Nordkapp 17 Prince

Starten på eventyret

I dag er Nordkapp en av de mest innovative og spennende norske småbåtprodusentene. Det var ikke like åpenbart da Ronny Antonsen startet opp “nye” Nordkapp i 1990. Ikke rart han gliser bak rattet på den nyrestaurerte klassikeren som startet det hele.

Sist oppdatert

Vi ønsket å finne en båt som kunne representere Nordkapp-historien i forbindelse med merkets 50-årsjubileum i 2016, forteller Ronny Antonsen. Sammen med faren kjøpte han merkenavnet og formen til Nordkapp 20 Comtesse i 1990. Da hadde Nordkapp-merket ligget brakk siden Ali-Craft gikk konkurs i 1986.

– Faren min var salgssjef i Nordsjøplast tidlig på 70-tallet, forteller Antonsen. – Jeg har alltid vært båtinteressert, og dermed følte vi dette var en mulighet vi måtte gripe.

Men det var ikke enkelt å lete opp en båt i original tilstand fra Nordkapps tidlige fase. Og da Ronny Antonsen først fant en, var den i elendig forfatning.

– Vi måtte i utgangspunktet bygge opp båten fra bunnen av, forteller han. – Dekk og skrog er beholdt, skummet mellom skrog og innerliner var gått i oppløsning og måtte renses ut. Vi har lagt inn nye avstivninger i divinycell, pusset ned skrog og lagt på ny gelcoat og topcoat.

Alle med en viss erfaring innen restaurering vet at djevelen ligger i detaljene. Så også i tilfellet med Nordkapp 17 Prince.

– Vi har kjøpt inn noen nye deler og detaljer, restaurert og forniklet andre. Putene måtte lages nye på fabrikken vår i Polen, men vi fant et stoff som lå svært nær opptil det originale, sier Antonsen. Det ble et langtidsprosjekt, noe vi holdt på med i to vintre når det er litt roligere i båtbransjen. Alt arbeid er gjort i Nordkapps lokaler i Sarpsborg.

( Artikkelen fortsetter under bildet. )

SJELDEN VARE: Nordkapp 17 Prince vokser ikke på trær. Da Ronny Antonsen først fant en, var den i elendig forfatning. Båten er nå totalrestaurert.
SJELDEN VARE: Nordkapp 17 Prince vokser ikke på trær. Da Ronny Antonsen først fant en, var den i elendig forfatning. Båten er nå totalrestaurert. Foto: Terje Bjørnsen

På jakt etter riktig motor

Men ingen klassisk båt er komplett uten en klassisk motor. Igjen var det ut på leting, før det ble klaff med en tidsriktig Evinrude 85 hk, den legendariske V4-totakteren fra 70-tallet.

– Her måtte vi også ut på jakt etter deler i tillegg til restaureringsarbeidene. Noen måtte man helt til USA for å finne. Så ble det byttet, justert, reparert og lakkert.

– Det ble en ganske dyr båt, sier Antonsen med et smil. – Innen vi vred om nøkkelen første gang, hadde båten kostet oss rundt 300 000 kroner.

Resultatet tyder på at det har vært verdt jobben og pengene. – Dessuten er dette den viktigste historiske Nordkapp-modellen, forklarer Antonsen. – Det var den første ut fra fabrikken i 1966 og i toppårene 1971 – 1972 ble det produsert 250–300 slike båter i året. Det var to versjoner; hardtop-utgaven slik som denne, og en åpen, daycruiseraktig modell. I tillegg til utenbordsutgaven ble båten også laget for hekkaggregat. De fleste med Volvo Pentas firesylindrete bensinmotor og Aquamatic-drev.

( Artikkelen fortsetter under bildet. )

LEGENDE: Valget falt på en tidsriktig Evinrude 85 hk, den legendariske V4-totakteren fra 70-tallet.
LEGENDE: Valget falt på en tidsriktig Evinrude 85 hk, den legendariske V4-totakteren fra 70-tallet. Foto: Terje Bjørnsen

Ny start i 1990

I 1974 overtok Arendals-baserte Ali-Craft hele Nordsjøplast AS. Produksjon og utvikling av nye Nordkapp-modeller fortsatte utover 70- og 80-tallet inntil det var kroken på døra for Ali-Craft i 1986. – Båter som 14 Speed, 16 Sport, 20 Comtesse og 22 King kompletterte 17-foteren, mimrer Antonsen.

ROBUST: Ikke mye elektronikk i denne gir- og gasspaken. Det er tunge kabler som gjelder.
ROBUST: Ikke mye elektronikk i denne gir- og gasspaken. Det er tunge kabler som gjelder. Foto: Terje Bjørnsen

Og da far og sønn Antonsen overtok Nordkapp-navnet i 1990, fulgte også formen til 20 Comtesse med på kjøpet.

– Vi tok kontakt med Otto Scheen, den opprinnelige Nordkapp-konstruktøren, og sammen med Espen Thorup videreutviklet han det til den første nye Nordkapp: 730 Premiere. På tross av at Scheen var godt oppe i årene, var han også med på 490 Avant og 610 Comtesse før Thorup overtok utviklingen av nye modeller.

– I 1998 tok vi en beslutning om å starte opp produksjon i Polen, forteller Antonsen. I tillegg til salgs- og forhandlersamarbeidet med Fische (nå Frydenbø) vi startet i 2001, er det en av de viktigste suksessfaktorene for Nordkapp i moderne tid. Det var selvfølgelig mye jobb i starten, ikke minst med kulturforskjeller og kvalitetssikring. I 2003 hadde vi flyttet hele produksjonen til Polen, og i 2004 solgte vi 120 båter, mot 25 i 2002. Med unntak av finanskriseåret 2008 har vi gått i pluss hvert år siden 2004.

( Artikkelen fortsetter under bildet. )

GJENNOMFØRT: Alle med en viss erfaring innen restaurering vet at djevelen ligger i detaljene. Så også i tilfellet med Nordkapp 17 Prince.
GJENNOMFØRT: Alle med en viss erfaring innen restaurering vet at djevelen ligger i detaljene. Så også i tilfellet med Nordkapp 17 Prince. Foto: Terje Bjørnsen

Flinke til å fornye seg

– Jeg tror Nordkapp har lyktes godt fordi vi har evnen til å fornye oss hele tiden. Et godt eksempel på det er introduksjon av de nye aluminiumsmodellene i Ranger-serien. Nordkapp er den eneste norske fritidsbåtprodusenten som tar opp kampen med finske suksessmodeller på dette markedet.

– I 2016 leverer vi 500 Nordkapp-båter. Og Nordkapp gjør mer enn å produsere egne båter: Vi eier 50 prosent av Mirage-fabrikken i Polen, der vi blant annet står bak utvikling og produksjon av Sting-modellene.

– Det er ingen tvil om at 600-serien med Enduro og Avant, samt etterfølgeren 605 i tre versjoner, er de jeg er mest fornøyd med, sier Antonsen når han blir bedt om å nevne de viktigste modellene. – Det har vært våre bestselgere i mange år. Og vi må heller ikke glemme 760 Noblesse. Den sto virkelig fram i sin tid.

– Det er heldigvis litt vanskeligere å trekke fram en båt vi kunne ha vært foruten, smiler Antonsen. Men 620 Noblesse ble ingen stor suksess.

– For meg er den store gleden å kunne jobbe med båt. Det å kunne kombinere jobb med hobby er få forunt, avslutter Antonsen. Før han starter opp den gamle 85-hesteren og putrer av gårde i 17-foteren med en herlig eim av totaktsolje og båthistorie over seg. 

Denne saken ble første gang publisert 19/11 2016, og sist oppdatert 05/09 2020.

Les også