Bruktbåt:

Windy 28 Ghibli

Det er nesten rart å tenke på at vi har bygget noe så fint og gedigent i Norge. Men Windy 28 Ghibli er som en eksklusiv GT-bil fra Porsche eller Ferrari, med kvalitet, egenskaper og design som faktisk forsvarer en ekstra høy prislapp.

Publisert Oppdatert

Det morsomme er at denne kvaliteten tilsynelatende ikke bare varer i tre-fire år, men at også 10–15 år gamle modeller holder mål. Ja, de har fått sin patina av elde, men fyr opp motoren og ta deg en svingom på fjorden, så skal du kjenne at Ghibli har grunnleggende kvaliteter få nye båter kan matche.

Et kompakt, sportslig skrog er kombinert med elegant uteplass og en kabinløsning der to kan sove en natt eller to. I motorrommet akter kan du studere utviklingshistorien til Volvo Penta, eneleverandør av motor til Windy.

På eldre modeller er vi nesten fristet til å anbefale en V8 bensin, både fordi de er enkel, rimelig teknikk og fordi prisen ofte er et sekssifret beløp lavere enn en diesel. Du kan kjøre mye båt for de pengene. På nyere modeller er det så å si kun diesel som gjelder.

Bruktbåt: Windy Ghibli

Markedet: Brukbart utvalg av båter, men tynnes ut

Pris: Stor spredning, fra rundt 600 000 til over 1,2 millioner

Motor: Volvo Penta bensin og diesel

Årsmodeller: Jevn spredning fra 2000 og fremover

Pluss: Klassisk design, nydelige sjøegenskaper, topp kvalitet

Minus: Dyr som brukt, diesel kostbar i service/vedlikehold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag