Dolvik 26 Roadster

Skreddersydd i mahogni

Bergensverftet Dolvik bygger båter i tre for dem med spesielle ønsker – og evne til å betale det koster.

Sist oppdatert

Dolvik bygger flytende møbler. Det har de gjort siden 1987, det vil si, de aller første båtene var vissnok ikke så mye å samle på. Litt prøving og feiling - og 20 år senere fremstår produktene fra Marikoven utenfor Bergen som noe alle skulle ville ha ved bryggen sin.

Sjusifrede priser betyr imidlertid at dette ikke nødvendigvis er båter for allmuen, kanskje også fordi vi i dette tilfellet snakker om en skjærgårdsjeep bygd i tre.

Som de fleste sikkert vet, har det skjedd en del innen trebåtbygging de siste årene. Selv om Dolvik 26 Roadster har linjer som gir assosiasjoner til en original run-about fra etterkrigstiden, er båten bygd etter dagens kriterier, både med hensyn til skrogstyrke, vekt, sjøegenskaper og vedlikeholdsfrihet.

Dolvik 26 har en såkalt kaldbakt konstruksjon bestående av flere lag epoksylimt furu og mahognifinér. Skroget har en hardlakkert overflate som gjør at det kan behandles som et hvilket som helst glassfiberskrog. Samtidig er innredningen mattlakkert, noe som gir en klassisk og lekker finish som oser av kvalitet.

Klassisk stil

Det er en riktig lekkerbisken som ligger og småruller ved Dolviks overfylte kaianlegg. Den eksklusive skjærgårdsjeepen ser liksom ikke helt ut til å trives under en grå vestlandshimmel, og hadde tatt seg bedre ut i en liten og lun havn ved Middelhavet. Så har da også den nybakte eieren tilholdssted på langt sydligere breddegrader enn dette.

Om bord er det ryddig innredet, og for å bevare det klassiske utseendet er de moderne elementene godt skjult, som for eksempel den lille wetbaren under lokket foran vindskjermen, og den velformede vinholderskuffen i sideskapet akter. Solsengen over motorluka har Dolvik-verftet droppet, men en badestige akter er med.

Noe du heller ikke fant i båtene på 40- og 50-tallet, er det lille krypinnet foran med overnattingsplass, samt en Porta Potti og en kjøleboks. Med en moderne utformet konsoll er dette en stor og fullverdig skjærgårdsjeep med en naturlig fremtoning som får deg til å lure på om konseptet ble oppfunnet under Einar Gerhardsens regjeringstid.

Knivskarp

At one-of-båten Dolvik 26 er et kostbart eksemplar, ser vi også i utformingen av treverket. Runde, velformede kanter i interiøret, samt en hevet og formet teaklist langs dørken i cockpit er tidkrevende å skape, og koster flesk.

Dolvik 26 har komfortable sitteplasser for seks voksne personer, fordelt på en alcantaratrukket aktersofa og to flotte førerstoler. Disse har nedfellbare klaffer for stående kjøring, og gir en utmerket førerergonomi. Med et lekkert dashbord med instrumenter i rustfritt stål og gir- og gassthrottler i ren offshore-stil, er det duket for en trivelig stund på Bergensfjorden.

Dolvik 26 krever litt innkjøringstid for nyinnvidde. Med 2x320 hk Mercruiser V8 i det langstrakte motorrommet er det ikke bare å smelle spakene i gulvet og holde seg fast. Dolvik har et 22 grader skarpt skrog, og en chinebredde på beskjedne 1,80 m - noe konstruktørene hadde som yttergrense med hensyn til containerfrakten. Det gjør Dolvik 26 til en vektømfintlig frøken det tar litt tid å temme.

Heftig i 60 knop

Etter en markant planingsterskel er vi oppe og går. Bølger deler hun lett og stumt, men trimflaps og powertrim må finjusteres før Dolvik 26 går stødig og lett i vannet. Det smale skroget skjærer seg godt ned i svingene og slipper ikke taket et øyeblikk.

Når en lett galoppering er trimmet inn, gir vi alt hva maskinene der bak har å tilby. På nulltid ligger vi rett under 60 knop, en fart båten mestrer bra. Fartsfølelsen er absolutt til stede, ikke minst på grunn av den kraftige turbulensen bak konsollen som sjenerer litt i den sure vinden.

Turbulens i cockpit er en av flere ulemper som one-of-byggere som Dolvik sliter med; når ingen båt som forlater verftet er helt lik den neste, blir det vanskelig å teste båtene på samme måte som i en serieproduksjon, for så å luke ut feilene.

Etter en tur rundt øyene i Bergens skjærgård, tror vi nok likevel at eieren ikke blir misfornøyd. Dolvik 26 er nemlig rett og slett heftig.

Tekniske data

Dolvik 26 Roadster: Lengde: 7,8 m. Bredde: 2,45 m. Vekt: 3000 kg. Motor: 2x320 hk Mercruiser 6,3 l V8. Drev: Bravo 1. Toppfart: ca. 60 knop. Byggetid: 10,5 mnd. Pris: 3 300 000 kr. www.dolvik.no

Denne saken ble første gang publisert 09/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også