Bruktbåt: Motorsjekk

Brukt påhengsmotor? Dette må du sjekke før du kjøper

Du behøver hverken være mekaniker eller motorekspert for å styre unna de største fellene ved bruktbåtkjøp. 

Pluss ikon
<b>PRØVETUR:</b> Det er viktig å få seg en prøvetur slik at motoren blir kjørt varm når du skal kjøpe bruktbåt. Her en Honda fra 2007.
PRØVETUR: Det er viktig å få seg en prøvetur slik at motoren blir kjørt varm når du skal kjøpe bruktbåt. Her en Honda fra 2007. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

I denne sammenhengen konsentrerer vi oss om båter og motorer med rundt 10–15 år på baken, og cirka
5 til 7 meter lengde.

Da har vi samlet det aller viktigste av de typiske dagstur- og sommerbåtene.

Båter i denne størrelsen er som regel ikke belemret med like mange installasjoner om bord, som en større turbåt.

Dermed er antallet feilkilder kraftig redusert, og ofte er det slik at det du ser, er det du får. Dessverre med unntak av motoren.

Og det bringer oss til sakens kjerne. For mens en visuell inspeksjon av selve båten fort indikerer om vedlikeholdet har vært godt, småslurvete eller direkte fraværende, hjelper det mindre når det kommer til motoren.

Som med våre kriterier nesten utelukkende vil dreie seg om utenbordsmotorer.

<b>RØYK:</b> En gammel totakter ryker og lukter det godt av. Men har du en firetakter på hekken, skal det hverken ose blått eller lukte olje av eksosen. 
RØYK: En gammel totakter ryker og lukter det godt av. Men har du en firetakter på hekken, skal det hverken ose blått eller lukte olje av eksosen.  Foto: Terje Bjørnsen

Nå sier mange erfarne båtforhandlerne at tilstanden på båten som oftest også sladrer om motorens helsetilstand. Hvilket ikke er det samme som at du kan fastslå at et nypolert skrog også omfatter en velpleid motor.

<b>INSPEKSJON:</b> En kikk på propell og undervannshus avslører raskt om motoren har vært nedpå. 
INSPEKSJON: En kikk på propell og undervannshus avslører raskt om motoren har vært nedpå.  Foto: Terje Bjørnsen

De aller færreste av oss er utstyrt med mekanikerkompetanse, eller er gjør-det-selv kunstnere som kan løfte av motorlokket og fastslå at her er det mekaniske sammenbruddet nært forestående.

Sjekk historikken

Mange kvier seg for å ta båten ut på en prøvetur, og det er ikke alltid så enkelt heller, særlig hvis båten står på land eller på henger i hagen til selgeren. Uansett om du får prøve eller ikke – det aller viktigste er å sjekke servicehistorikken:

– De aller fleste problemer vi ser med eldre utenbordsmotorer, henger sammen med manglende service og vedlikehold, sier Iver Strand hos Yamaha Motor Scandinavia.

– Har motoren fått regelmessig service hos et merkeverksted, kan du være sikker på at viktige ting som skifte av registerreim, oljeskift, bytte av impeller, ferskvannskjøring og utskifting av innvendige sinkanoder er utført etter boka, sier Strand.

– Tæreskader er en viktig årsak til at utenbordsmotorer i denne aldersgruppen tar kvelden, forteller Morten Eikeland hos Risør Båtsenter. Det henger sammen med manglende vedlikehold samt måten motoren brukes på.

<b>HISTORIKK:</b> Har motoren vært jevnlig på service og vinteropplag, gir det sikkerhet for at viktige deler er kontrollert og skiftet.
HISTORIKK: Har motoren vært jevnlig på service og vinteropplag, gir det sikkerhet for at viktige deler er kontrollert og skiftet. Foto: Morten Eikeland

– Det er faktisk bedre at båt- og motor brukes regelmessig, enn at den står seg i hjel. Dermed er ikke lavt timetall nødvendigvis noen fordel på eldre motorer.

Om servicehistorikken ser bra ut, anbefaler vi likevel en prøvetur med båten, om anledningen byr seg. Da får du ikke bare en følelse med hvordan den oppfører seg, men kanskje aller viktigst: Om motoren virker ved sine fulle fem.

På båter vi snakker om her vil det i hovedsak dreie seg om moderne firetaktere med bensininnsprøytning. Det betyr at de skal starte lett, gå jevnt på tomgang uten unormal røykutvikling.

Kjør motoren varm

<b>FULL GASS:</b> Når motoren er varm kan du gi full gass og sjekke om du får riktig turtall og fart. Her en Mercury F150 på en Bella 700 fra 2017; den skal gjøre rundt 35 knop ved 5500 o/min. 
FULL GASS: Når motoren er varm kan du gi full gass og sjekke om du får riktig turtall og fart. Her en Mercury F150 på en Bella 700 fra 2017; den skal gjøre rundt 35 knop ved 5500 o/min.  Foto: Terje Bjørnsen

Girskiftene skal være myke, ingen rasling eller knatring på tannhjulene, og ved gass­pådrag skal responsen være myk uten napp eller fusking.

Når motoren er driftsvarm tar du den opp i plan, prøver ut at toppfart og turtall er slik man kan forvente. Sjekk at instrumentene viser normale verdier og at det ikke er kommet på noen varsellamper.

<b>AV MED LOKKET:</b> En kikk på selve motoren kan gi visse indikasjoner, men avslører lite om den indre tilstanden. 
AV MED LOKKET: En kikk på selve motoren kan gi visse indikasjoner, men avslører lite om den indre tilstanden.  Foto: Terje Haugen

Tilbake i havna kan du kontrollere at kjølevannstrålen er solid og temperaturen normal. Noen liker også å vippe av motorlokket for å sjekke etter eventuelle lekkasjer. Tilt- og trimfunksjon skal fungere sømløst, og undervannshus/propell inspiseres for skader eller unormal slitasje.

At alt er like godt som nytt, kan du ikke forvente. Men er historikken grei og prøveturen utført uten store usikkerhetsmomenter, kan du i det minste gå bruktbåtkjøpet litt roligere i møte.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2021

Denne saken ble første gang publisert 27/05 2021, og sist oppdatert 27/07 2023.

Les også