM STØPT: Duoprop-motorene fra Suzuki sørger for et utrolig grep i vannet. Dessuten har båten fin balanse i både i lengderetning og sideveis hvis du får skikkelig løft i bølgene.  Foto: Terje Bjørnsen

Mer enn tomme ord

Tempest 1000 WA er en helt ny modell for 2023-sesongen. Det er båt vi kjenner oss godt igjen i etter å ha kjørt forgjengeren med nøyaktig samme navn på langtest i 2018.

Les også: Her finner du Vi Menn Båts test av Capelli 1000 WA (2018)

Erfaringen fra de mange turene med den modellen ga oss et nytt syn på bruksområdet til slike RIB-modeller. Her var det mer å hente enn bare kjørekomfort i røff sjø og stor fart. Gode muligheter til dagsturer med masse folk om bord og en overnatting eller tre sørget for utvidet bruksområde.

Da jeg henter den nye modellen hos Risør Båtsenter en fin septemberdag, ligger den side om med vår gamle langtestbåt.

<b>STOR FORBEDRING:</b> U-sofaen i den nye 1000-modellen byr på sosiale sitteplasser og mulighet for svær solseng. 
STOR FORBEDRING: U-sofaen i den nye 1000-modellen byr på sosiale sitteplasser og mulighet for svær solseng.  Foto: Terje Bjørnsen

Da er det lett å se at Capellis påstand om en helt ny båt med enda bedre egenskaper er mer enn tomme ord i en glanset brosjyre. Den nye modellen er noe lengre og bredere, har mer plass alle steder, og har tatt to steg opp når det gjelder kvalitet og detaljløsninger. Uten at den forrige modellen virker utdatert.

Skyver ordentlig

<b>HARD-TOP:</b> Båten kan leveres med eller uten hardtop, avhengig av behovet. Hardtopen kunne vært bedre avstivet og rører merkbart på seg i urolig sjø. 
HARD-TOP: Båten kan leveres med eller uten hardtop, avhengig av behovet. Hardtopen kunne vært bedre avstivet og rører merkbart på seg i urolig sjø.  Foto: Terje Bjørnsen

Jeg finmanøvrerer ut mellom bryggene og merker fort at det er forskjell på det som henger bakpå. 2018-modellen hadde også
to Suzuki 300-hestere på hekken, men nå er det den nyere og kraftigere versjonen det dreier seg om.

Helt vesentlig i sammen­hengen er selvsagt at den kan skilte med duoprop.

Det gir bedre manøvreringsegenskaper i sakte fart, og en helt overlegen akselerasjon opp i plan.

I tillegg har du et fantastisk grep, slik at urolig sjø, sving­kjøring og ulike trimvinkler ikke påvirker fremdriften i noen grad. Og skulle behovet melde seg ligger toppfarten tett på 50 knop.

Tempest 1000 WA er med sine 35 fot den største av modellene i Capellis Top Line-serie, og er dermed veid og funnet for lett til ikke å bli med i Luxury Line, sammen med toppmodellene på 38 til 50 fot.

Heldigvis er det ingen som har fortalt båten det.

Basert på våre tidligere bekjentskaper med Luxury Line, er ikke mye utelatt i nye i 1000 WA.

Klar forbedring

Der jeg merker den aller største forbedringen fra den gamle modellen er utvilsomt i uteområdet, og spesielt i sittegruppen akter. Her er det nå en rommelig U-sofa og et gedigent utklappbart bord i midten.

Plutselig blir ikke savnet av en daycruiser like stort. Det går fort å legge ut ekstra puter slik at sofaområdet forvandles til en gigantisk solseng.

<b>SJEFSPLASSEN:</b> <br/>På godværsdager blir det kamp om plassen i solsengen forut. 25 grader i lett medvinds­seilas og noe godt i drikkeholderne? <br/>Ja takk. 
SJEFSPLASSEN:
På godværsdager blir det kamp om plassen i solsengen forut. 25 grader i lett medvinds­seilas og noe godt i drikkeholderne?
Ja takk. 
Foto: Terje Bjørnsen

Rett i forkant er det en konsoll med vask og kjøleskap, slik at du kan holde selskapet i gang med lett bespisning og forfriskninger underveis.

Solseng har du selvsagt også i baugen, en fast og mer opphøyd konstruksjon med bedre ryggstøtte enn i forgjengeren.

Moderne førerplass

I Middelhavet er de glade i sine hard-top-løsninger som skal skjerme mot ubarmhjertig sol og varme.

Faste lesere av Vi Menn Båt vil sikkert huske at jeg heller tar imot de få, varmende solstrålene jeg kan fra en norsk sommerdag, enn å måtte kle på meg langbukse og genser i skyggen av taket. Heldigvis ikke noe problem siden båten kan leveres uten hard-top-taket.

