Nordkapp 610 Comtesse

Den smukke

Nordkapps lille DC bekrefter hva vi allerede mistenkte: Kvalitet koster penger.

Sist oppdatert

Konsept

Nordkapp 610 Comtesse er trolig en av de mest gjennomførte båtene i den lille DC-klassen. Innredningen er enkel uten de mest fancy detaljene, men med myke, marineblå puter, solide førerstoler og en lekker, oljet teakdørk fremstår Nordkapp både som robust og stilig. Finishen er det lite å si på, med andre ord.

Sjøegenskaper: 6

Nordkapp 610 Comtesse skuffer ikke i sjøen. Den er lett å trimme og kjennes leken med 220 bensinhester, og selv sidesjø takler det skarpe skroget bra. 44,3 knop er raskt nok for de aller fleste - men vi tror at denne båten tåler mer. Det er bare å lene seg tilbake i førerstolen og la bølgene komme.

Førerplass: 5

Førerposisjonen i Nordkapp 610 Comtesse vitner om at vi har med en kjørebåt å gjøre. Ergonomien er fin, førerstolene er kraftige og dashbordet sporty. Ved trinnene mellom dashbordet og kabindøren er det satt av plass til en smart, vertikal kartlomme. Førerposisjonen er likevel ikke optimal før både kartplotter og kompass får bedre plassering, og ikke å forglemme dashbordrefleksene i vindskjermen, som burde kunne unngås. En skråplate for fotstøtte ved copilot-setet burde også vært montert.

Uteplass: 4

Trekkplasteret om bord i Nordkapp 610 Comtesse er aktersofaen. Denne er stor og komfortabel; her sitter man fint, det være seg ute på sjøen eller rundt bordet om kvelden. På hver side kan akterbenken felles ned for å gi bedre dørkplass - en smart løsning. Ulempen er at sitteklaffene ikke kan festes i nedslått stilling, noe som fører til skrangling ute i bølgedalene.

Inneplass: 4

Cockpiten i Nordkapp 610 Comtesse virker noe trangere enn hos noen av konkurrentene, noe vi finner to grunner til. For det første har 610 innenbordsmotorisering, noe som gir plass til en liten badeplattform og en praktisk kalesjegarasje. For det andre er det satt av en del plass til kabinen i Nordkapp, noe som betyr tilstrekkelig køyeplass for to personer. Under dekk har man kostet på seg en trehylle og myke puter, og veggene er trukket i kunstskinn. Enkelt og pent.

Motor: 4

Kraftig bensinmotor gir mye moro for penga. V6-motoren fra MerCruiser på 4,3 liter yter 220 hk og passer godt til båttypen. Det er denne motoren båten bør ha for å være på sitt beste. Dieselmotoren på 120 hk er et greit turalternativ, men heller ikke mer.

Fart og støy: 5

Med en toppfart på nesten 45 knop, gir Nordkapp 610 Comtesse en solid fartsopplevelse. Det gir deg muligheten til å cruise i god marsjfart uten å stresse mekanikken. Det har også fordeler med tanke på støynivå og forbruk. Utnytter du fartspotensialet mye, blir det en del motorstøy og forbruket går merkbart i været. Litt avhengig av hvilken ende av fartsskalaen du utnytter, kan du regne med et forbruk på ca. 22-30 l/timen ved blandet kjøring..

Økonomi: 4

Dette er en dyr båt - kanskje litt for dyr i segmentet. Men kvaliteten er det lite å utsette på, så noe får man igjen for pengene. Nordkapp-båtene holder seg godt i verdi som brukt. Vedlikehold og faste kostnader er akseptabelt på en båt av denne størrelsen, og så lenge du ikke blir permanent tung på gasslabben, gjelder det også forbruket.

Nordkapp 610 Comtesse er en kompakt og solid kjørebåt med fine allroundegenskaper. Båten leverer varene både hva gjelder utnyttelse av kabin og komfort for passasjerer og båtførere. Men det koster.

Pris: ca. 479 000 m/ 4,3 MPI Mercruiser 220 Nordkapp AS: www.nordkapp-boats.no

Denne saken ble første gang publisert 11/04 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også