Bruktbåten er som kjent den mestselgende båten her til lands, men å bevege seg ut i dette markedet er en risikosport. Vi tør påstå at det eneste som er sikkert ved bruktbåtkjøp, er at ingenting er sikkert.

Det er få brukbare prislister å forholde seg til, og kjøp- og salgsstatistikk kan du bare glemme å oppdrive. De som formidler båtannonsene er ikke nødvendigvis veldig opptatt av at du får en båt du er fornøyd med, men kjente båtbørser kan likevel gi en god pekepinn på hva som blir omsatt for tiden.

© Haugen, Terje Haugen, Terje

Før hundreogett er ute

Her er 101 sjekkpunkter for en trygg handel når den store dagen er kommet. Klipp ut og legg i lommeboka, så har du jukselappen klar når som helst.

1. Utvendig

Beslag, fenderlist, finish, offeranoder (tilstand), rekker, manntau (fester), skader og sprekker.

Søk utenlands

Utstyrt med den grunnleggende bruktbåtkunnskapen du snart skal få, kan det nå om dagen lønne seg å sjekke også de utenlandske båtbørsene, spesielt de amerikanske nå som dollarkursen er så lav. Da kan du for eksempel importere en båt uten motor; bensinmotorene blir praktisk talt gitt vekk, men dersom du vil importere dem, må du betale hk-avgift. Deretter kan du få installert en dieselmotor her hjemme, og likevel sitte igjen med en pen gevinst.

Kan kanskje en brukt Fairline Squadron på 55 fot fra 1992 være noe for deg? En slik kan lett bli din for ca. to og en halv million, dersom du vil ta turen til Portugal. Eller dersom du er på jakt etter en solid bygd overnattingsbåt på rundt 30 fot, kan du få en Tresfjord Ultra for rundt 200 000 kroner hvis du tar turen til England og henter den hjem.

Slike eksempler kan du selv finne mange av med litt research. Merker som er populære her hjemme, er ikke nødvendigvis like ettertraktet andre steder; eksempelvis kan en brukt Windy eller Draco oppdrives til helt andre priser enn her hjemme.

© Haugen, Terje

2. Dekk

Fortøyningsbeslag, luker, hengsler, lekkasjer, låsemekanismer, vindskjerm (lekkasjer) og ramme.

3. Innvendig

Fuktighet, gjennomføringer, lekkasjer, stoppkraner, kjølsvin (vann), krakelering (skade), lekkasjer, lensepumpe (automatisk el. manuell?), dørlåser, madrasser, mugg og jordslag, treverk (overflater), pantry, puter, skruer og bolter (rust), slangeklemmer, slanger, tepper, toalett (prøves), topcoat (tilstand) og ventilasjon.

4. Elektrisitet

Batterilader, belysning, forbruksbatteriets ladespenning (14,0-14,6 volt), hovedbrytere, instrumenter, kabler (tverrsnitt og sko), ledningsnettet, nødstartbryter/relé, sikringstavle, startbatteri (kapasitet) og startbatteriets ladespenning (14,4 volt).

5. Kalesjen

Bøylebeslag, bøyler, duk, festeknapper, glidelåser, impregnering, passform, strikker, søm og vinduer.

6. Motorrommet

Drivstoff (lekkasjer), fester og bevegelser, girfunksjon, gummioppheng, kjølevæske, lading, motorfabrikat (identifiser), motortemperatur, motortype (totakt el. firetakt, diesel el. bensin?), olje (drev, gir, nivå, lekkasje, trykk og tilstand), propellakser (lekkasje), rustdannelser, røykdannelser, serienummer (identifiser), slanger og klemmer, startmotor (funksjon), ulyder, vannlekkasjer, vannutskiller, ventilasjon, motor og vibrasjon.

Ingen barnesykdommer

En annen fordel ved å kjøpe brukt, er at du får en båt som er ferdig innkjørt. Nye båter har vanligvis noen barnesykdommer som må plukkes vekk første året, og dette kan du følgelig slippe ved å kjøpe brukt.

Om du, som de fleste av oss, har litt for mange tommeltotter, skal du se etter den best vedlikeholdte båten; kontinuerlig og grundig vedlikehold borger for bekymringsløst båthold og trygg bruk.