På førerplassen merker du oppgraderingen godt. Setene gir bedre sittekomfort og avstanden til ratt og girspaker kjennes bra når du sitter, selv om det fortsatt fungerer best å stå dersom du skal kjøre aktivt.

<b>HØYT:</b> De to setene på førerplass er plassert på en høy konsoll. Sittestillingen er relativt god, men vi liker best å vippe opp puten og stå hvis det skal kjøres aktivt.
HØYT: De to setene på førerplass er plassert på en høy konsoll. Sittestillingen er relativt god, men vi liker best å vippe opp puten og stå hvis det skal kjøres aktivt. Foto: Terje Bjørnsen

Dashbordet er dimensjonert for de riktig store kartplotterne, noe den svære 16-tommeren fra Garmin beviser med all ønsket tydelighet. Her kan du splitte opp bildet i ulike visninger uten å måtte myse, og du kan la autopiloten ta seg av kursen på lengre etapper. Layouten for øvrig er det lite å utsette på. Det du trenger er innen syns- og rekkevidde.

Dette er en av årets beste dager på kontoret, for oppdraget er å kjøre båten fra Risør til Drøbak. I strålende sol og et hav som er litt for stille til virkelig å sette sjøegenskapene på prøve.

Til å stole på

Men heldigvis har vi noen halvplanene, ferger, og ikke minst Color Magic. Den lager noen ordentlig fine svevesjøer når den har fått opp farten ytterst i Oslofjorden.

<b>MODERNE:</b> Dashbordet har fått plass til stor plotter og det meste annet du trenger til nytte og moro. 
MODERNE: Dashbordet har fått plass til stor plotter og det meste annet du trenger til nytte og moro.  Foto: Terje Bjørnsen

Og enten det er fra bølgetopp til bølgetopp i 40 knop, eller for å glatte ut en ruglete blanding av vindsjø og gammel dønning, kan du stole på at Tempest 1000 WA er RIB for sin hatt.

Her er det kjørekomfort av ypperste merke, mens det stillegående og økonomiske fartsområdet rundt 25 til 30 knop er noe du kan holde under alle normale bølge- og vindforhold.

Turen avsluttes med overnatting i Drøbaks hyggelige og moderne gjestehavn, og gir anledning til å prøve kabinfasilitetene. En ileggspute omgjør sofagruppen i baugen til en helt grei dobbeltkøye, mens det er praktisk med et stort, separat toalettrom.

<b>ENKELT OG GREIT:</b> Ikke noe stort hokuspokus i kabinen. Her med ekstra pute for overnatting. 
ENKELT OG GREIT: Ikke noe stort hokuspokus i kabinen. Her med ekstra pute for overnatting.  Foto: Terje Bjørnsen

Nå er ikke Tempest 1000 WA rigget for langtur, men planlegger du å overnatte noen ganger, ville vi ha investert i en overmadrass – putene er nemlig relativt harde å ligge på.

Vi Menn Båt mener:

En RIB i denne klassen får frem det aller beste i båttypen. Den har gode sitteplasser, fine solsenger og overnattingsmulighet for to. I tillegg bevarer det nye skroget de behagelige sjøegenskapene og den sportslige kjørefølelsen vi liker i RIB-konseptet.

I forhold til forgjengeren virker kvaliteten enda høyere, i tillegg er også detaljer og materialer mer gjennomført. Selv om en startpris på snaut 2,7 millioner med Suzukis duopropmotorer ikke er noe for alle, sitter du igjen med en følelse av at du får valuta for pengene.

Støynivået øker merkbart over 35 knop, men mellom 20-30 knop er både motorlyd og drivstofforbruk akseptabelt.

Tekniske data

Lengde, m: 10,55

Bredde, m: 3,28

Vekt tom, kg: 3000

Drivstoff, l: 550

Vann, l: 94

Personer: 18

Soveplasser: 2

Kabiner: 1

Anbefalt motor, hk: 2x300

Pris, kr: 2 690 000

Testdata

Capelli T1000 WA med 2xSuzuki DF300B

Turtall,  Fart,  Støy,  Forbruk,  Forbruk, o/m knop dBA l/t l/Nm

1000  5,5  65,0  9,5  1,7

1400  7,0  68,5  14,5  2,1

1800  8,5  72,0  20,0  2,4

2200  12,5  76,0  29,5  2,4

2600  18,5  80,0  39,5  2,1

3000  23,5  79,5  50,0  2,1

3400  28,5  81,5  62,0  2,2

3800  31,5  83,0  75,0  2,4

4200  36,0  86,5  97,0  2,7

4600  41,0  87,5  133,5  3,3

5000  44,0  89,0  156,0  3,5

5600  49,5  90,5  206,5  4,2

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2023

Denne saken ble første gang publisert 08/04 2023, og sist oppdatert 18/09 2023.

Les også