Men i motsetning til bilen, kommer ikke båten med enkle servicelogger, og det er derfor ikke alltid enkelt å finne ut om skuta kommer fra et trygt og godt hjem eller om den har fått streng og stemoderlig behandling. Her får du virkelig sjansen til vise dine egenskaper som både båt- og menneskekjenner.

Bruk nesa og øynene

Papirene og det rent juridiske får komme i annen rekke, for det aller viktigste i første omgang er besiktigelsen, og her er det to ting som skal skjerpes: syn og luktesans. En bruktbåt skal nemlig i aller høyeste grad skues på hårene, og litt god snusing kan også avdekke svakheter. Eksempelvis kan en god lommelykt avsløre det meste av urenheter i motorrommet, og mugglukt indikerer dårlig utlufting.

Spør deg selv: Hvor mye kan jeg om båtvedlikehold og reparasjoner? Hvor mye kan jeg om motorvedlikehold? Hva kan jeg om utenbordsmotorer? Hvor mye vet jeg om strøm om bord?

Har du sånn noenlunde peiling, kan du klare deg på egen hånd. Hvis ikke, er det lurt å ha med seg en som vet mer enn deg.

Husk å sjekke motorrommet nøye. © Haugen, Terje

7. Styreopplegg

Rattfeste, plassering fjernkontroll, generell funksjon, presisjonstyring, trimplan og motortilt.

8. Seil

Bom, dekkutstyr, løpende rigg, mast, seil, skjøter, stag og vant, strekkfisker og vinsjer.

9. Diverse

Båtshaker, dregger, drivstoff, fendere, inspeksjonsluker, nipler og stoppekraner, septiktank (lukter det?), slanger og klemmer, tanker, tauverk, tømmepumpe, utlufting utenbords og vanntank.

Ta en tur

Men hva med det som ikke er synlig, undervannsskroget? Her må du kreve å få båten på land hvis du vil være helt sikker. Da er det plastpesten du først skal se etter. Den fremtrer som små kuler på gelcoaten. Stikker du hull på disse og det lukter eddik, kan pestflagget heises om bord.

Videre skal propell og aksling inspiseres, og her skal det ikke være slark. Men, akkurat som ved kjøp av bruktbil - det lønner seg å ta en prøvetur. Vi anbefaler å ha med en motorkyndig person.

Uansett er det viktig å legge merke til hvordan røyken ser ut ved kaldstart (ikke godta varm motor). Motoren skal starte lett, og røyken skal ikke være blå ved oppnådd arbeidstemperatur; da er oljen på avveie. (Det er vanlig med mørk røyk når dieselen fyrer opp.)

Sjekk også undersiden av båten for skader. © Haugen, Terje

Eksempel snekke:

img

Saga 27: Kr 170 000-320 000*

I over 35 år har Saga 27 vært en av Norges aller mest populære bruktbåter. Denne deplasementsbåten har holdt seg stort sett uforandret siden den første utgaven ble sjøsatt på Selje ved Stadlandet. Båtens kvaliteter og egenskaper har åpenbart satt den i en særstilling. Mens ny båt kostet 42 000 kroner i 1970, starter veiledende utsalgspris på nybåt i dag på 646 000 kroner.

Tekniske data

  • Lengde: 8,27 m
  • Bredde: 2,70 m
  • Vekt: ca. 2600 kg
  • Fart: ca. 8-12 kn
  • Drivstofftank: 340 l

Eksempel skjærgårdsjeep:

img

Ibiza 19 Sport: Ca. kr 230 000-270 000*

Denne blir fortsatt markedsført som en ulv kledd opp i finstasen. Båten er bygd på et racingskrog som virkelig skal komme til sin rett når sjøen ikke lenger er oljeblank. Selv som bruktbåt koster nok denne en del.

Tekniske data

  • Lenge: 6,0 m
  • Bredde: 2,0 m
  • Vekt uten motor: ca. 700 kg
  • Motor: 50-150 hk

Eksempel daycruiser:

img

Skibsplast 605: Ca. kr 275 000-290 000*

Denne stabile daycruiseren vil trolig gå inn i historien som en brukbar turbåt. Her har vi en kandidat som fortsatt kombinerer moderne linjeføring med praktiske løsninger. I kabinen er det køyeplass til to personer, mens cockpiten byr på et greit førermiljø som kan gjøres om til salong når bordet settes opp. Putene i cockpit kan stuves vekk, og dørken er selvlensende.

Tekniske data

  • Lengde: 6,05 m
  • Bredde: 2,20 m
  • Vekt: 730 kg
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Motor: 75-135 hk

Eksempel cabincruiser:

img

Scand 29 Baltic: Ca. kr 470 000-1 240 000*

Scand 29 Baltic har vært mye omtalt siden den ble lansert for over et kvart århundre siden. En ny båt kostet 290 000 kroner i 1982. I dag koster en ny båt levert fra det samme verftet rundt 1 400 000 kroner. Så langt har denne båten vist seg å være en god investering; de fleste har fått greit betalt for båtene sine ved videresalg, og slik vil det trolig fortsatt være så lenge båten er under produksjon ved Scand Boats AS på Fevik.

Tekniske data

  • Lengde: 9,68 m
  • Bredde: 3,28 m
  • Vekt: 4100 kg
  • Drivstofftank: 2x200 l
  • Septiktank: 115 l

Eksempel styrehusbåt:

img

Nord Star 24: Ca. kr 700 000-780 000*

De finske Nord Star-båtene er kjent for god kvalitet og gode sjøegenskaper, og brukte Nord Star 24 er ettertraktede båter som holder seg godt i pris. Nord Star 24 Patrol produseres ved det finske verftet Linex-Boat Oy, og den har markert seg som Norges mest solgte båt i sin klasse gjennom flere år. Disse annonsene ligger ikke lenge.

Tekniske data

  • Lengde: 7,80 m
  • Lengde: 7,20 m
  • Bredde: 2,70 m
  • Drivstofftank: 240 l
  • Konstruksjonskategori (CE): B

Eksempel flybridgebåt:

img

Bayliner 3988: Ca. kr 500 000-1 250 000*

Bayliner er representativ for rimelige amerikanske flybridgebåter. Stort volum innvendig, solid bygd og masse praktiske løsninger. Her er ingen spesielle unødvendige luksusdetaljer; det skal fungere og brukes. Bayliner har en rekke modeller i mange størrelser og utgaver, og er en av verdens mest kjente båtprodusenter. Båtene er mest utbredt i USA og i middelhavsområdene, men en rekke modeller har også funnet veien til Norge. Bayliner-båtene er kjent for å være solide og for å ha gode sjøegenskaper under litt røffe forhold.

Tekniske data

  • Lengde: 13,30 m
  • Bredde: 4,20 m
  • Vekt: 13 t
  • Motor: Hino W06D-TI, 2x250 hk
  • Diesel: 1100 l
  • Vann: 500 l
  • Marsjfart: 18 kn
  • Toppfart: 22 kn

Eksempel seilbåt:

img

Hallberg-Rassy 36: Ca. kr 900 000-1 650 000*

Hallberg-Rassy 36 regnes for å være en gjennomført og skikkelig båt på alle måter. Stikkord er: komfortabel, velbygd, lett å håndtere og velseilende. Dette var en av de mest solgte modellene, og drøyt 620 båter ble bygd mellom 1989 og 2003. Den betraktes som en førsteklasses langturbåt, har fine linjer, og har også en meget forseggjort innredning. Det er ikke så ofte man kommer over denne båttypen i bruktmarkedet.

Tekniske data

  • Lengde: 11,22 m
  • Bredde: 3,55 m
  • Totalvekt: 7500 kg
  • Kjølvekt: 3400 kg
  • Seilareal med kryssfokk: 65,00 m2
  • Storseil og genua: 70,20 m2
  • Mastehøyde: 15,50 m
  • Drivstofftank: 345 l
  • Motor: Volvo Penta D2-55
  • Konstruksjonskategori (CE): A

* Prisene er hentet fra diverse bruktbåtbørser og er omtrentlige.

Vi gjør oppmerksom på at Autodb.no eies av Hjemmet Mortensen AS, som også eier Klikk.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!